Just köpt en 405 mi16. Tips?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
ilska

Just köpt en 405 mi16. Tips?

Post by ilska »

som topic lyder. vad ska man tänka på? vilken olja? kan man köra på en bra mineralolja tex? Med vilket intervall ska kamremmen bytas? Tror det var 1100mil sen den va bytt,

Undrar oxå om det är vanlig med vibrationer från instrumentbrädan? tex handsfack, mätarhus och div andra ställen?

Bilen är en 90a och gått 14440mil och är i riktigt bra skick, f*n vad bra dom går alltså. det enda jag störde mig på lite var att dom verkar ganska lågtväxlade, varvar ganska mycket i 110.

Till sist, finns det nån bra svensk firma som säljer trimchip och luftfilter till dessa och är det lönt att köpa sånt. Ger det nån märkbar effekt eller måste man byta kamaxlar och sånt för att det ska va lönt?

mvh uffe
danielr112

Post by danielr112 »

kamremmen ska bytas var 8e tusende mil har ja för mig... (min körde je i 16k mil nu sist hehe)

den funkar antingen med mineral eller syntetisk olja. jag har kört på båda.

att chippa den så det enda du egentligen tjänar på är att varvstoppet flyttas till 7400 på ett ungefär och du kan nå 100 i 2ans växel. motorn är ganska så vasst ställd ´så du märker inte så mycket annars. dock kan du tjäna en del på ta bort katen eller rensa den eller byta till en sportkat.

visst de varvar en del.. ca 3000 vid 100 lr nåt. men det e helt normalt! Min mu16 har snart gått 31000mil och den plågas varje dag!

Så istället för att sitta här ska du ut och plåga den! Man växlar nämligen inte innan 6k på mi16 :wink:
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
fuzz

Post by fuzz »

Skulle alldrig köra på mineral i en mordän motor. Sattsa på en kvaletativ helsyntet. Är bättre på nästan allt mot en mineral. Specielt om man har hydrualiska lyftare.
Men är den körd på mineral innan så bör du köra en 50 mil på ny helsyntetolja och filter och sedan byta igen för helsyntet kan göra att man får dän mer avlagringar som mineralen missar.
Ev göra så en andra gån med.
Du känner ju hur tungt filtret är när du tar bort det. Då är det bara gämföra om det blivitlättare.
Men fråga den tidigare ägaren vad han har kört på.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

fuzz wrote:Skulle alldrig köra på mineral i en mordän motor. Sattsa på en kvaletativ helsyntet. Är bättre på nästan allt mot en mineral. Specielt om man har hydrualiska lyftare.
Men är den körd på mineral innan så bör du köra en 50 mil på ny helsyntetolja och filter och sedan byta igen för helsyntet kan göra att man får dän mer avlagringar som mineralen missar.
Ev göra så en andra gån med.
Du känner ju hur tungt filtret är när du tar bort det. Då är det bara gämföra om det blivitlättare.
Men fråga den tidigare ägaren vad han har kört på.

Modern vettifan, den lanserades -87.
Det går utmärkt att köra på mineral om man vill det, dock byter man oftare.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ilska

Post by ilska »

ok, tack för tipsen. ska kolla upp det där med oljan. mera tips emottages tacksamt :) speciellt det där med vibrationerna i instrumentpanelen, kanske bara är att dra fast alla skruva man hittar så blir det nog bättre. tänkte väl mest på om det var nån som kände igen att det brukar vibrera från plastditaljerna inne i bilen.

daromer: du har rätt, svårt att låta bli att växla under 6000rpm :) synd bara vi har så lite/ingen asfalt framme här uppe, men i umeå där jag köpte den fick jag känna på hur den går och den gick betydligt över förväntan måste jag säga. har ägt en bmw 318is 16v e36 å f*n den får nog smisk :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Om det vibrerar i panelen skulle jag börjat med att kolla upp däcken och balansera dom. Sen leta efter glapp i hjulupphängningarna. Kolla så bromsskivorna är friska.

Min BX är normalt ganska tyst, men är minsta lilla fel i framvagnen så kommer det missljud både här och där från inredningen. Men efter att ha bytt bussningar i länkarmarna, bromsskivor och monterat nya drivaxlar så är den som en ny bil att köra.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Mi16 skramlar... alla gör det. siter en kåpa runt rattstången. dom skruvarna brukar krypa ur och allt raslar. Ta bort kåpan peta i lite skummgumme på lämpliga ställen så kåpan ligger still sen tar du en aning större skruv och skruvar ihop den med igen.

Att rensa katten gör för övrigt inte mycket. om den nu inte skulle vara pajj.

Glöm inte motionera handbromsen.. annars får man renovera.. :)
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
ilska

Post by ilska »

ok, nja men den känns bra i framvagn å sånt, drar inte åt nått håll. är ingen obalans i däcken vad jag kan känna heller. handbromstipset tackar jag för, är lite dålig på att använda den :) sen det där med olja håller jag nog med om. blir nog vanlig mineral med bra kvalite för somsagt motorn är ju inte så ny. körde det i bmw'n jag hade oxå och det var en 93a.

förstod nästan att det inte skulle va nån mening med att chippa den, f*n den varvar lite över 7000 tror jag om jag inte såg fel i ivern att köra den igår. men jag tror jag ska satsa på ett bättre avgassystem på den och nån form av öppet filter, om inte annat låter den ju roligare, fånig som man är fastän jag är snett över 30 bast :)

förresten hur många hk är dessa bilar på?
Amar

Post by Amar »

det chip gör är att det ställer fram tändningen bla annat..

