Fjäderben 206

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Sammy

Fjäderben 206

Post by Sammy »

Har stött på ett litet problem, ska försöka förklara så bra som möjligt. Har problem med att få dit en skruv som snurrar på plats, det finns ingen plats bakom "muttern" at hålla fast den på.

Här är en bild på krängningshämmaren, den andra "staven" sitter längre ner och ser likadan ut. bakänden är avrundad. försöker man lossa på muttern på framsidan så snurrar den bara på plats. Krängningahämmaren har en liten skåra i mitten av skruven som man kan sätta in en Torx i, som håller fast skruven medans man lossnar på muttern. Den andra staven ser likadan ut som krängsningshämmaren men det finns inget hål för torxen! Fick loss muttern genom att ha knackaren på max tryck, men får nu inte dit den :(

Image

Sen har jag ett litet problem till. längs ner på fjäderbenet sitter en liten damask, i damasken sitter en cylinderformad stav som är ca 3 cm som fästes i undersidan av fjäderbenet, cylindern sitter i nån stav som sitter i bilen. För att få loss de två delarna måste mas sära på en metallhistora som håller fast cylindern.

Min fråga är nu om dendär "cylindern" måste in i hålet igen på nåtot särskilt sätt eller är det bara att slänga i den? jag tryckte nämligen bara tillbaka fjäderbenet, men när jag sätter fast muttern igen i metallfästet så "känns" det fel, hela ena sidan av muttern skrapar emot "cylindern"..eller är jag ute o cyklar?
9-3 AERO Maptun Steg 2
Sammy

Post by Sammy »

feeel, ska vara i Mekhjälp :D
9-3 AERO Maptun Steg 2
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Bilden är på krängningshämmarstaget, och den sitter i dämparen och i krängningshämmaren. Om jag tolkar dig rätt så är det infästningen i dämparbenet som funkade, men inte den i krängningshämmaren. Det är torx man ska använda och det måste finnas en torx på den om inte han som satte ihop din bil var full.... Annars går det att byta dom där...

Den andra vet jag itne, sitter inte nån damask på undersidan om fjäderbenet, däremot om själva dämparkolven, men det är itne den du menar tror jag...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Sammy

Post by Sammy »

Fnatte wrote:Bilden är på krängningshämmarstaget, och den sitter i dämparen och i krängningshämmaren. Om jag tolkar dig rätt så är det infästningen i dämparbenet som funkade, men inte den i krängningshämmaren. Det är torx man ska använda och det måste finnas en torx på den om inte han som satte ihop din bil var full.... Annars går det att byta dom där...

Den andra vet jag itne, sitter inte nån damask på undersidan om fjäderbenet, däremot om själva dämparkolven, men det är itne den du menar tror jag...

hehe jag är lite kass på termer, det är inte dämparkolven jag menar. om du ser fjäderbenet från sidan när den är monterad på bilen, utan skivor. Längs ner på hela härligheten sitter det e liten kulled, omgiven av en plastgrej, blev det klarare?

"infästningen i dämparbenet som funkade" det var just den som inte funkade, näremot fick jag loss den i krängningshämmaren då den hade en torx bit =)

bilen hänger i luften just nu tills jag löst dethär =/
9-3 AERO Maptun Steg 2
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Skrapa se om du kan hitta nåt, vill du ha en ful-lösning så kan du ju pilla bort damasken... där bakom kan du få grepp med en polygrip.

Aha, under spindeln menar du, det är spindelleden som sitter på länkarmen. Den ska bara i, spelar inte så stor roll, så länge som du inte är elak mot den...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Post Reply