Går bara på 3 cylindrar = kammaxel byte! 205 gti 89årsm

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Glennpa

Post by Glennpa »

M.Forsén wrote:Sätt remskivan på vevaxeln tillfälligt så du kan sätta i styrtappen och låsa
vevaxeln,finns 2 spår så se till att du plaserar den till vänster vid röda prickarna och kammen låser du där uppe så kan det inte bli fel.

Image

Jo det har jag gjort! Men det är spännaren som ja är brydd över.. Den sissta bulten den med lås mutter? hur får jag bort den?? skruvar jag bort muttern först sen så skruvar jag ut bulten?? Ska byta spännaren.

Tack för snabba svar//glennpa
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Glennpa wrote:
M.Forsén wrote:Sätt remskivan på vevaxeln tillfälligt så du kan sätta i styrtappen och låsa
vevaxeln,finns 2 spår så se till att du plaserar den till vänster vid röda prickarna och kammen låser du där uppe så kan det inte bli fel.

Jo det har jag gjort! Men det är spännaren som ja är brydd över.. Den sissta bulten den med lås mutter? hur får jag bort den?? skruvar jag bort muttern först sen så skruvar jag ut bulten?? Ska byta spännaren.

Bara skruva bort muttern och trycka ut bulten.
Last edited by M.Forsén on Sat Feb 25, 2006 21:09, edited 2 times in total.
205 GTI-86 som blöder i toppen
Glennpa

Post by Glennpa »

Va så enkelt ja :oops: :oops:

Tack för snabba svar, återkommer senare i helgen hur det gick med allt :shock:
Dennis.S

Post by Dennis.S »

ilska wrote:lånar din tråd lite men somsagt lite steg för steg för att byta kam skulle va roligt att få eftersom jag står inför kamaxelbyte på en pegg jag oxå, dock en 309a men det är ju samma motor.

Har du ens hämtat ut kamaxeln och tryckarna som jag skickade till dig mot efterkravsavgift för 4 veckor sedan!? Varför svarar du inte på pm?!
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Glennpa wrote:
M.Forsén wrote:[b]Sätt remskivan på vevaxeln tillfälligt så du kan sätta i styrtappen och låsa

205 GTI-86 som blöder i toppen
Glennpa

Post by Glennpa »

Nu är det de sissta kvar..(tror jag)

Hur ska jag dra kamaxeln?? men nm?? vinkel dra?? Hand kraft tills jag är nöjd??

Tack på f hand//glennpa
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Tror den ska dras med ca 10 Nm, kanske 11 Nm, standardmoment för M6 ska det väl vara...För det är väl M6? Eller är jag ute och cykar?
Du drar ner överfallen med ett varv per skruv tills det är nere för att minska belastningen på lager och kamaxel, du ska alltså inte börja i ena änden och dra ner den utan dra jämnt över hela axeln.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Glennpa »

Claes B wrote:Tror den ska dras med ca 10 Nm, kanske 11 Nm, standardmoment för M6 ska det väl vara...För det är väl M6? Eller är jag ute och cykar?
Du drar ner överfallen med ett varv per skruv tills det är nere för att minska belastningen på lager och kamaxel, du ska alltså inte börja i ena änden och dra ner den utan dra jämnt över hela axeln.

10 11 Nm tror :? !! Det gör man i kyrkan här vet man :lol: :D

Jo det är m6 = 10mm verktyg.

Jo jag har dragit dom lite i taget över hela axeln.

Hur mycket är 10Nm när man inte har special verktyg??
Nån som man kan låna/hyra av i närheten av norrköping??

Tack//glennpa
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det går bra att dra dom på känn, använd inte för stort verktyg bara så du pajar gängorna.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Glennpa

Post by Glennpa »

TheDagger wrote:Det går bra att dra dom på känn, använd inte för stort verktyg bara så du pajar gängorna.

10 Nm är ju inte så mycket så... kan man dra åt kamaxeln så man låser den totalt?? Det är därför jag är fundersam om åt dragningen.. Får prova med en led nyckel modell liten då.

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Glennpa wrote:
TheDagger wrote:Det går bra att dra dom på känn, använd inte för stort verktyg bara så du pajar gängorna.

10 Nm är ju inte så mycket så... kan man dra åt kamaxeln så man låser den totalt?? Det är därför jag är fundersam om åt dragningen.. Får prova med en led nyckel modell liten då.

Nejdå, det går inte att dra så axeln låser!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Glennpa

Post by Glennpa »

TheDagger wrote:
Glennpa wrote:

Nejdå, det går inte att dra så axeln låser!

Tack :oops:
Glennpa

Post by Glennpa »

Tjoho!!!!! :D

Har prov startat den å den spinner som en liten katt unge :lol:

Tusen tack för alla förslag, inlägg samt bilder!!!

//glennpa
Post Reply