Trimchip 205gti

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Callek wrote:
Nik wrote:
Asshat wrote:
Nik wrote:En icke-överladdad motor går det inte på därför att du aldrig kan styra det som ger mer effekt, nämligen att MOTORN MÅSTE FÅ I SIG MER LUFT!

Då kan du förklara varför man kan få mer effekt om man ändrar tändföljden i en motor.
Tändföljden i en cheva smallblock är: 18436572
Ändras denna till: 18736542
Dvs fyran och sjuan byter plats och på det viset får man mer effekt. Detta utan att tillföra mer luft.
Det finns fler sätt än att tillföra bränsleluftblandning för att få effekt.

På _moderna_ maskiner finns där i praktiken inget att hämta på optimerad tändning. Ju modernare desto mindre.
Men gamla jänkejärn har väl aldrig varit kända för att vara i teknikens framkant? :roll:

Snackar vi moderna motorer, typ Peugeot XU så ÄR det mer luft som är vägen till framgång. Vare sig den är forcerad eller ej.
Givetvis kan man plocka en hel del effekt genom ett rejält höjt komp, men det är ingenting som är gjort i en handvändning. Det kräver oftast modifiering av förbränningsrum, kolvar osv för att funka utan att spika.
Och det är för övrigt ett krav om man monterar vassare kammar eftersom det dynamiska kompet minskar med ökat överlapp.

Itsfun optimerade bland annat tädning m.m på Civic Type-R tror de tjänade ungefär 25hk på en orginalmaskin. Det finns bromspapper på det, innan och efter.

Tycker det är lustigt att Hondas tekniker skulle va så usla faktiskt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Dart

Post by Dart »

Nik wrote:
Asshat wrote:
Nik wrote:En icke-överladdad motor går det inte på därför att du aldrig kan styra det som ger mer effekt, nämligen att MOTORN MÅSTE FÅ I SIG MER LUFT!

Då kan du förklara varför man kan få mer effekt om man ändrar tändföljden i en motor.
Dvs fyran och sjuan byter plats och på det viset får man mer effekt. Detta utan att tillföra mer luft.

På _moderna_ maskiner finns där i praktiken inget att hämta på optimerad tändning. Ju modernare desto mindre.
Men gamla jänkejärn har väl aldrig varit kända för att vara i teknikens framkant? :roll:

Snackar vi moderna motorer, typ Peugeot XU så ÄR det mer luft som är vägen till framgång. Vare sig den är forcerad eller ej.
Givetvis kan man plocka en hel del effekt genom ett rejält höjt komp, men det är ingenting som är gjort i en handvändning. Det kräver oftast modifiering av förbränningsrum, kolvar osv för att funka utan att spika.
Och det är för övrigt ett krav om man monterar vassare kammar eftersom det dynamiska kompet minskar med ökat överlapp.

jaha, men säg med en gång att det är _moderna_ motorer vi pratar om. Jag tog bara ett exempel för att påpeka för dig att det finns fler sätt än att bara mosa in luft som ger effekt. Iom att det är riktiga motorer jag kan bäst så var det tämligen naturligt att jag tog ett sådant exempel.
Men jag hänger inte med på ditt resonemang ang höjt komp och mod av förbränningsrum och kolvar för att det inte ska spika?
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Sliced

Post by Sliced »

Asshat wrote:
Nik wrote:
Asshat wrote:

jaha, men säg med en gång att det är _moderna_ motorer vi pratar om. Jag tog bara ett exempel för att påpeka för dig att det finns fler sätt än att bara mosa in luft som ger effekt. Iom att det är riktiga motorer jag kan bäst så var det tämligen naturligt att jag tog ett sådant exempel.
Men jag hänger inte med på ditt resonemang ang höjt komp och mod av förbränningsrum och kolvar för att det inte ska spika?

Så när en motor blir omodern funkar det alltså.. Bara att vänta då.. Hur länge? :roll:
Callek

Post by Callek »

TheDagger wrote:
Callek wrote:
Nik wrote:
Asshat wrote:

Itsfun optimerade bland annat tädning m.m på Civic Type-R tror de tjänade ungefär 25hk på en orginalmaskin. Det finns bromspapper på det, innan och efter.

http://www.itsfun.nu/trimchip/datablad/ ... iagram.gif

Tydligen så är de ställda rätt fett på höga varv just för att vara lite på den "säkra sidan". Är rätt känsligt runt 8000rpm för spikningar kan jag tänka mig.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Nik wrote:Dessutom är det synd att säga att en bänkning med rullar är särskilt exakt, eftersom det rätt ofta är rätt stora friktionsförluster mellan däck o rullar.

En bromsbänk som inte läser av och kompenserar eventuell slirning skulle jag inte lita på öht. Finns det verkligen sådana? Den jag jobbat med kompenserade iaf 8ggr/varv.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Nik

Post by Nik »

Asshat wrote:Men jag hänger inte med på ditt resonemang ang höjt komp och mod av förbränningsrum och kolvar för att det inte ska spika?

