206, problem vid växling
206, problem vid växling
Hej!
Jag har följt PSC forumet i ett par månader nu och har fått en massa intressant info. Här kommer mitt första inlägg.
Äger en 206:a Griffe och är mycket nöjd med bilen, men har de senaste dagarna råkat ut för lite bekymmer. Efter att ha startat bilen och rullat iväg på 1:an har jag svårt att lägga i 2:an. Jag måste nästan tvinga in växeln, och ett tydligt hack (inget skrapljud) märks när 2:an väl hoppar i. Detta fortsätter under ca 10 minuter, endast då jag växlar 1 - 2.
Nån som vet vad det kan bero på? Synkringar? Det dök upp för kanske en vecka sen. Att det går bort efter några min kan bero på att vxllådsoljan värmts upp, eller? Har kontaktat Peugeot, de visste inte vad problemet var, men har fått servicetid om en vecka...
Tack på förhand!
Jag har följt PSC forumet i ett par månader nu och har fått en massa intressant info. Här kommer mitt första inlägg.
Äger en 206:a Griffe och är mycket nöjd med bilen, men har de senaste dagarna råkat ut för lite bekymmer. Efter att ha startat bilen och rullat iväg på 1:an har jag svårt att lägga i 2:an. Jag måste nästan tvinga in växeln, och ett tydligt hack (inget skrapljud) märks när 2:an väl hoppar i. Detta fortsätter under ca 10 minuter, endast då jag växlar 1 - 2.
Nån som vet vad det kan bero på? Synkringar? Det dök upp för kanske en vecka sen. Att det går bort efter några min kan bero på att vxllådsoljan värmts upp, eller? Har kontaktat Peugeot, de visste inte vad problemet var, men har fått servicetid om en vecka...
Tack på förhand!
Låter lite som problemet jag hade för nån vecka sen,,
De va när det kom så mycket snö det började..
3'an blev trög å lägga i helt plötsligt..
Då stannade jag och stod på tomgång å vevade runt lite i lådan. Då märker jag att 1'an e lite trög, 3an riktigt trög och 5'an lite trög...
Alltså alla växlar som ligger uppåt...
Svårt å beskriva känslan..
Men iaf så har det försvunnit igen nu... man kan märka en liten tendens till tröghet på 3'an ibland...
Jag har en teori om att det kan vara länkaget mellan spaken å lådan som strejkar/går trögt nånstans.
Just eftersom det e just alla "uppåt" växlarna..
Men det e kanske nån som kan vxl-lådor lite bättre som kan komma med nån annan teori?
De va när det kom så mycket snö det började..
3'an blev trög å lägga i helt plötsligt..
Då stannade jag och stod på tomgång å vevade runt lite i lådan. Då märker jag att 1'an e lite trög, 3an riktigt trög och 5'an lite trög...
Alltså alla växlar som ligger uppåt...
Svårt å beskriva känslan..
Men iaf så har det försvunnit igen nu... man kan märka en liten tendens till tröghet på 3'an ibland...
Jag har en teori om att det kan vara länkaget mellan spaken å lådan som strejkar/går trögt nånstans.
Just eftersom det e just alla "uppåt" växlarna..
Men det e kanske nån som kan vxl-lådor lite bättre som kan komma med nån annan teori?
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
tack för svaret snelleman...
hmm, har du märkt att det här problemet "släpper" efter ett tag, eller har det fortsatt vara svårt att växla upp under en längre körning? hos mig går det att växla hur smidigt som helst efter några minuter, ungefär när oljetemp. är normal.
jag fick också problemet när snön var som värst här, en dryg vecka sen. det dök upp bara en morgon, utan tidigare tendenser... tar jag i vid växling så uppstår det här hacket, man känner tydligt hur växeln läggs i, "hugger i". Alternativet är att ta det försiktigt, men då får man vänta in lådan en stund - då uppstår inte det här hack lika tydligt.
nån mer som vet vad detta kan bero på?
hmm, har du märkt att det här problemet "släpper" efter ett tag, eller har det fortsatt vara svårt att växla upp under en längre körning? hos mig går det att växla hur smidigt som helst efter några minuter, ungefär när oljetemp. är normal.
jag fick också problemet när snön var som värst här, en dryg vecka sen. det dök upp bara en morgon, utan tidigare tendenser... tar jag i vid växling så uppstår det här hacket, man känner tydligt hur växeln läggs i, "hugger i". Alternativet är att ta det försiktigt, men då får man vänta in lådan en stund - då uppstår inte det här hack lika tydligt.
nån mer som vet vad detta kan bero på?
låter nästan som det klassiska "dunk ljudet"
många som haft ett klart "dunk" ljud från framvagnen när de växlar - framför allt 1an till 2an, och 2an till 3an.
länkarmarna tror jag är det vanligaste att byta (rätta mig om jag har fel, ni andra)
på min 206 gti försvann det inte förrän drivaxlarna byttes... då hade den varit inne för samma fel 5 ggr på verkstad. Tacka vet jag garanti...
sök forumet på 206 och dunk så får du säkert ett gäng träffar...
många som haft ett klart "dunk" ljud från framvagnen när de växlar - framför allt 1an till 2an, och 2an till 3an.
länkarmarna tror jag är det vanligaste att byta (rätta mig om jag har fel, ni andra)
på min 206 gti försvann det inte förrän drivaxlarna byttes... då hade den varit inne för samma fel 5 ggr på verkstad. Tacka vet jag garanti...
sök forumet på 206 och dunk så får du säkert ett gäng träffar...
