cynq wrote:Jag lyssnar faktiskt alltid i surround, även om det är inspelat i två kanaler. Recievern jag har omdistruberar nämligen ljudet så det låter som surround.
Men det är inte rätt.
cynq wrote:Sen säger du att om det är inspelat i två kanaler så ska det avnjutas i två kanaler, då antar jag att du kopplat väck dina två högtalare i baksätet?
Självklart! Det var det första jag gjorde när jag fick min bil.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. |Jag såg den live!
dado wrote: Hyllhögtalare kanske passar i en Volvo 240/740 men inte i en Peugeot
Haha... ja jag kom på att jag kanske formulerade mig så att folk kunde fatta det som att de va min tanke att installera i hyllan. Men sen tänkte jag, så dum kan väl ingen vara
Eftersom du har haft dina högtalare i hatthyllan på din gamla bil (var det en 240?) så blev jag rädd att de skulle hamna på samma ställe i din Peugeot. Det gläder mig att jag hade fel
hehe.. på min fösta bil, inte min förra. Min första var en celica och min andra som jag absolut inte hade högtalare i hyllan på va en Audi TT Quattro.
cynq wrote: Sen säger du att om det är inspelat i två kanaler så ska det avnjutas i två kanaler, då antar jag att du kopplat väck dina två högtalare i baksätet?
För det första så är det fortfarande 2kanals ljud även om du har ljud i de bakre högtalarna oxå.
Sen så har man även en fader-ratt på stereon....
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
dado wrote: Hyllhögtalare kanske passar i en Volvo 240/740 men inte i en Peugeot
Haha... ja jag kom på att jag kanske formulerade mig så att folk kunde fatta det som att de va min tanke att installera i hyllan. Men sen tänkte jag, så dum kan väl ingen vara
Eftersom du har haft dina högtalare i hatthyllan på din gamla bil (var det en 240?) så blev jag rädd att de skulle hamna på samma ställe i din Peugeot. Det gläder mig att jag hade fel
hehe.. på min fösta bil, inte min förra. Min första var en celica och min andra som jag absolut inte hade högtalare i hyllan på va en Audi TT Quattro.
Ok, eftersom det inte var på din förra utan din första bil antar jag att det har varit länge sedan och att preskriptionstiden har gått ut så du är också förlåten
Ok, eftersom det inte var på din förra utan din första bil antar jag att det har varit länge sedan och att preskriptionstiden har gått ut så du är också förlåten
Tack! Trodde sånt va oförlåtligt ?
Tja, vi stockholmare får väl ha lite överseende med er lantisar
cynq wrote:Nu måste jag höra.. vad är det för fel med att ha högtalare i hatthyllan? Du får bättre ljud, det fyller ut bättre. Den som inte håller med får gärna åka med i min bil och lyssna
Visst kan det låta hyfsat men är inte övertygad om att ljudet blir bättre (bättre än vad förresten?). Dessutom är det fult med högtalare (helst 6*9) på hatthyllan.
Håller för övrigt med PelleW.
Visst lyfter det med ett par 6*9:er i hatthyllan. Vi installerade det och ett 2 kanalssteg i farsans 307, det lyfte hela ljudbilden. Och fult det vet jag inte.. satt som gjutet i den.
cynq wrote:Nu måste jag höra.. vad är det för fel med att ha högtalare i hatthyllan? Du får bättre ljud, det fyller ut bättre. Den som inte håller med får gärna åka med i min bil och lyssna
Visst kan det låta hyfsat men är inte övertygad om att ljudet blir bättre (bättre än vad förresten?). Dessutom är det fult med högtalare (helst 6*9) på hatthyllan.
Visst lyfter det med ett par 6*9:er i hatthyllan. Vi installerade det och ett 2 kanalssteg i farsans 307, det lyfte hela ljudbilden. Och fult det vet jag inte.. satt som gjutet i den.
Men varför inte byta befintliga högtalare istället? Det är en mera elegant lösning.
Och förövrigt, hur bra ljud har du när du lägger jackan på hatthyllan?
Men varför inte byta befintliga högtalare istället? Det är en mera elegant lösning.
Jo visst kunde man ha gjort det, men hade inte lyft lika mycket. Sen är det ju inte så ofta som jackan måste upp i hatthyllan (där den dessutom skymmer sikten), på långfärder då möjligtvis annars finns ju gott om plats i bagagen eller sätet för den delen.
Hur bra låter det om dörrhögtalare med ett ben emot sig då föresten? Men visst smaken är som baken..
