"Sportsystemet" måste bort! Dönar nåt så tusan.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
LoGiken

"Sportsystemet" måste bort! Dönar nåt så tusan.

Post by LoGiken »

Hej alla!

Har pecis införskaffat en 405 Mi16 Le Mans, 95:a. Andra bilen, hade en sleten Calibra innan.

I allafall, där sitter nåt, förmodligen hemjoxxat sportavgasystem på nu. Följaktligen dönar den som tusan och är kort sagt bedrövlig att vistas i när motorn är igång. Symptomen är skrämmande likt det som beskrivs I lilla avgasmeckaren på Zatzy: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=5 ... ight=avgas

Har inte råd att köpa nytt system på ett bra tag och dessutom tycker jag att det är synd att byta ut allt. Är inte heller sugen till att byta till helt orginal, lite brumm får där ju ändå vara. Dock är ett nytt sportsystem för dyrt.

Så min fråga är kort: Vad tusan ska jag göra för att den utan för stora kostnader ska bli tystare?

Har ni nån tanke så bara svara, är desperat! :)
no_brakes

Post by no_brakes »

dB insats? Provat det?
LoGiken

Post by LoGiken »

Vad är en sådan, hur funkar det och var hittar man den? :)
fuzz

Post by fuzz »

Hur ser systemet ut? Du ska en "liten" dock inte allt för liten dämpare ganska långt bak. och en stor dämpare i slutet. Blir ganska lagom då.

Så om det bara är sista dämparen som saknas blir deju inte dyrt att sätta dit en.
LoGiken

Post by LoGiken »

fuzz wrote:Hur ser systemet ut? Du ska en "liten" dock inte allt för liten dämpare ganska långt bak. och en stor dämpare i slutet. Blir ganska lagom då.

Så om det bara är sista dämparen som saknas blir deju inte dyrt att sätta dit en.

Vet inte faktiskt. Har inte kommit under och kollat än, får nog bli till helgen. Kan eventuellt lägga upp lite bilder då ifall det är till hjälp.
Mando

Post by Mando »

Bilder skadar aldrig samt märke på grejerna. så man vet vad man har att leka med.
Bilar jag har haft.
106 Xsi-92 Såld, Seat Cordoba-04 Såld, Seat Leon Fr-07 Såld, Seat Leon Cupra-08 Skrot
Ford StreetKa-05 Såld,Saab 9-5 Sc-00 Såld

Bilar jag har.
Seat leon Fr tdi-10
Saab 9-3 Sc-07
beta

Post by beta »

Är det en volvomeckare som byggt systemet? Låter som en bekant till mig som älskar volvo över allt annat. Enligt honom ska det vara 2½" från kat sen en slutkörd dämpare längst bak. Låter förjävligt när man hör hur hans bilar låter.
Tom. som min 306:a låter mindre fast den tappat systemet 1m efter kat. (vet, raggaraktigt men har inte råd att fixa det än :( )

Lite bilder hade varit fint så man får se vad det rör sig om. :)
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
R.O.B.

Post by R.O.B. »

låter som det som satt på mitt ex... 306an. 2 1/5" från katt. jag bytte tom slutdämpare mot en större med minimal skillnad. tror det som gör mest är diametern tyvärr. mitt var rostfritt med rund expansionsdämpare fram o stor reflex bak. gav ruggiga resonansproblem i bilen. aldrig mer 2 1/2 på mina bilar. hellre rallysmatter.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Byt bakre dämpare mot en med reflextyp (icke fullflödes) så dämpar det bra mycket mer.
Typ Image

Kan funka med Image också, ljudet förlorar väldigt mycket på att dämpas när röret svänger.

Bilder från:
http://www.rakaror.o.se/ljuddampare.htm
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Sallas

Post by Sallas »

Sitter det dämpare på bilen så måste du kontrollera att avgassystem
inte ligger mot karossen och skapar oljud. Har det monterats felaktigt,
ex v downpipe-katalysator (downpipe är röret som går ner från motorn och svänger vidare under bilen där första burken brukar vara katalysator)kan systemet vibrera mot karossen vid gaspådrag eller motorbroms. Slutröret måste sluta efter bakpartiet. Gör det inte det går det lätt att
förlänga med diverse blanka slutrör som finns i de flest biltillbehörsbutiker.
Db-insats dämpar ljudet lite och trycks in i slutröret. Finns hos de flesta som säljer Simon-detaljer (avgasmärke) med kolla upp vilken dimension du har så du får rätt).Det brukar punktas fast i röret så att den inte flyger ut vid gaspådrag. Går även att lösa fästningen med korta bult i db-insatsen, som ska samma dim. som slutröret, och som gjängas utåt mot slutröret. Enkelt sätt att kontrollera
om dämparsystemet ligger an mot karrossen är att rucka (dra sidledes, höjdledes, fram o bak) på slutröret och höra om det slår an mot karossen någon stans eller bäst vara under och kontrollera upphängningen. Kommer inte ihåg om det sitter flexrör eller om det är packningen mellan
grenrör o down-pipe som flexar på MI16 men är det packningen som flexar brukar man byta den emellanåt. Grenrören på MI16 har även förmåga att spricka och om sprickan vuxit brukar det låta mer än brukligt.
LoGiken

Post by LoGiken »

Tack för svaren!

Har tittat lite under bilen nu, men har inte kommit under med kamera och så än. Kanske blir att jag hissar upp den imorgon om jag blir lite friskare och har ork.

Ivf, där är faktiskt två dämpare. Första är 2½" och efter den går det över till 3" i rör och slutdämpare. Antar att det är grovleken i slutet som gör att det brummar så mycket? Såg att Simons hade en decibelinsats som passade för 3", men tydligen skulle den användas med försiktighet? Min fråga är så klart vad som kan hända? Det stod ju också att den bara skulle användas tillfälligt?

Med tiden får det väl bli att man byter till 2½" hela vägen, då borde väl ljudnivån bli normal? Men det får dröja ett tag, cashnivån är ju inte den bästa, hehe.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

jag hade 2,5" hela vägen på 306an. lät åska i bilen vid 110-120. resonansljud som fortplanta sig i hela kupen. syrran vägra åka nån längre sträcka i baksätet... hon mådde illa :roll: ska man va petig ska det bli smalare ju längre bak man kommer om jag fattat det rätt då gaserna blir kallare/mindre
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

dB insatsen som nämns ovan rekommenderas, den är lätt att montera med ett par svetspunkter inuti sista röret utan att ta av systemet.

Dessutom får man det där "fräna" flöööörp rattabang ljudet vid gasuppsläpp :D
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
LoGiken

Post by LoGiken »

Har slängt på en dbinsats nu, tog bort det värsta men den låter ändå en hel del. Kan det vara nån idé att slänga på ytterligare en dämpare?

Förresten har det någon betydelse på vilket håll dbinsatsen monteras:

==:::: eller ::::==
Avgaserna går åt -->
Nicklas

Post by Nicklas »

Prova o byta dämparna mot ny annars... vet att den dämparen ja hade eldades upp efter 2veckor... då lät det mer... speciellt eftersom det va enda dämpare ja hade förvisso...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

LoGiken wrote:Har slängt på en dbinsats nu, tog bort det värsta men den låter ändå en hel del. Kan det vara nån idé att slänga på ytterligare en dämpare?

Förresten har det någon betydelse på vilket håll dbinsatsen monteras:

==:::: eller ::::==
Avgaserna går åt -->

Skall sitta
==::::

framåt---bakåt
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Post Reply