Funderingar kring ljudbygge i 206

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
dule

Funderingar kring ljudbygge i 206

Post by dule »

Hej på er !

Är ny här på forumet så kan passa på att presentera mig, 21år bor i Karlstad och har förra veckan köpt en 206 Gti -03 (3d).

Hade tänkt göra något åt den ganska trista orginalstereon och kan behöva lite hjälp.

Finns det några guider för kabeldragning osv?

Har läst runt lite och vad jag har förståt så är det ganska svårt att få bra ljud i en 206?

Här är en liten lista på de prylar jag redan har och på de jag har tänkt skaffa.

Har idag två steg sen tidiare ligger hemma hos mor å far så har inte exakta beteckningarna. Det är iaf ett st RockFord 2 kanals och ett RockFord 4 kanals. Det är väl någorlunda pjäser iaf kostade mellan 2500-5000:- st vill jag minnas. Är de här två något jag ska behålla och satsa på?

Sen har jag även två högtalare som jag hade i hatthyllan på min första bil Infinity någonting ska kolla upp exakt vad det är imorgon.

Sen har jag även en 10" RockFord Fosgate bas som jag tänkte behålla.

Samt en Kondensator även den RockFord.

Som huvudenhet hade jag tänkt mig en Pioneer AVHP-5700DVD med tillhörande iPod adapter. Går denna att på något sätt koppla till rattfjärren?

Vad tror ni om detta val av enhet?

Som grund för bygget ska jag köpa Wheiz gamla bygge. (Baslåda samt Slutstegsrack) som enligt mina forskningar verkar vara ett vinnande koncept?

Har funderat lite på det där med isolering också.. Tycker redan idag med orginalstereon att det låter nästan mer utanför bilen än innuti (liten överdrift kanske) men ni förstår vad jag menar. Vill ju i föstahand spela för mig själv och inte för folk på gatan. Vill inte framstå som någon "raggare" som spelar för hela stan. Är det svårt att ha ett bra ljud i bilen men inte utanför? Utan att göra något som inte går att återställa till orginak då bilen ska säljas.

Har ni några tips på högtalare för framsystemet? Ska jag ha några högtalare bak?

Jag vill alltså ha ett rent ljud med lite drag i... Inget "brööl" med bara bas.

Det som är "spikat" i mina planer för dagen är en enkel 10" bas iaf.

Känns som detta inlägg börjar bli aningen långt nu. Återkommer med exakta beteckningar på stegen och högtalare. Dyker säkert upp ett gäng frågor till ganska snart.

Tack på förhand
Marcus
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Bryggkoppla 2-kanalssteget till basen och använd 4-kanalssteget till 6,5-tumsbasar i dörrarna och 4 eller 5 tums coaxialer på instrumentbrädan. (eller använd tvåkanalsteget till 6,5:orna i dörrarna och 2 kanaler på 4-kanalssteget till coaxialerna och de resterande till basen). Högtalare bak kan du skippa.

Dörrarna förstärker du med glasfiber på insidan (syns inte vid eventuell försäljning) och asfaltsmatta.

Klart! :D

Välkommen förresten!
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Snelleman

Post by Snelleman »

Bra sammanfattning Pelle!

Men du glömde ju länka till din "kabeldragningsbild"
http://www.p-s-c.se/bildarkiv/pics/770-20060102_220417.jpg
8)
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
dado

Post by dado »

Tja, har du varit nöjd med dina gamla slutsteg och basen så bör de fungera även i din nya bil. Hyllhögtalare kanske passar i en Volvo 240/740 men inte i en Peugeot :wink:

Har du inte folk dagligen i baksätet så ska du satsa enbart på högtalare i framdörrarna. Du måste tänka på att högtalare inte får vara för djupa. DLS PS 6 har tillräckligt litet inbyggnadsdjup (53 mm) och godkänt ljud. Dock måste du bygga buffel eller köpa adapter. Kraftigare högtalarkablar (än original) är ett måste.

När det gäller ljudisolering har jag hört att dynamat ska vara bra. Har själv köpt dynamat men väntar på varmare väder för installation.

Någon erfarenhet av 5700DVD har jag inte men den duger säkert.

Med forumets sökfunktion kan du hittar du "allt" om kabeldragning :)
PelleW
Senior

Post by PelleW »

snelleman wrote:Bra sammanfattning Pelle!

Men du glömde ju länka till din "kabeldragningsbild"
http://www.p-s-c.se/bildarkiv/pics/770-20060102_220417.jpg
8)

Ah, glömde den. Tur att det finns folk med bättre koll.

