Skakningar i en ny Peugeot 307!!
Skakningar i en ny Peugeot 307!!
Hej!
Jag har en ny 307 med 140hk motorn. Den har gått ungefär 1000 mil nu och i ca 400 mil har jag haft skakningar i stort sett hela bilen vid gas pådrag med andra växeln. Hastigheten är ungefär 30 km/h.
Man kan rent se att passagerar stolen vibrerar.
Svårt att säga men jag tycker att felet uppstod samtidigt som jag fick ett larm om att espn inte funkar samt att bilen inte gick köra fortare än 20 km/h. Verkstaden hittade inget om esp felet, men det har inte heller uppståt igen.
Är det nån fler som har sånna här skakningar på sin 307 - 06 till årsmodell? På verkstade vet dom inte alls vad dom ska göra, har tom fått svaret att det ska vara normalt. Men eftersom min bror köpte en samtidigt som inte har dom här skakningarna så köper jag inte riktigt det.
Dom har pratat om att det ev kan vara drivaxel?
Mvh Stefan
Jag har en ny 307 med 140hk motorn. Den har gått ungefär 1000 mil nu och i ca 400 mil har jag haft skakningar i stort sett hela bilen vid gas pådrag med andra växeln. Hastigheten är ungefär 30 km/h.
Man kan rent se att passagerar stolen vibrerar.
Svårt att säga men jag tycker att felet uppstod samtidigt som jag fick ett larm om att espn inte funkar samt att bilen inte gick köra fortare än 20 km/h. Verkstaden hittade inget om esp felet, men det har inte heller uppståt igen.
Är det nån fler som har sånna här skakningar på sin 307 - 06 till årsmodell? På verkstade vet dom inte alls vad dom ska göra, har tom fått svaret att det ska vara normalt. Men eftersom min bror köpte en samtidigt som inte har dom här skakningarna så köper jag inte riktigt det.
Dom har pratat om att det ev kan vara drivaxel?
Mvh Stefan
Last edited by Stefan_ on Sun May 14, 2006 8:59, edited 1 time in total.
-
205gti mattias
-
Mr Anderson
Jag hade precis samma fel på min när den kom från fabriken. Det var drivaxeln som var paj. De tog in bilen igen och bytade axeln på ett par dagar och jag hade gratis lånebil hela tiden. Ljudet eller skakningarna har aldrig kommit tillbaks. Gå ABSOLUT inte med på att det skulle vara normalt, för det är det inte. Dags att slå näven i bordet kanske? 
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Har fasiken ångest över det här felet!
Bilen är knappt 6 månader gammal så det är ju 1½ år kvar på garantin.
Dom har pratat om att byta drivaxeln så det känns ju troligt att det är det som är felet.
Men det känns ju inge vidare att drivaxeln inte verkar hålla på dom här bilarna.
Läste på www.vibilagare.se där dom har ett felsöknings register och att det verkar vara fler som har just samma symtom på fel men ingen åtgärd från verkstad. Ska förbi på imorgon och höra vad dom säger.
Dom har pratat om att byta drivaxeln så det känns ju troligt att det är det som är felet.
Men det känns ju inge vidare att drivaxeln inte verkar hålla på dom här bilarna.
Läste på www.vibilagare.se där dom har ett felsöknings register och att det verkar vara fler som har just samma symtom på fel men ingen åtgärd från verkstad. Ska förbi på imorgon och höra vad dom säger.
Citerat från vibilagare.se
Modell: 307 1.6 XR Årsmodell: 2003
Fel: Obalans "vobbel" i framvagnen när man kör sakta på 2'an och gasar på lite lugnt. T.ex i en korsning.
Kommentar: Har haft en annan 307'a som lånebil och den hade samma tendenser. Är det bara jag som känner obalansen ? Är nöjd med bilen men detta drar ned betyget.
Åtgärdat, när/var: Peugeot verkstan har kollat frmavagnen men hittar inga fel.
Rapporterat av: Tony
Modell: 307 1.6 XR Årsmodell: 2003
Fel: Obalans "vobbel" i framvagnen när man kör sakta på 2'an och gasar på lite lugnt. T.ex i en korsning.
Kommentar: Har haft en annan 307'a som lånebil och den hade samma tendenser. Är det bara jag som känner obalansen ? Är nöjd med bilen men detta drar ned betyget.
Åtgärdat, när/var: Peugeot verkstan har kollat frmavagnen men hittar inga fel.
Rapporterat av: Tony
307 Kombi 2,0 -05
Stefan_ wrote:Har fasiken ångest över det här felet!
Men det känns ju inge vidare att drivaxeln inte verkar hålla på dom här bilarna.![]()
Det är ju inte direkt en utsliten drivaxel vi pratar om, det är ju ett tillverkningsfel du har råkat ut för. Sånt borde man väl inte ha ångest över...
-
205gti mattias
Vibrationer finns i stort sett alla 2.0:or dock så är det troligtvis så dålig kvalite på underleveratören av drivaxlar att det hjälper ofta inte att byta.. kan bli bra kan bli sämre därför är det oftast bäst att låta det vara i vissa fall.. nu har jag dock inte kört din bil och kan tyvärr inte uttala mig om det är mycket eller lite vibrationer jämfört med andra 307:or men hoppas det löser sig för din del med ny axel..
205GTI DRAR ALLT PÅ STRIPPEN!!!
205gti mattias wrote:Vibrationer finns i stort sett alla 2.0:or dock så är det troligtvis så dålig kvalite på underleveratören av drivaxlar att det hjälper ofta inte att byta.. kan bli bra kan bli sämre därför är det oftast bäst att låta det vara i vissa fall.. nu har jag dock inte kört din bil och kan tyvärr inte uttala mig om det är mycket eller lite vibrationer jämfört med andra 307:or men hoppas det löser sig för din del med ny axel..
Det är ingen ursäkt att ha en dålig underleverantör. Byta på garantin, om det inte blir bra, byta igen. Din bil ska inte vibrera konstigt eller onormalt om den är ny. Om det finns bilar som är nya och inte vibrerar så är det där standarden ligger. Felet blir inte standard bara för det är vanligt.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Kommer aldrig att gå med på sånna här vibrationer med en ny bil som har garanti.
Däremot blir det väl en kostnads fråga om man har en äldre bil utan garanti, antar att det inte är så billigt att byta drivaxlarna.
Om det här felet har funnits på ett antal årsmodeller och dessutom verkar vara vanligt kan jag inte förstå varför Peugeot inte åtgärdat det?
Däremot blir det väl en kostnads fråga om man har en äldre bil utan garanti, antar att det inte är så billigt att byta drivaxlarna.
Om det här felet har funnits på ett antal årsmodeller och dessutom verkar vara vanligt kan jag inte förstå varför Peugeot inte åtgärdat det?
307 Kombi 2,0 -05
- Peter Igelhammar
- Crew

I värsta fall får du ju en lika dålig "ny" drivaxel som kommer att göra likadant då de e från samma tillverkare. Men stå på dej!
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare: