6-vxl till Mi16 i 205?
6-vxl till Mi16 i 205?
Nån som vet om en 6 växlad låda från en 306 passar på en 405 1,9 Mi16 motor, gör den väl nästan säkert eller?
Men passar det i 205:an sen (redan Mi16 konverterad)?
Hur är det med drivaxlarna, passar original axlarna i lådan?
Men passar det i 205:an sen (redan Mi16 konverterad)?
Hur är det med drivaxlarna, passar original axlarna i lådan?
PSC #1119
205 Mi16
205 Mi16
Många säger att det passar men att svängradien på ena hållet blir lite mindre. Men jag kan inte minnas någon som faktiskt har provat här på forumet.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

passar men som sagt så minskar svängradien åt ena hållet (kolla engelska pugg sidor). jag tror tom det är olika svängrraide på 306. den sjätte växeln sitter längst ut mot vänstra hjulet... det är i pirncip en ombyggd BE3/5 låda. varför vill du ha i den? den är tätstegad och vill du åt det är det enklare att peta i en låda från en GTi1,6... det bör gå att dreva om femman på den så du får 4 täta steg och en hyffsat hög sista växel. BE3/6 är överskattad... rolig men överskattad.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
Arne Lindgren wrote:JohanX wrote:robert306gti wrote: varför vill du ha i den?
Varför inte? 6 växlar måste ju vara bättre än 5
21-växlad scanialåda 'måste' ju i så fall vara ändå bättre..
HA-HA...
Alvarligt talat så utgår jag ifrån att den 6-växlade lådan är ganska tätstegad och har en högre utväxling på 6:an än BE1:ans 5:a. Men det är bara ett antagande, jag har inte satt mig in i det hela mer än så, jag tänkte att någon här kanske vet en massa om den lådan.
Såg att någon på 205GTIDrivers.com hade satt i en 6-växlad låda i en 205:a, så om dom kan så kan väl vi också. Frågan är hur mycket/lite man måste ändra för att få ihop det dvs. drivaxlar? koppling? vxl-länkage? styrstopp? mm. mm. Men jag får väl se om jag kan hitta info om detta på det engelska forumet.
PSC #1119
205 Mi16
205 Mi16
Arne Lindgren wrote:JohanX wrote:robert306gti wrote: varför vill du ha i den?
Problemet är att den är lika stor som bilen
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Luuk wrote:Arne Lindgren wrote:JohanX wrote:robert306gti wrote: varför vill du ha i den?
Vikten på den lådan får man inte glömma heller.. samt att det krävs tryckluft för att manövrera den..
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
- danielr112
headlight wrote:Luuk wrote:Arne Lindgren wrote:JohanX wrote:robert306gti wrote: varför vill du ha i den?
Vikten på den lådan får man inte glömma heller.. samt att det krävs tryckluft för att manövrera den..
tryck-luft får du när du kör tillräkligt snabt utan framruta =) då har du tryck och luft i kupen...
Ganska OT
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
JohanX wrote:Arne Lindgren wrote:JohanX wrote:robert306gti wrote: varför vill du ha i den?
HA-HA...![]()
![]()
![]()
Alvarligt talat så utgår jag ifrån att den 6-växlade lådan är ganska tätstegad och har en högre utväxling på 6:an än BE1:ans 5:a. Men det är bara ett antagande, jag har inte satt mig in i det hela mer än så, jag tänkte att någon här kanske vet en massa om den lådan.
Såg att någon på 205GTIDrivers.com hade satt i en 6-växlad låda i en 205:a, så om dom kan så kan väl vi också. Frågan är hur mycket/lite man måste ändra för att få ihop det dvs. drivaxlar? koppling? vxl-länkage? styrstopp? mm. mm. Men jag får väl se om jag kan hitta info om detta på det engelska forumet.
Klart vi svenskar kan också, bara det att i sverige tror alla att allt är gratis, ingen vill köpa en låda som kostar lika mycket som bilen.
