Byte av länkarm 206:a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
apanola

Byte av länkarm 206:a

Post by apanola »

Hej,

Är det någon här som har en steg-för-steg beskrivning på hur man byter länkarm på en 206:a? Jag såg under mekartipsen att det fanns för 205 och 405 men det kanske skiljer sig en del.

Jag tänkte göra ett försök imorgon så om någon har något tips att komma med vore jag väldigt tacksam.

Mvh GG
Valdemar Volvo V50 2,4i
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Jag har väl inget steg-för-steg, men jag kan skriva lite hur jag gjorde.

Om jag skulle göra om jobbet skulle jag ta bort dämparen helt, för den gör att spindeln är ivägen när man ska lirka ur länkarmen. Det du kan göra är att dra ihop fjädern, men då trycker orginaldämparen tillbaka så det hjälper inte, spindeln fortsätter att vara i vägen. Annat sätt är att ta loss drivaxeln ur spindeln, och ta loss hela paketet med dämparben och spindel. Glöm inte att fästa upp bromsoket och drivaxeln. På vänster sida så är det väldigt lätt att drivaxeln åker ur växellådan och oljan rinner ur lådan. Det har du ju iofs också om du tar bort dämparen ur spindel.
Jag skulle skruvat ur dom två skruvarna, tagit bort dämparen, brutit spindeln och hållt inne spindel så drivaxeln inte faller ut. Sen hade jag fått ut länkarmen, i med den nya och satt spindeln på sin plats. Skruvat tillbaka skruvarna och på med dämparen igen. För högra sidan likadant, fast där är det inte lika viktigt att hålla upp drivaxeln. Kom ihåg att lyfta upp drivaxeln för att få i och ur den skruven där.
Det tog större delen utav dan för mig att göra båda sidorna.

En spindelbrytare är bra att ha, biltema har en för billiga pengar. En domkraft för att hålla spindeln med skivan på plats kan vara bra.

Funkar det?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
krille!

Post by krille! »

Måste man inte göra en ny hjulinställning om man ska börja ta bort dämparen då?
Ska också byta till sommaren men 400-500 spänn för en inställning blir väl en onödig utgift om man kan undvika det, dock med lite mer jobb.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Du har inte så mycket marginaler på inpassningen, så det blir inte någon stor skillnad, om ens någon. Det som skulle vara är om länkarmen inte är av samma storlek, annars är hålen tajta och dämparen kan inte in på mer än ett sätt.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Nik

Post by Nik »

Räcker det inte med att sära länkarmen från spindeln (vid spindelleden) och sen jucka ut den efter man lossat de två bultarna som håller fast den i subframen!?
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Nik wrote:Räcker det inte med att sära länkarmen från spindeln (vid spindelleden) och sen jucka ut den efter man lossat de två bultarna som håller fast den i subframen!?

Jo, jag trodde det med, men dämparen sticker ner och böjer till länkarmen så att den är toksvår att få i och ur... Det är tajt med marginalerna. Därför tyckte jag det var lättare att ta bort dämparen. Jag är iofs van att plocka bort dämparen så jag vet hur man gör enklast där,

FR Autosport Sweden FTW
Nik

Post by Nik »

Fnatte wrote:Jo, jag trodde det med, men dämparen sticker ner och böjer till länkarmen så att den är toksvår att få i och ur... Det är tajt med marginalerna. Därför tyckte jag det var lättare att ta bort dämparen. Jag är iofs van att plocka bort dämparen så jag vet hur man gör enklast där,

Haha det där kämpade jag rätt hårt med när jag bytte dämpare på min GTI.. Var dessutom helt grön då :lol:
Kollade på Peugeots egna beskrivning för demontering och dom hade ungefär samma metod som jag anammade:
1. Sätt en domkraft under bromsskivan så man förhindrar "utfjädring". Sätt den så att domkraften kan rulla ut/in mot bilen sett, iom att hela paketet måste röra sig lite när spindelleden skall ur.
2. Spänn kedjan tight kring spettet och längst ut på bärarmen, så nära spindelleden som möjligt.
3. Palla upp med träbitar under subframen, ungefär där bultarna till bärarmen sitter
4. Tryck till på spettet och "plopp", möget hoppar ur :)

Det funkar kalasbra
apanola

Post by apanola »

Nik wrote:Räcker det inte med att sära länkarmen från spindeln (vid spindelleden) och sen jucka ut den efter man lossat de två bultarna som håller fast den i subframen!?

Nu har jag gjort det och det där är den metoden jag använde. Tog inte mer än cirka trettio-fyrtio minuter att byta vänstersidan. Längst tid tog det att hela tiden hålla koll så att drivaxeln satt där den skulle. Annars måste jag säga att det gick väldigt smärtfritt. :)
Valdemar Volvo V50 2,4i
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Varför var det så svårt för mig då? Jag satt en hel jävla dag med skiten... :?

FR Autosport Sweden FTW
Nik

Post by Nik »

Fnatte wrote:Varför var det så svårt för mig då? Jag satt en hel jävla dag med skiten... :?

Inte tillräckligt långt spett??
Mitt är väl 1.5m nånting och jag fick ta så det knakade i både kropp o bil 8)
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Ok, jag körde för hand allting... Bara lirka med händerna. Vart skulle man in med spettet då?

FR Autosport Sweden FTW
Nik

Post by Nik »

Fnatte wrote:Ok, jag körde för hand allting... Bara lirka med händerna. Vart skulle man in med spettet då?

Läs ovan... :P
Givetvis kommer du ALDRIG att kunna sära för hand, eftersom det sitter hyfsat hårt.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Nik wrote:
Fnatte wrote:Ok, jag körde för hand allting... Bara lirka med händerna. Vart skulle man in med spettet då?

Läs ovan... :P
Givetvis kommer du ALDRIG att kunna sära för hand, eftersom det sitter hyfsat hårt.

Jaha, nu pratar vi om två olika saker tror jag. Jag hade en spindelbrytare från Biltema för att få spindeln att ploppa ur, men sen själva länkarmen, ska man ha ett spett till den också? Det var det jag trodde du menade innan, att man skulle bända med spett vid länkarmen.

FR Autosport Sweden FTW
Nik

Post by Nik »

Fnatte wrote:Jaha, nu pratar vi om två olika saker tror jag. Jag hade en spindelbrytare från Biltema för att få spindeln att ploppa ur, men sen själva länkarmen, ska man ha ett spett till den också? Det var det jag trodde du menade innan, att man skulle bända med spett vid länkarmen.

Doh :oops:
Nej länkarmen ska väl bara vara att lirka ut!?
fredrik_r

Post by fredrik_r »

Jag skall hjälpa en jobbarkompis med att byta på hans 206'a
Vet någon var man kan hitta en bild på en bil med avplockat hjul?
(Så man kan klura lite på det innan jag börjar)

Men annars skall det väl vara som att byta länkarm på vilken bil som helst?
Post Reply