Katalysatorer 406 V6

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Dave R

Katalysatorer 406 V6

Post by Dave R »

Hur är det med det egentligen? Har hört uppgifter om att det sitter tre katalysatorer på den, två för-katalysatorer och en "riktig". Någon som vet var? Och var på avgasröret sitter lambdasonden?

Vad händer om man ersätter alla dessa burkar med en enda sport eller racekatalysator? Är det någon mening med det effektmässigt?
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

äääh, börja med o titta hur de sitter, räkna ut kostnad och sedan så kommer du nog inte tjäna något på det i slutändan om du inte mappar motorn efter nya avgassystemet osv....jag tror vi snackar om nota på iaf 10 000 efter du gjort allt....

njää...gör något annat... :)
Dave R

Post by Dave R »

Joakim Enoksson wrote:äääh, börja med o titta hur de sitter, räkna ut kostnad och sedan så kommer du nog inte tjäna något på det i slutändan om du inte mappar motorn efter nya avgassystemet osv....jag tror vi snackar om nota på iaf 10 000 efter du gjort allt....

njää...gör något annat... :)

En godkänd racekat kostar väl ca 3000kr, de andra är ju "bara" att ersätta med rör. För 10k får man ju rostfritt från kat och bakåt, med dubbla utblås också, såg att det var någon som hade gjort det här, med snygga kromade kanter runt utskärningarna i nederdelen av stötfångaren, vem var det?
Räknar givetvis med att mappa/chiptrimma motorn efter alltihopa.

Men nåt annat säger du, som vad?
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

lustgas? snabba hästar, bara när du vill ha dom...
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Det sitter t o m fyra kattar (två på grenrören och två innan systemen går ihop) på den. Samt fyra lambdasensorer.

Hittar inte diskussionen om det där men någon spekulerade i att lambdasensorerna skulle ge fel jämförvärden och styrsystemet få spel om man skippade paret kattar på grenrören. Jag tror inte det iofs, men varför skulle man ha två par lambdasensorer om det inte blir skillnad... hmmmm....

V6:ans grenrör ser rätt illa utformade ut och bromsar nog en del på höga varv, men bara byta avgassystemet ger nog inte så jättemycket om man inte gör annat också. Om man ger sig på en sån här operation bör ma inte bara ta bort grenrörskattarna iaf, då gäller det att byta de kompletta grenrören till svetsade saker.

Någorlunda trimbara är motorerna iaf om man öser en del pengar över dem, lite ES9J4-porr finns det på: http://www.sodemo.com/uk/index.htm
EN 14497
jåbärt

Post by jåbärt »

Pär Hansson wrote:Någorlunda trimbara är motorerna iaf om man öser en del pengar över dem, lite ES9J4-porr finns det på: http://www.sodemo.com/uk/index.htm

Tack som f*n, letade efter den där firman.
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
Dave R

Post by Dave R »

Pär Hansson wrote:Det sitter t o m fyra kattar (två på grenrören och två innan systemen går ihop) på den. Samt fyra lambdasensorer.

Hittar inte diskussionen om det där men någon spekulerade i att lambdasensorerna skulle ge fel jämförvärden och styrsystemet få spel om man skippade paret kattar på grenrören. Jag tror inte det iofs, men varför skulle man ha två par lambdasensorer om det inte blir skillnad... hmmmm....

V6:ans grenrör ser rätt illa utformade ut och bromsar nog en del på höga varv, men bara byta avgassystemet ger nog inte så jättemycket om man inte gör annat också. Om man ger sig på en sån här operation bör ma inte bara ta bort grenrörskattarna iaf, då gäller det att byta de kompletta grenrören till svetsade saker.

Någorlunda trimbara är motorerna iaf om man öser en del pengar över dem, lite ES9J4-porr finns det på: http://www.sodemo.com/uk/index.htm

Tack för info/hjälpen. Vad händer om man leker med tanken och tar bort alla katalysatorer, vad gör man med alla lambdasonder? Kan de sitta kvar som de är?

Vad kostar grenrör och var kan man få tag på det? 10 000kr/st säkert..?
Nik

Post by Nik »

Dave R wrote:Tack för info/hjälpen. Vad händer om man leker med tanken och tar bort alla katalysatorer, vad gör man med alla lambdasonder? Kan de sitta kvar som de är?

