Stereon tappar inställningarna vid minusgrader...

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
na96mrt

Stereon tappar inställningarna vid minusgrader...

Post by na96mrt »

Jag har ett förbaskat irriterande problem:

Jag har en 206CC, och har bytt ut originalstereon mot en Clarion DXZ558RMP. Det har fungerat fin-fint tills vintern kom. Nu tappar stereon alla inställningar och ställer sig i "default-läge" när man sätter på den. Detta händer dock bara ibland och, jag är inte säker men jag har mina misstankar, det verkar vara så att det händer när bilen/stereon inte har varit igång på ett par dagar. Därför känns det som att det är ett batteri som inte riktigt orkar leverera tillräckligt med spänning om det är kallt.
Men jag vet ej om det är stereon som är kass, eller om det är bilen som strular igen med ett nytt sorts el-problem...

Det hände senast imorse. Jag åkte lite med bilen i lördags, och hade stereon igång. Sedan har den stått till idag, måndag morgon, och det har inte varit brutalt kallt, typ 2-3 minus som mest.

Någon som har varit med om något liknande, eller som har någon aning om vad det kan vara?
Glennpa

Post by Glennpa »

låter konstigt :shock: :shock:

Kanske, när bytte stereo så blev det fel kopplat. Man har en gul och en röd kabel och ena ska gå till tändningen och den andra på konstant plus. Men har man så och slår av bilen samt drar ut nyckeln så försvinner innställningarna. Har man båda på konstant plus så är det ingen fara.

Det är vad jag kan tro!! Nån som vet bättre??
na96mrt

Post by na96mrt »

Jo, det borde vara så. Men det har fungerat fint sedan in somras då jag bytte stereon. Sedan, när vintern kom, så har det börja strula till och från.
Om det vore en felkopplad kabel borde stereon tappa inställningarna direkt, eller? Kanske stereon har en inbyggd batteribackup, som har gjort att stereon har klarat sig utan konstantström under sommaren. Sedan när det blev kallt orkade inte batteriet i stereon driva minnesbackupen, och därmed blev allt nollställt?
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Om gul och röd var felkopplade skulle stereon tappa inställningarna jämt. mätt batterispänningen?
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
na96mrt

Post by na96mrt »

XzTrAz wrote:Om gul och röd var felkopplade skulle stereon tappa inställningarna jämt. mätt batterispänningen?

Nej, men bilen startar utan problem, och stereon går ju igång och fungerar fint direkt (bortsett från att den tappat alla inställningar)...
Snelleman

Post by Snelleman »

ofta har du ett litet batteri som håller kvar minnet om stereon blir av med spänningen korta stunder..

Det är inte då att sakringen är kass på minnes kabeln (gul) och att det bara är batteriet i stereon som håller kvar din aminnen kortare stunder?
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Conza

Post by Conza »

kan säga att jag har EXAKT samma problem med min Clarion 558:a i 406:an.....

och jag har mätt batterispänningen, dubbelkollat alla kontakter (så ingen är glapp etc), säkringar osv...

funderar på om det inte är ett produktfel....
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
XzTrAz

Post by XzTrAz »

en lösning kanske kan vara att ta en likriktardiod och en liten blyacc..

(Konstantström)----|>|-----(plus på liten blyacc)-----(gula sladden)

(minus på liten blyacc)----(jorda)

problemet kan vara att det blir för lite kräm vid start av bilen. och då tappar stereon minnet.

Vad händer om du inte startar motorn på bilen utan bara dra på tändninge. tappar stereon minnet då med?
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
na96mrt

Post by na96mrt »

Jag skall prova detta framöver, det kan ju ta några dagar innan det sker igen...

Jag fick svar från Clarion nu på morgonen, och de sade att säkringen i stereon kan sitta i två lägen: ett VAG-läge (för Volkswagen) och ett vanligt. Om den sitter i fel läge tappar stereon minnet. Men det känns som om det skulle ha hänt redan i somras om säkringen satt fel. Men jag skall hur som helst ta en titt på säkringen i kväll...
XzTrAz

Post by XzTrAz »

kan juh ha oxiderat eller nått. inte helt ovanligt på säkringar.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

na96mrt

Post by na96mrt »

Har inte hunnint kolla säkringar å sånt än, men har kört med att starta stereon innan bilen, och "so far, so good"...

Men bilen/stereon har å andra sidan aldrig fått stå en längre tid, dvs mer än över natten, mellan gångerna. SÅ jag tänker inte ropa hej ännu. Dessutom känns det inte som en OK lösning att man skall behöva slå på stereon innan bilen jämt...

Hur som helst, jag fortsätter med detta, och skall kolla upp säkringarna så fort som möjligt...
Deon

Post by Deon »

Minnet raderas i sterion om den utsätts för minusgrader en längre stund.
Om du har en sterio med kod och glömmer av den så funkar det att lägga den i frysen över natten ta upp den å tina den. Se till att inte få fuckt i.
Wola så är sterion satt i fabrikinställningen.

Därför är inte kod ett bra stöldskydd....
På jakt efter ett äventyr..
na96mrt

Post by na96mrt »

Hmm, jag har aldrig varit med om att bilstereon tappar inställningarna så länge den har varit inkopplad. I så fall måste detta betyda att min 206cc bryter strömmen till min stereo. Den har ju jäkligt mycket andra mer eller mindre konstiga "strömbrytningsfunktioner", stereon slår av sig själv typ en minut efter att man stängt av bilen, etc.

Jag kan iaf dementera att startmotorn skulle dra för mycket ström och därmed nollställa minnet i stereon. I söndags e.m. skulle jag åka iväg, och slog på stereon innan jag startade bilen. Men minnet var bortblåst iaf.
Då hade den stått sedan fredag e.m. i några få plusgrader under dagarna och några få minus på nätterna.
Post Reply