Man måste ha en jämn och fin förbränning för att undvika "hot spots". Kanter och grader i kolvar/förbränningsrum leder till ojämn förbränning.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
33an

Post by 33an »

TheDagger wrote:
Callek wrote:
Nik wrote:
Asshat wrote:
Nik wrote:

Har mkt svårt att tro att "itsfun" har resurserna att prova alla lastfall och verifiera att motorn verkligen håller efter ommappning. Till skillnad från Honda asså.

Olika bänkar visar olika siffror. Fråga efter vilken provmetod man mäter och när bänken kalibrerades sist.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
LexCom

Post by LexCom »

33an wrote:Har mkt svårt att tro att "itsfun" har resurserna att prova alla lastfall och verifiera att motorn verkligen håller efter ommappning. Till skillnad från Honda asså.

Det återstår att se. Ägaren av den chippade CTR´en är en huserar flitigt på Hondaklubbens forum. Han håller täta kontakter med itsfun för att utvärdera resultatet.
Honda Civic 1.8 Sport -08
(BMW 525i -94 2005-2008)
(206 RC -04 2004-2005)
(Saab 900 2.0T -95 2001-2004)
(205 GTI LeMans -91 2000-2002)
(205 GR -85 1999-2000)
33an

Post by 33an »

LexCom wrote:
33an wrote:Har mkt svårt att tro att "itsfun" har resurserna att prova alla lastfall och verifiera att motorn verkligen håller efter ommappning. Till skillnad från Honda asså.

Det återstår att se. Ägaren av den chippade CTR´en är en huserar flitigt på Hondaklubbens forum. Han håller täta kontakter med itsfun för att utvärdera resultatet.

Ergo; det är en lottsedel han köpt... kanske vinst, kanske nit.
Att mappa uppför en backe är inte riktigt vad fabrikens R&D sysslar med.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
Niklas

Post by Niklas »

Fabriken har bränsleförbrukning, effektkurva (körbarhet och körkänsla), livslängd mellan renoveringar och värmeutveckling etc att tänka på. En orginal ctr ska lira lika bra på 95 oktan i 40 graders värme som på 98 oktan i 20 minus. Det är marginaler man kan ta lite på.

dock säger jag inget om hur just it's fun gjort, men jag tror att folk är lite överdrivet rädda för trim öht. När man trimmar utan att förstärka genomgående så gör man valet att man kortar serviceintervall eller livslängd litegranna. Ibland är motorerna överdimensionerade håller alldeles utmärks, ibland inte. En välservad trimmad motor köper iaf jag hellre än en orginalmotor med eftersatt service.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Krullert

Post by Krullert »

33an wrote:
TheDagger wrote:
Callek wrote:
Nik wrote:
Asshat wrote:
Nik wrote:

Har mkt svårt att tro att "itsfun" har resurserna att prova alla lastfall och verifiera att motorn verkligen håller efter ommappning. Till skillnad från Honda asså.

Olika bänkar visar olika siffror. Fråga efter vilken provmetod man mäter och när bänken kalibrerades sist.

Jag förstår inte riktigt hur du menar, men dom har ju först kört den i bänk orginal sedan efter chippning och då fått fram 26hk. Alltså spelar det ingen roll hur felkalibrerad bänken är, ökningen är iaf 26hk.

Sen chippade ju bilsport deras kadett projekt med gott resultat.

Jag förstår inte hur folk kan tro att en optimering av tändning etc inte skulle kunna öka effekten. Tänk dig fabrikens mappning på 95 oktan, mot en mappning optimerad för 98, 99 eller E85. Självklart ger det mer hk!
[Övnings]Kör 205 GTI -89!
Nik

Post by Nik »

Du får nog öva på quotandet..

Krullert wrote:Jag förstår inte riktigt hur du menar, men dom har ju först kört den i bänk orginal sedan efter chippning och då fått fram 26hk. Alltså spelar det ingen roll hur felkalibrerad bänken är, ökningen är iaf 26hk.

Inte sagt att så är gjort här, men man kan ta två identiska körningar och variera inparametrar så att man får en skillnad på 10% utan problem.

Om du åker till TS Motor i Åstorp o köper unichip mappat o klart, tror du inte dom har ett intresse av att visa en fin ökning för att alla dina kompisar ska köpa samma sak också?
Omdebatterat för några år sedan, just TS motors bänk visade 20+ hästar för en original impreza när imprezaklubben hade gruppbänkning.

Krullert wrote:Sen chippade ju bilsport deras kadett projekt med gott resultat.

Hur många chip tror du inte det företaget har sålt till Kadett-ägare efter den artikeln?

Krullert wrote:Jag förstår inte hur folk kan tro att en optimering av tändning etc inte skulle kunna öka effekten. Tänk dig fabrikens mappning på 95 oktan, mot en mappning optimerad för 98, 99 eller E85. Självklart ger det mer hk!

Givetvis får du en ökning om du kan förbättra förbränningsprocessen men den är väldigt marginell.
Men det är ingenting mot den förbättring som t.ex. ökat komp innebär.
Effekt kostar. Både ekonomiskt och arbetsmässigt. Det finns inga genvägar.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Post Reply