hur får man plats?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Cain0r

hur får man plats?

Post by Cain0r »

när man ska sätta i mi16 motor i en 205:a,
så kan man välja att fixa med torpedväggen, eller att förlänga undre motorfästet. :)

så, någon som har lust att förklara hur man fixar torpedväggen?
och hur långt man ska förlänga motorfästet om man väljer den vägen.

sen gärna synpunkter på vilket sätt som är bäst/smidigast. :D

sen en till fråga, om man kör med mi16 motor och växellådan från den motorn, blir det problem med det? eller är det bara att sätta dit o tuta o köra?

edit: kanske finns det någon i Dalarna som har tid/ork/lust att hjälpa mig att få ihop el:en till den? givetvis mot betalning :D

edit igen: kanske kan ge den som hjälper mig att fixa el:en min gammla motor, en 1.9 90:ans motor, komplett med allt, och funkar bra :D
Nicklas

Post by Nicklas »

Hört talas om 15kg slägga? Funkar klockrent...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Cain0r

Post by Cain0r »

haha :D
kan man inte ta ner plåten, och bocka till den? om man nu är lite rädd om bilen sin? :roll:

kanske någon som har svar på dom andra frågorna oxå ?
Blanco

Post by Blanco »

Jag har då bara behövt förlänga motorfästet max 1cm, hade först förlängt med ca 3cm, men då blev det så negativ vinkel på drivaxlarna så jag förkortade fästet igen. När jag kör med downpipen från Mi16 så tar växelstagen i avgassystemet när jag lägger i backen samt att men måste flytta lamdasonden för växelstagen är i vägen. Angående torpedväggen har jag bara tagit bort skyddsplåten och kapat bort skruvarna som sitter på torpeden. Ang växellåda är det som man själv vill ha utväxlingen, enda man behöver göra om man kör med tex mi16 lådan är att ta ena växelföraren från Gti lådan
Har läst att dom flest som konveterat använt downpipen från 205an.
Måste ju vara en fördel att använda Mi16 downpipen istället för downpipen från 205an, iom att den är grövre. :twisted:
Har iofs fortfarande ett litet problem att downpipen tar i ena staget som löper under bilen, det händer när man motrorbromsar eller växlar "ryckigt". Ska åtgärda det när jag orkar :)
Skoda Fabia Rs -07
Nicklas

Post by Nicklas »

Cain0r wrote:haha :D
kan man inte ta ner plåten, och bocka till den? om man nu är lite rädd om bilen sin? :roll:

kanske någon som har svar på dom andra frågorna oxå ?

Vilken plåt ska du ta ner? Torpeden eller? :roll:

Jag kör med downpipen från 205, skapligt moddad iofs... så den tar också i det där jävla staget på framvagnsbryggan...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Blanco

Post by Blanco »

Tror han menar skyddsplåten som är fastskruvad på torpeden. Tog då bort min och det verkar då inte skapa några problem
Skoda Fabia Rs -07
Cain0r

Post by Cain0r »

hehe.. tänkte fel, va iaf skydsplåten jag tänkte på. :)
men iaf. så om man tar ner den, slår allt vad man kan? så funkar det att sätta i mi16 motorn?

inget som tar skada av att man dunkar in torpeden då ?
Kent
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Inte för att jag är kvalificerad för att uttala mig men att banka in torpeden verkar inte vara så proffsigt. Dels för att det kanske blir fult och då drar det till sig uppmärksamhet (av tex en besiktningsman).

Bara vad jag tycker.
//Kent [Medlem nr: 348

205MSi?16 evighetsprojektet
VW T3 Buss -80
205 16V vardagsbilen (såld)
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Enok bor i delarna, han kanske kan hjälpa dej. Förlänga undre fästet typ 10-15 mm e smidigast.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

jag kan bygga en plug & play kabelhärva åt dig om du skickar ner din gamla + en mi16 härva
Image
Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
jimmy.e

kabelhärva

Post by jimmy.e »

Det går att använda den gammla kabelhärvan från 205.iallafall från 89`an
Den är ochså kompatibel med den nya mi16 boxen..
-Men du måste dra en 2 x-tra kablar från knacksensorn till pin 11 och 30 i motronic kontaktstycket.
pin 11 är ledig,och det går en kabel från pin 30 ner till lamdan,men det är bara löda in sej på den kabeln eller skarva...

sen är det ngr skarvar i motorrumet (förlängning av kabel) till olje tempgivaren och givaren till för lågt olje tryck.Som sitter på baksidan av motorn.