Jo visst kunde man ha gjort det, men hade inte lyft lika mycket. Sen är det ju inte så ofta som jackan måste upp i hatthyllan (där den dessutom skymmer sikten), på långfärder då möjligtvis annars finns ju gott om plats i bagagen eller sätet för den delen. Hur bra låter det om dörrhögtalare med ett ben emot sig då föresten? Men visst smaken är som baken..
Visst, det är inte idealiskt med högtalare monterade så långt ner på dörren. I praktiken spelar det inte så stor roll eftersom mina diskanter är placerade höggt upp på dörrsidan och spelar (om jag minns rätt) från 1500 Hz. Mellanbasen störs alltså inte hemskt mycket av plaseringen.
Sedan förstår jag inte:
Jo visst kunde man ha gjort det, men hade inte lyft lika mycket.
Jo visst kunde man ha gjort det, men hade inte lyft lika mycket.
Varför skulle det inte "ha lyft" lika mycket?
Problemet vi hade var att stereon inte hängde med på lite högre volym och då blev det billigare än att köpa ett 4 kanalsslutsteg. Det löste ett nytt 2 kanalsslutsteg ochl de 2 nya högtalarna. Och dels att bakhögtalarna redan var bytta till bättre av Peugeot i Eskilstuna, eftersom att missljud uppstått.
Mvh
headlight wrote:Problemet vi hade var att stereon inte hängde med på lite högre volym och då blev det billigare än att köpa ett 4 kanalsslutsteg. Det löste ett nytt 2 kanalsslutsteg ochl de 2 nya högtalarna. Och dels att bakhögtalarna redan var bytta till bättre av Peugeot i Eskilstuna, eftersom att missljud uppstått. Mvh
Jag förstår, men tror att du hade fått bättre resultat för samma pengar om du hade skippat förstärkaren och satsat på en ordentlig stereo. Att koppla en förstärkare till en halvtaskig originalstereo som inte ens har lågnivåutgång är slöseri med resurser.
Eftersom bakhögtalare redan var bytta behövde du bara byta framhögtalare. Då hade du inte behövt krångla till det med förstärkare och högtalare på hyllan.
DaDo wrote:Jag förstår, men tror att du hade fått bättre resultat för samma pengar om du hade skippat förstärkaren och satsat på en ordentlig stereo. Att koppla en förstärkare till en halvtaskig originalstereo som inte ens har lågnivåutgång är slöseri med resurser.
Eftersom bakhögtalare redan var bytta behövde du bara byta framhögtalare. Då hade du inte behövt krångla till det med förstärkare och högtalare på hyllan.
Ja det är möjligt.. Men saken är den att vi inte ville byta sterio. Eftersom det blir mer stöldbegärligt och att den som satt orginal var lättmanövrerad. Föresten så finns det visst lågivåutgång på den. Men konstruktionen är korkad. Antingen lågnivå eller högnivå inte både och samtidigt. Mvh
Är de bara jag som tycker att den här tråden har glidit iväg lite från topic? dags att återvända? det är ju trots allt allmänt kännt att vill man ha bra ljudbild i en bil så ska man f*n inte köra "6x9:or i hatthyllan" de är tabu!
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Luuk wrote:Är de bara jag som tycker att den här tråden har glidit iväg lite från topic? dags att återvända? det är ju trots allt allmänt kännt att vill man ha bra ljudbild i en bil så ska man f*n inte köra "6x9:or i hatthyllan" de är tabu!
Lite OT ja. Från bra ljud till volvoraggarljud.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. |Jag såg den live!
Luuk wrote:Är de bara jag som tycker att den här tråden har glidit iväg lite från topic? dags att återvända? det är ju trots allt allmänt kännt att vill man ha bra ljudbild i en bil så ska man f*n inte köra "6x9:or i hatthyllan" de är tabu!
Lite OT ja. Från bra ljud till volvoraggarljud.
Hehe aa eller hur !
För att åter gå till topic så tror jag den där skrönan om att det inte går att få en bra ljudbild i en 206:a är struntprat... de har ju som sagt Wheiz motbevisat redan... iofs så har han gjort ganska stora ingrepp på inredningen för att få de bra... men viss de går om man vill! och isolerar och glasfiberföstärker man bara dörrar och paneler så går det faktiskt att få ganska skapligt ljud i 206:an... eller har jag fel?
Så jag säger bara lycka till med ljudbygget!
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!