12hk vinst med chip har vi mätt fram på 2 originalbilar med original avgas o filter.. så nog ger det mer än flytar varvstoppet bara. pm:a för pris på chip om du är intresserad.

ang olja: häll inte i nån mineral.. i handboken rekommenderas väl 10W40 halvsyntet, så kör vidare på det så skall det itne vara några problem.
ilska

Post by ilska »

Amar: jag pmar dig under helgen :)

är 405mi16 utrustade med lamelldiff? mvh uffe
lumpan

Post by lumpan »

ilska wrote:Amar: jag pmar dig under helgen :)

är 405mi16 utrustade med lamelldiff? mvh uffe

Nej de är den inte, diffen är nog den svagaste länken i drivlinan, jag har kört sönder + typ alla som plågat mi16 ett tag.. Men de får man ta! 8)
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
ilska

Post by ilska »

ok. tyckte bara det käntes som om den hade lamelldiff.

ser oxå i papperna att kamremmen var bytt då den hade gått 9100 mil och nu har den gått 14400. kanske bäst endå att kosta på ett byte? såg att nån skrev att intervallen var 8000 mil men men.... vad tycker ni? f*n jag tyckte killen som sålde den sa att den var bytt för 1100 mil sen, får nog ta ett snack med killen :(
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Byt vattenpump på en gång om den ska bytas.

Amar. har du bänkningspapprena på det?
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
ilska

Post by ilska »

ska man byta vattenpumpen oxå? är den dyr? vad kan det kosta på verkstad att byta kamrem på verkstad? tror aldrig jag fixar det själv tyvärr :(
tar det lång tid för en som kan att byta kamrem? vattenpumpen är den svår att byta?
danielr112

Post by danielr112 »

ilska wrote:ska man byta vattenpumpen oxå? är den dyr? vad kan det kosta på verkstad att byta kamrem på verkstad? tror aldrig jag fixar det själv tyvärr :(
tar det lång tid för en som kan att byta kamrem? vattenpumpen är den svår att byta?

beror på i vilket skicka vattenpumpen är. desamme gäller spä'nnrullarna.

sist ja bnytte hade vattenpumpen gått 20k mil. då hade den börjat läcka lite. spännrullarna är på upph'llningen oc¨kså men hade inga hemma. men ska byta dem snart.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Vattenpumpen kostar inte så mycket(under tusenlappen iaf). och det är rekkomenderat att byta den i samband med kammremsbyte.

Vattenpumpen är inte särskillt svår att byta. Det som är klurigt att få till är timingen på kammremen. det bör en verkstad fixa som har rätt mätutrustning.

Jag lämnade in min på en liten verkstad i stockholmstrakten som egentlgen meckar mest citroen. Dom har rätt grejjer och var billigast.

3-4 tusen nånting för alltihopa.

Vill du så kan jag försöka gräva fram vad dom heter.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

ilska

Post by ilska »

tack men jag bor ju i västerbotten så det är nog ingen mening. men det var snällt av dig iallafall :) mvh uffe
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

ilska wrote:ska man byta vattenpumpen oxå? är den dyr? vad kan det kosta på verkstad att byta kamrem på verkstad? tror aldrig jag fixar det själv tyvärr :(

Om du behöver motordelar rekommenderar jag Auto France i Helsingborg, som jag själv blivit rekommenderad tidigare här på forumet. Killen som har det heter Benny och han är blixtsnabb på att svara på mail, sen skickar han dagen efter. Du betalar i efterhand. Prisex. kablar till Mi16 ca 350 spänn ink. moms och frakt. Tror f*n inte det finns någon som slår det. Kablarna är kanon. Ringde om prisuppgift häromdagen till Mi16 gällande kamrem, spännrullar och vattenpump, totalpris ink. moms och frakt gick på ca 1500 spänn. :D Så behöver du delar föreslår jag att du kontaktar Auto France.

Grattis till en trevlig kärra!
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
ilska

Post by ilska »

el cacique wrote:

Om du behöver motordelar rekommenderar jag Auto France i Helsingborg, som jag själv blivit rekommenderad tidigare här på forumet. Killen som har det heter Benny och han är blixtsnabb på att svara på mail, sen skickar han dagen efter. Du betalar i efterhand. Prisex. kablar till Mi16 ca 350 spänn ink. moms och frakt. Tror f*n inte det finns någon som slår det. Kablarna är kanon. Ringde om prisuppgift häromdagen till Mi16 gällande kamrem, spännrullar och vattenpump, totalpris ink. moms och frakt gick på ca 1500 spänn. :D Så behöver du delar föreslår jag att du kontaktar Auto France.

Grattis till en trevlig kärra!

tack. jo den är förjävla rolig att köra. väghållning som en gud. tack för tipset om auto france. mvh uffe
Post Reply