Det sitter en lambda före katen och en efter, därför att databoxen skall känna av ifall katen pajar och därmed avgasreningen inte fungerar som den ska. Skulle ett fel upptäckas av boxen så går den in i limp-home mode.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Jonber

Post by Jonber »

Ja eller så gör den så att den börjar gå på ca: 3 cylindrar, ryka extremt svart och låta som en bolinder munktell från -42. Det gjorde min, och då är det inte så poppigt längre =).
406 ST 3.0 -01
Dave R

Post by Dave R »

Jonber wrote:Ja eller så gör den så att den börjar gå på ca: 3 cylindrar, ryka extremt svart och låta som en bolinder munktell från -42. Det gjorde min, och då är det inte så poppigt längre =).

Vad hade du gjort för att det skulle inträffa?
Någon erfarenhet av modofieringar fr.o.m. kat. och framåt?
Jonber

Post by Jonber »

Nej tyvärr har jag inte det, jag var mest less på bilen när jag skrev det inlägget. jag gjorde ingenting i stort sett, drog från ca: 70-190 bromsade in och svängde av vägen, när jag skulle ge på igen så började alla varningslampor och felmeddelanden som finns att blinka och det skutade med att det blev dyrt, så jag håller mig ifrån sådana modifieringar ett bra tag, men ett rostfritt system från kat och bakåt har jag funderat på.
406 ST 3.0 -01
fearthis

Post by fearthis »

tar du bort kattarna eller rensar dem så KOMMER motorlampan börja lysa, raderar du felkoden kommer den tillbaks etc, de e dagens sanning.. den bakre katten(kattarna) lär inte vara några bekymmer om du vill byta ut iom de inte sittrer lambda sonder på den.
mvh
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

fearthis wrote:tar du bort kattarna eller rensar dem så KOMMER motorlampan börja lysa, raderar du felkoden kommer den tillbaks etc, de e dagens sanning.. den bakre katten(kattarna) lär inte vara några bekymmer om du vill byta ut iom de inte sittrer lambda sonder på den.
mvh

Man kan alltså lika gärna ta bort dom bakre låter det som.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

TheDagger wrote:
fearthis wrote:tar du bort kattarna eller rensar dem så KOMMER motorlampan börja lysa, raderar du felkoden kommer den tillbaks etc, de e dagens sanning.. den bakre katten(kattarna) lär inte vara några bekymmer om du vill byta ut iom de inte sittrer lambda sonder på den.
mvh

Man kan alltså lika gärna ta bort dom bakre låter det som.

Jo det e riktigt finns ingen kontrollfunktion på dom.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
djFred

Post by djFred »

Instämmer, rev bort mina bakre kattar i samband med det nya twinpipe systemet förra året.

Hade fått oregelbundna varningar med varningslampan för "antipollution fault" innan jag påbörjade projektet... Kollade det på peug verkstan och de kunde inte konstatera vad det berodde på... Eventuellt byta katalysatorerna för mellan 8 - 10000. NEJ tyckte jag och lät byta systemet.
Jag hörde mig för lite och fick då veta att det främst var slutljuddämparen som var en riktig flödes tjuv på V6an. Orginal systemet är tydligen lite över 2,5" men jag nöjde mig med rekomendationen att bygga systemet i 2,5" RF och med bättre flöde genom ljuddämparna... nu låter den riktigt mysigt när man kliver på högern...

Efter lite mindre än ett års körning med lite varningar då och då har man äntligen fått ur fingrarna och börjat leta efter en race kat.

Någon som vet eller har erfarenhet om en sk 100 cells race kat klarar besiktningen? Alternativet är som jag ser det att satsa på en sk 300 cells sport kat?

Tanken är att senare under sommaren påbörja ite fin justering av programvaran... Funderar på sk rullande landsväg
Who´s the Stig?

406 V6 Break, Stainless 2,5" Twin pipes, Eibach -40mm, K&N, Ferrodo DS Performance, Drilled Zimmermann Sport Brake Discs & still more to come...
JAS39

Post by JAS39 »

djFred wrote:Instämmer, rev bort mina bakre kattar i samband med det nya twinpipe systemet förra året.

Hallå där, var köpte du det och för hur mycket? Hur funkar det på en kombi? Hur fixade du den bakre skärmen? Har du någon bild på kalaset? :)
Post Reply