-de som du ska vara mest observant på är att inte skifta spjällläges givar kontakten med vevaxelgivarens kontakt,för dom :evil: jävlarna :evil: är identiska och om du skulle råka skifta dom och sen försöker att starta så bränner du boxen.
citroen c2 -04
Super Seven.
Nicklas

Post by Nicklas »

Ang, bonkning av torped så ser man inte så stor skillnad, man får ju slå med lite känsla så det blir jämt o fint o sen måla över! Finemang!
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Garvis

Post by Garvis »

Nicklas wrote:Ang, bonkning av torped så ser man inte så stor skillnad, man får ju slå med lite känsla så det blir jämt o fint o sen måla över! Finemang!

Pherfekt!
/ Staffan Halth, PSCoS-member nr: 633
Körde VIT 406 -97
Kör M5 Touring
Bilder finns här
Cain0r

Post by Cain0r »

jag har 88:ans kabelhärva i den nu :(

blir nog till att förlänga undermotorfästet en skvätt istället, lät lättast :)

letar fortfarande någon som har lust att fixa el:en på bilen, any one? :D
IvarS

Re: kabelhärva

Post by IvarS »

jimmy.e wrote:-Men du måste dra en 2 x-tra kablar från knacksensorn till pin 11 och 30 i motronic kontaktstycket.
pin 11 är ledig,och det går en kabel från pin 30 ner till lamdan,men det är bara löda in sej på den kabeln eller skarva...

sen är det ngr skarvar i motorrumet (förlängning av kabel) till olje tempgivaren och givaren till för lågt olje tryck.Som sitter på baksidan av motorn

Det du skriver stämmer bara till viss del. Jag har nyligen byggt om min 89:a-härva till att passa Mi16-motorn. Det du glömmer helt är att tomgångsmotorn på Mi16 inte alls är kompatibel med hur det är kopplat i originalhärvan. Kontakten sitter ovanför backspärrwiren på 89:an och måste flyttas upp till toppen av insuget. Sen ska stiftet flyttas inne i kontaktstycket till pin 4. Hur löser du förresten det med nya stift i kontaktstycket? Jag hade en skrotad härva som jag plockat ur samtliga stift ur.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
jimmy.e

tomgångsmotorn.

Post by jimmy.e »

tomgångsmotorn glömde jag.

jag förlängde den kabeln , och så använder jag den gammla tomgångsmotorn från 205.

-fungerar klockrent,men vid första starten på morgonen så måste man gasa lite för att tomgången ska fungera.
Men då diskuterar jag om ca:2-4sek som man måste hålla på gasen.

Saab scania har samma stift i sina kontaktstycken som motronicen har.
citroen c2 -04
Super Seven.
Guest

Post by Guest »

Cain0r wrote:letar fortfarande någon som har lust att fixa el:en på bilen, any one? :D

Jag kommer att konvertera min 205:a vilken dag som helst och även kabelhärvan då. Har alla delarna ska bara vänta till jag får tillgång till garaget här hemma. Jag har läst på elschemat får både mi16 och 205:an så jag ska klara det nu. Så jag kan hjälpa dig bara jag fått gjort det på min bil först så att jag inte riskerar nån annas prylar först. Jag bor i falun också så det är ju bra om du nu har den där dvs. När ska du konvertara??
Hör av dig med ett pm eller mail om du vill ha nån hjälp
Daniel J

Post by Daniel J »

Nu blir det off-topic men Cainor varför besvarar du inte mina PM? har du kvar motorn ?
205 GTI-89
Medlem Nr 715

äntligen besiktad
Post Reply