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
Peugeot Sport Club | medlem #549
Hos mig försvann det lika plötsligt som det uppstod.... precis samma som dig.. en morron så bara va de där..
nu funkar min låda bra redan från kallstart.. men ibland så känns 3'an skum fortfarande..
Du beskriver ett hack... men jag har mer en tröghet på nått sätt. Inget hack...
nu funkar min låda bra redan från kallstart.. men ibland så känns 3'an skum fortfarande..
Du beskriver ett hack... men jag har mer en tröghet på nått sätt. Inget hack...
Medlem 1262
Har inte det med växelådsoljan att göra? Min 306 GTI va svårväxlad vid start, min 205 GTI är trög i början. Morsans nya Clio är också sådan direkt vid start. Efter byte till annan viskositet på oljan till min gamla 306 GTI blev det bättre. Lådan blir väl trög när det är kallt eller inte ha fått "röra på sig" kanske 
Peugeot 308
ja, det är en viss tröghet att lägga i, men det som märks mest är det här "hacket" när växeln väl läggs i. jag lämnar bilen till Peugeot Kista om en vecka så får de ta en titt på det.
jag har haft stora problem att lägga i backen på en lånebil (då leveransen av min 206:a var försenad), fick lägga i 1:an först eller dubbelkoppla för att kunna lägga i backen... har fått höra att detta problem förekommer ofta på nyare Peugeot modeller (flera 206 och 307 inom bekantskapskretsen), men har aldrig råkat ut för nåt liknande på min egen bil.
förresten, jag sökte på "dunk" och "206" men hittar inget, ska göra en lite ordentligare koll senare då jag har mer tid.
tack!
jag har haft stora problem att lägga i backen på en lånebil (då leveransen av min 206:a var försenad), fick lägga i 1:an först eller dubbelkoppla för att kunna lägga i backen... har fått höra att detta problem förekommer ofta på nyare Peugeot modeller (flera 206 och 307 inom bekantskapskretsen), men har aldrig råkat ut för nåt liknande på min egen bil.
förresten, jag sökte på "dunk" och "206" men hittar inget, ska göra en lite ordentligare koll senare då jag har mer tid.
tack!
Yoss wrote:ja, det är en viss tröghet att lägga i, men det som märks mest är det här "hacket" när växeln väl läggs i. jag lämnar bilen till Peugeot Kista om en vecka så får de ta en titt på det.
tack!
Sök på klonk inte dunk.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Conza wrote:Joakim Enoksson wrote:men hallå! ma får inte köra över 120 i sverige!!
beror ju på hur det är skyltat juh... står det en 70-skylt på varje sida vägen måste det ju betyda att det är 140 som gäller?
eller ?![]()
Så har jag oxå uppfattat det
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03
Joakim Enoksson wrote:men hallå! ma får inte köra över 120 i sverige!!dado wrote:Jag har bytt växellådsolja i min 307 sw 2,0. Nu är trögheten i växellådan som bortblåst! Dessutom har den blivit så gott som ljudlös. Med originaloljan hördes växellådan lika mycket som motorn i hastigheter över 170!
Sant! Därför undviker jag att köra över 130 - 140 i Sverige
På autobahn är min marschfart 180 - 190 (är nere på kontinenten flera gånger per år).
Yoss? samma som |REP|Yozz??
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Nope, Yoss som i Yossarian...
Huvudkaraktär i Moment 22 (Catch 22):
"Yossarian was a lead bombardier who had been demoted because he no longer gave a damn whether he missed or not. He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive."
-"Did we hit the bridge?" Mc Watt would ask.
-"I couldn´t see, sir, I kept getting bounced around back here pretty hard and I couldn't see."
-"Hey, Aarfy, did the bombs hit the target?"
-"What target? ... I don´t think we´re at the target yet. Are we?"
-"Yossarian, did the bombs hit target?"
-"What bombs? answered Yossarian."
-"Oh well" Mc Watt would sing, "what the hell."
Huvudkaraktär i Moment 22 (Catch 22):
"Yossarian was a lead bombardier who had been demoted because he no longer gave a damn whether he missed or not. He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive."
-"Did we hit the bridge?" Mc Watt would ask.
-"I couldn´t see, sir, I kept getting bounced around back here pretty hard and I couldn't see."
-"Hey, Aarfy, did the bombs hit the target?"
-"What target? ... I don´t think we´re at the target yet. Are we?"
-"Yossarian, did the bombs hit target?"
-"What bombs? answered Yossarian."
-"Oh well" Mc Watt would sing, "what the hell."