jag har lite problem med läckande kylare men efter ha hällt i en kylar cement så läcker det inte längre däremot har ett annat problem dykt upp.. när jag ibland kör med bilen och den är varm så kan det helt plösligt börja komma kall luft ur fläkten även fast man har högsta värme på och temeratur mätaren börjar ticka mot varmare grader (typ mot 90C men inte över men det går fort som f*n).. sen efter ett tag så går den ner igen till 70-80C. jag trodde att om bilen börjar koka så borde det fortfarnade vara varmt i bilen men varför blir det kallt??
hoppas nån kan svara på detta fenomen..
ciao
Drivar en 405 Mi16 -89 röd, har många planer för den bilen...
Kylarcement är riktikgt kasst att hälla i. Det gör man ENDAST i nödfall, om man ska sälja bilen t.ex. Vad som har hänt är att cementet har kläggat igen i värmepaketet. Försök spola rent det omgående med vatten och avfettning, om det inte redan är försent. Annars är det nytt värmepaket som gäller!
men det var så innan oxå... hände nån gång ibland.. och då var det inte någe kylarcement i men effekten blev densamme. och varför släpper den efter ett tag? om det nu är så att kylarcementen har kleggat igen värmepaketet varför sticker värmen upp så snabbt.. för på sommaren är det ju varmt och då har man ju defenitivt ingen värme på men då stannar mätaren ändå på 70-80C??
En teromsat som inte fungerar. En tremosat ska lltid släppa igenom lite vatten. men om hålet som ska göra det blir täppt blir vattnet i motorn varmt medan det utanför är kallt. Det kalla vattnet kyler ner motorn.
Termosaten sitter på högersidan av toppen (du framför bilen). en slang från klylaren går dit. Fins en avtappnings plugg i nederkant av kylaren. eller så lossar du en kylarslang. Luftnippel finns bla på termosathuset.
ok.. men hur kollar man om termostaten är ok? sitter den bakom slangen? vad är det för kontakter som sitter i vänster nedkant (står framför bilen) termostathuset? vart är det? hur luftar man systemet, ska bilen vara igång? lr hur funkar det, ska man tömma hela alltet och sen fylla på och sen lufta??
H-vete!! skulle köra bilen till e garage ca 3km bort.. och inge värme kom men ändå tickade temp mätaren uppåt.. precis när jag skulle köra in så började STOP lampan lysa... jag behöver verkligen hjälp med detta... vad är felet?
asso... lufta först. bra mycket enklare än att byta termostat. gå genom felen ett efter ett. minns inte riktigt hur det var på 405an men en luftnippel sitter på höger sida uppe på kylaren om man står framför har jag för mig. sen kollar du bara på kylarslangarna om det sitter små nipplar där. när min 205as värmepaket läckte kom det luft i systemet och så blev den varm... lufta vid termostathus... funka nån dag sen samma sak.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
LÖST!! tömde ur kylarvattnet, hällde i nytt och luftade, antagligen var det en propp som gjorde att vattnet inte cirkulerade och värmen nådde aldrig värmepaketet och gjorde att kylarvattnet stod still=värmen steg.