Modifikation vid Forced Air?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Swiften

Modifikation vid Forced Air?

Post by Swiften »

Tjo!
Fundera starkt på att köpa ett Forced Air från Green Filter till min rallye.
Men på grund av mitt begränsade garage så kan jag inte göra allt för stora modifikationer.

Bild!!!
Image

Någon som kan se om det behövs några större förändringar om den ska in?
Det står "some modifications required to ensure perfect fit"

tack o hej
106 Rallye S2.
Callek

Post by Callek »

Tror inte nån i klubben har monterat ett sånt på sin Rallye... Men jag skulle tro att det är ganska lätt att montera.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
dado

Post by dado »

Peter J

Post by Peter J »

Amar och jag har något liknande, inte just från Green Cotton. Beror på vilken motor kittet är till, om det är till 16v så behövs lite ändringar göras för att passa 8v.

På Hi Speed förklarar de vad som behöver göras på en 1.3, i stort sett samma som behövs till 1.6 8v.
http://www.hi-speed.dk/Guide_Cup_106R/cup_montering.htm
Swiften

Post by Swiften »

Detta kittet ska vara till min motor. 1.6 8v '96 on, XS 101hp, 1.6 Rallye 103hp ska den passa till.

Man ser ju också ett litet extra filter på ventilkåpan, tror de är den.
Är det bra så eller är de bättre med den modellen som Amar har?
106 Rallye S2.
Callek

Post by Callek »

Swiften wrote:Detta kittet ska vara till min motor. 1.6 8v '96 on, XS 101hp, 1.6 Rallye 103hp ska den passa till.

Greens är antagligen klart bättre än Raceland grejerna Amar har på sin, både filtret och designen i övrigt. Men priset är nog därefter också...
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
Swiften

Post by Swiften »

joo.... 3000kr
106 Rallye S2.
Amar

Post by Amar »

Callek wrote:
Swiften wrote:Detta kittet ska vara till min motor. 1.6 8v '96 on, XS 101hp, 1.6 Rallye 103hp ska den passa till.

Greens är antagligen klart bättre än Raceland grejerna Amar har på sin, både filtret och designen i övrigt. Men priset är nog därefter också...

green cotton har ett färdigt kit till rallyen. MEN i det ingår ett litet vevhusventilations filter som besiktningen inte gillar och med 95% säkerhet inte släpper igenom.
racelands behöver moddas lite lätt då det är gjort för 16v, i det stora hela behöver man en lite längre rör bit med rätt anslutningar, men det går lösa på annat sätt också.

tratten fyller dock samma funktion och allt annat också.
racelands filter som följer med var tydligen itne så illa ändå när jag kollade med killarna som ska mappa bilen sen.. men om man vill ha ett green cotton i istället så kostar det ca 300kr till för ett dubbelkonigt.

såg närmare bilder på green cottons tratt och tyckte att undre delen på tratten gick ner väldigt mycket, och på hi-speed så är det flera som lyckats bränna hål i sinna gren cotton trattar då de smält från värmen från grenröret.

edit: det gren cotton menar med "may require some modifications" är att man måste flytta servobehållaren så att den hamnar framför batterit. och man måste, som i racelands fall, också såga i tratten för huvlåsmekaniken
En_Svensk_Tiger

Post by En_Svensk_Tiger »

funderar på att bygga ett liknande forced air till min 205:a. ska byggas nätgrill sedan ovanför kylaren så har jag tänkt gjuta en forced air i glasfiber, kommer man märka någon skillnad? ska förövrigt kopplas vidare till mitt nuvarande öppna filter.
Många har dött av att ge upp färre av att kämpa vidare!!!

205 GTI 1,9 SÅLD......
Numera en 900ng 2.0T med en hel del smaskens
205 XS 80 vilda hästar hahaha bra slit o släp bil :)
dado

Post by dado »

En_Svensk_Tiger wrote:funderar på att bygga ett liknande forced air till min 205:a. ska byggas nätgrill sedan ovanför kylaren så har jag tänkt gjuta en forced air i glasfiber, kommer man märka någon skillnad? ska förövrigt kopplas vidare till mitt nuvarande öppna filter.

Nackdelen med glasfiber är att den inte tål värme så bra.
Swiften

Post by Swiften »

Amar wrote:Green cotton har ett färdigt kit till rallyen. MEN i det ingår ett litet vevhusventilations filter som besiktningen inte gillar och med 95% säkerhet inte släpper igenom.
racelands behöver moddas lite lätt då det är gjort för 16v, i det stora hela behöver man en lite längre rör bit med rätt anslutningar, men det går lösa på annat sätt också.

såg närmare bilder på green cottons tratt och tyckte att undre delen på tratten gick ner väldigt mycket, och på hi-speed så är det flera som lyckats bränna hål i sinna gren cotton trattar då de smält från värmen från grenröret.

Varför gillar inte besiktningen ett vevhusventilations filter?

Har letat lite på hi-speed men hittar inte några som har haft problem, ja kanske letar fel... Kan inte någon länka?
106 Rallye S2.
Amar

Post by Amar »

det är väl lag på sluten vevhusventilation sedan en väldans massa år tillbaka.

d va antingen på hi-speed eller peugeot performance jag läste om brända hål i green cotton trattar
Post Reply