När kommer du förbi o hjälper mig med glasfiberförstärkning av mina dörrar då? :D
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
dule

Post by dule »

dado wrote: Hyllhögtalare kanske passar i en Volvo 240/740 men inte i en Peugeot :wink:

Haha... ja jag kom på att jag kanske formulerade mig så att folk kunde fatta det som att de va min tanke att installera i hyllan. Men sen tänkte jag, så dum kan väl ingen vara :)
Luuk

Post by Luuk »

dule wrote:
dado wrote: Hyllhögtalare kanske passar i en Volvo 240/740 men inte i en Peugeot :wink:

Haha... ja jag kom på att jag kanske formulerade mig så att folk kunde fatta det som att de va min tanke att installera i hyllan. Men sen tänkte jag, så dum kan väl ingen vara :)

Hehe härligt att någon har en vettig inställning till högtalare i hatt hyllan i alla fall :)
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
dado

Post by dado »

dule wrote:

Eftersom du har haft dina högtalare i hatthyllan på din gamla bil (var det en 240?) så blev jag rädd att de skulle hamna på samma ställe i din Peugeot. Det gläder mig att jag hade fel :)
Johan84

Post by Johan84 »

Nu måste jag höra.. vad är det för fel med att ha högtalare i hatthyllan? Du får bättre ljud, det fyller ut bättre. Den som inte håller med får gärna åka med i min bil och lyssna ;)
Snelleman

Post by Snelleman »

PelleW wrote:
snelleman wrote:
När kommer du förbi o hjälper mig med glasfiberförstärkning av mina dörrar då? :D

Anytime Baby! :lol:
Medlem 1262
PelleW
Senior

Post by PelleW »

cynq wrote:Nu måste jag höra.. vad är det för fel med att ha högtalare i hatthyllan? Du får bättre ljud, det fyller ut bättre. Den som inte håller med får gärna åka med i min bil och lyssna ;)

När du sitter och lyssnar på stereo hemma, sitter du då med ryggen mot högtalarna?

Visst det kan bli bra med lite utfyllnad bakifrån också beroende på placering, volym och frekvens, men krutet skall läggas på framsystemet i första hand.
dado

Post by dado »

cynq wrote:Nu måste jag höra.. vad är det för fel med att ha högtalare i hatthyllan? Du får bättre ljud, det fyller ut bättre. Den som inte håller med får gärna åka med i min bil och lyssna ;)

Visst kan det låta hyfsat men är inte övertygad om att ljudet blir bättre (bättre än vad förresten?). Dessutom är det fult med högtalare (helst 6*9) på hatthyllan.

Håller för övrigt med PelleW.
Johan84

Post by Johan84 »

PelleW wrote:När du sitter och lyssnar på stereo hemma, sitter du då med ryggen mot högtalarna?

Ja faktiskt, jag har nämligen surround ;)
Du har säkert lyssnat på surround någon gång och om du jämför det med endast två högtalare fram så föredrar du säkert surround. Dock är det som du säger att det ska vara mest krut i framhögtalarna.

Men som sagt, smaken är som baken... hehe
Snelleman

Post by Snelleman »

Musik skall lyssnas på i STEREO!! inget annat!
Medlem 1262
Dart

Post by Dart »

snelleman wrote:Musik skall lyssnas på i STEREO!! inget annat!

vad ska man annars använda? dammsugaren?
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
nevyn

Post by nevyn »

det är klart om man har dvd-spelar och surroundförstärkare kanske det är vettigt att ha högtalare i hatthyllan istället för i baksätet. men ska man lyssna på musik? Blir lite dumt om man lyssnar och ljudet kommer bakifrån... Tänk om man har lite paranoida anlag, och blir förföljd av iron maiden eller nåt??

:D

Om man däremot filtrerar bort diskantljuden från högtalarna i hatthyllan så får man ju inte förvrängd ljudbild då är det ju inget fel i det. Fast det är ju inte så snyggt.
Snelleman

Post by Snelleman »

Asshat wrote:

Stereo som i INTE surround...
Medlem 1262
Dart

Post by Dart »

snelleman wrote:
Asshat wrote:

Stereo som i INTE surround...

jahaaa :wink:
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
PelleW
Senior

Post by PelleW »

cynq wrote:
PelleW wrote:När du sitter och lyssnar på stereo hemma, sitter du då med ryggen mot högtalarna?

Ja faktiskt, jag har nämligen surround ;)
Du har säkert lyssnat på surround någon gång och om du jämför det med endast två högtalare fram så föredrar du säkert surround. Dock är det som du säger att det ska vara mest krut i framhögtalarna.

Men som sagt, smaken är som baken... hehe

Lyssnar du på stereo, alltså tvåkanals musik, med surroundhögtalarna inkopplade också? :shock:

Nej jag föredrar absolut inte det. :? Är det inspelat i två kanaler ska det avnjutas i två kanaler. :D
Johan84

Post by Johan84 »

PelleW wrote:Lyssnar du på stereo, alltså tvåkanals musik, med surroundhögtalarna inkopplade också? :shock:

Nej jag föredrar absolut inte det. :? Är det inspelat i två kanaler ska det avnjutas i två kanaler. :D

Jag lyssnar faktiskt alltid i surround, även om det är inspelat i två kanaler. Recievern jag har omdistruberar nämligen ljudet så det låter som surround.

Sen säger du att om det är inspelat i två kanaler så ska det avnjutas i två kanaler, då antar jag att du kopplat väck dina två högtalare i baksätet? ;)
Post Reply