JohanX wrote:Varför inte? 6 växlar måste ju vara bättre än 5
Alvarligt talat så utgår jag ifrån att den 6-växlade lådan är ganska tätstegad och har en högre utväxling på 6:an än BE1:ans 5:a.
som sagt... den är överskattad. samma utväxling ungefär i 110 på femman i 205an som på 306an när jag hade den... ca 3000rpm vid 110. tätare, ja. men vad är du ute efter? ettan ligger väldigt högt på den=däckspinn eller kopplingsspinn för att få bra start. tvåan drar till hundra. det är ingen lam BMW överväxel utan en tätstegad låda. synkingen på tvåan verkar många ha problem med vid kyla... mer än i vanliga BE3/5. Delarna är svårare att få tag på och antagligen dyrare om nåt pajar.
rolig? ja! överskattad? ja!
lägg pengarna på en quaiffediff istället. ger mer körglädje.
men som med mycket annat... det vore skoj om nån gjorde det. ovanstående är min syn på det.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
robert306gti wrote:JohanX wrote:Varför inte? 6 växlar måste ju vara bättre än 5
Alvarligt talat så utgår jag ifrån att den 6-växlade lådan är ganska tätstegad och har en högre utväxling på 6:an än BE1:ans 5:a.
som sagt... den är överskattad. samma utväxling ungefär i 110 på femman i 205an som på 306an när jag hade den... ca 3000rpm vid 110. tätare, ja. men vad är du ute efter? ettan ligger väldigt högt på den=däckspinn eller kopplingsspinn för att få bra start. tvåan drar till hundra. det är ingen lam BMW överväxel utan en tätstegad låda. synkingen på tvåan verkar många ha problem med vid kyla... mer än i vanliga BE3/5. Delarna är svårare att få tag på och antagligen dyrare om nåt pajar.
rolig? ja! överskattad? ja!
lägg pengarna på en quaiffediff istället. ger mer körglädje.
men som med mycket annat... det vore skoj om nån gjorde det. ovanstående är min syn på det.
Jag är ute efter bättre acceleration genom hela registret och kanske högre toppfart när vartalsstoppet slår till, en högre utväxling på 1:an gör mig inget. Sen kan det vara kul att ha 6-växlar bara för sakens skull. När det gäller kostnader så inser jag givetvis att inget är gratis. Quaife diff och större bromsar står också på "önskelistan".
PSC #1119
205 Mi16
205 Mi16
robert306gti wrote:som jag sa så skiljer det inte nämnvärt i utväxling på högsta växlarna. själv hade quaiffe eller separata spjäll vart lite högre upp på önskelisten
Bättre att ta alltihopa på en gång
- Stefan Eriksson
robert306gti wrote:som jag sa så skiljer det inte nämnvärt i utväxling på högsta växlarna. själv hade quaiffe eller separata spjäll vart lite högre upp på önskelisten
Vad menar du med sepparata spjäll, 4-portat eller? Det är ju en ganska omfattande och kostsam modifiering (helt nytt sprut).
Loffas wrote:ta en gtilåda o sätt på mi16 5ans drev så ökar du din toppfart
Men då blir det ju ännu större skilnad i utväxling mellan 4:an och 5:an och alltså sämre acceleration.
Hursomhelst har jag inte bestämt mig för att göra någon 6-vxl modifiering ännu. Nån som vet utväxlingarna på 6-vxl lådan (inklusive slutväxeln)?
PSC #1119
205 Mi16
205 Mi16
Annars så har jag en länk till en engelsk sida som säljer rally grejer för 205 som skall hålla för allt.Hade denna tråden öppe för ett bra tag sen om just en 6-växlad låda dom hade.Var tillverkad för just 205Gti motorena och mi16 motorn.Dock hade den ett pris på 7100£ + frakt så planen för den blev en dröm..Men det behöver du inte oroa dig för tryck luft o sånt..bara montera o köra.Men tänka på att lådan kostar 80000Kr..
Medlem 397 när det sist betalades!
●306Gti6
*Regler & Lagar är sånt som skrivs för idioter. Vi andra lever efter sunt förnuft*
...
EUGEOT freedom on wheel:...
●306Gti6
*Regler & Lagar är sånt som skrivs för idioter. Vi andra lever efter sunt förnuft*
...
No_speed_limit wrote:Annars så har jag en länk till en engelsk sida som säljer rally grejer för 205 som skall hålla för allt.Hade denna tråden öppe för ett bra tag sen om just en 6-växlad låda dom hade.Var tillverkad för just 205Gti motorena och mi16 motorn.Dock hade den ett pris på 7100£ + frakt så planen för den blev en dröm..Men det behöver du inte oroa dig för tryck luft o sånt..bara montera o köra.Men tänka på att lådan kostar 80000Kr..
Man kan ta banklån på 80k utan vidare ju, finns ju många här som har mycket mer än så i lån på sina bilar