Stökig 205Gti
-
Magnus Bondeson
Stökig 205Gti
Kompisens 205Gti krånglar ordentligt.
Gasar man på, så rycker bilen exakt vid 3500 varv, och en gång till vid 4000 varv. Detta är alltid!
Stift, kablar, fördelarlock, rotor är bytt. Dessutom kollat efter tjyvluft vid diverse slangar...
Det jag tycker är lite märkligt är att det är ett sådant exakt mönster.
Tjuvluft, lambdasond mm brukar inte vara på det viset. Klurar lite på vad en dålig spole får som följd?
Är VÄLDIGT tacksam för tips just nu från folk som har varit med om liknande.
Gasar man på, så rycker bilen exakt vid 3500 varv, och en gång till vid 4000 varv. Detta är alltid!
Stift, kablar, fördelarlock, rotor är bytt. Dessutom kollat efter tjyvluft vid diverse slangar...
Tjuvluft, lambdasond mm brukar inte vara på det viset. Klurar lite på vad en dålig spole får som följd?
Är ketchupeffekt = Timelleffekt?
Re: Stökig 205Gti
Magnus Bondeson wrote:Kompisens 205Gti krånglar ordentligt.
eftersom det alltid är vid exakt dom varvtalen skulle jag gissa på något med vinkelhastighet/frekvens kontra någon form av resonans. Kolla Vinkelgivaren och däromkring.
.::Independent Variant User::.
-
Magnus Bondeson
-
Magnus Bondeson
Tycker det låter som spolen jag med. Farsans saab 9000 betedde sig så förut och då var det spolen som var kass. Iof är det 4 st separata spolar på den men det kan ju vara den för det. Billigt sätt att testa om du har nån att prova med bara
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
-
Magnus Bondeson
-
XR rally
-
Magnus Bondeson
-
Mattias J
Är tacksam om du berättar vad det var om du kommer på det...jag har samma fel på min 89:a, den rycker till vid 2200 varv samtidigt som motorlampan börjar lysa...detta slår heller aldrig fel. Om jag nollställer datorn rycker den ändå till men motorlampan börjar inte lysa föräns några dagar efter nollställningen...tillbaka där jag började med andra ord...misstänkte lambdan men den gick igenom besiktingen u.a.
- Stefan_306S16
Det "lustiga" är att min 306:a också rycker vid just 3.500 varv, de gånger den gått lite dåligt. Det verkar som att Peugeot-motorerna är mest känsliga vid just 3.500 rpm.
I mitt fall har det nog hängt ihop med öppna K&N-filtret -antingen tjuvlyft eller då filtret varit skitigt.
Tror även att bilen går bättre nu när jag fixat till det variabla insuget - det hade varit ickefungerande under lång tid (insåg jag för ett tag sen).
Det finns någon gammal tråd i ämnet också. Vet inte om det framkom någon problemlösning då, men det var många som hade rycken vid 3.500 rpm...
/Stefan
I mitt fall har det nog hängt ihop med öppna K&N-filtret -antingen tjuvlyft eller då filtret varit skitigt.
Tror även att bilen går bättre nu när jag fixat till det variabla insuget - det hade varit ickefungerande under lång tid (insåg jag för ett tag sen).
Det finns någon gammal tråd i ämnet också. Vet inte om det framkom någon problemlösning då, men det var många som hade rycken vid 3.500 rpm...
/Stefan