Missljud, klonk, knack vid vänstersväng

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Rotor

Missljud, klonk, knack vid vänstersväng

Post by Rotor »

Hej!

Idag uppmärksammade jag något slags missljud när jag svänger vänster. Jag och sambon tyckte att det kom från bakvagnen på höger sida. Ljudet uppkommer inte varje gång man svänger.

Ljudet är kopplat till hastigheten på hjulet, ökar i frekvens ju snabbare man rullar. *knack knack knack knack*

Jag funderade först på om de inte dragit åt hjulbultarna ordentligt efter service. Alternativ om det är ett hjullager? Något annat som kan knacka där bak?

Om det trots att skulle vara från framvagnen, vad är mest troligt? Drivknut? Något lager?

Jävligt trist eftersom bilen precis varit inne på service :evil:
Sammy

Re: Missljud, klonk, knack vid vänstersväng

Post by Sammy »

Rotor wrote:Hej!

Idag uppmärksammade jag något slags missljud när jag svänger vänster. Jag och sambon tyckte att det kom från bakvagnen på höger sida. Ljudet uppkommer inte varje gång man svänger.

Ljudet är kopplat till hastigheten på hjulet, ökar i frekvens ju snabbare man rullar. *knack knack knack knack*

Jag funderade först på om de inte dragit åt hjulbultarna ordentligt efter service. Alternativ om det är ett hjullager? Något annat som kan knacka där bak?

Om det trots att skulle vara från framvagnen, vad är mest troligt? Drivknut? Något lager?

knackningar kan bero på att bultarna inte sitter ordentligt och däcken håller på att trilla av, gå ut och kolla :D
9-3 AERO Maptun Steg 2
Rotor

Re: Missljud, klonk, knack vid vänstersväng

Post by Rotor »

Sammy wrote:
Rotor wrote:Hej!

knackningar kan bero på att bultarna inte sitter ordentligt och däcken håller på att trilla av, gå ut och kolla :D

You bet att jag är på väg ut att kolla. En av bultarna höger bak kunde jag dra en bit när jag stannade efter vägen för att kolla. Måste ut och kolla alla låsbultar (hade inte nyckeln med mig då). Nån klåpare till verkstadsman som inte dragit åt, vem vet? Om ljudet försvinner återstår dock att höra.
Dennis.S

Post by Dennis.S »

sitter 3 av 4 bultar riktigt så klonkar det inte.
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
Dennis.S

Post by Dennis.S »

dbbelpost :x
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
Rotor

Post by Rotor »

Nä det var inte bultarna, förstod nog det. *hmm*

Åkte en repa för att lyssna lite närmare.
Låter likadant om man håller nere kopplingen, så det borde inte vara drivknuten iaf. Kollade att alla gummidamasker såg hela ut också.

Med tanke på att mer eller mindre låter "tack tack tack", som en hård klocka borde det väl vara något slags lager? Och inte tex k-stag? Jag rullar på plan mark utan gropar.
Rotor

Post by Rotor »

En liten uppdatering på läget:

Idag på väg till jobbet passade jag på att lyssna noga och provocera fram/bort ljudet på olika sätt.

Rullade i 30km/h nerför en backe, med kopplingen nere. La sen försiktigt på foten på bromsen.... vad händer då? Ljudet försvann helt!

Så min nuvarande teori är helt klart att det är något i bromsarna som inte sitter helt okej. Lustigt nog hade killarna på bilservicen för 2 veckor sedan isär alla bromsar och smörjde etc. Nu får de f*n ta in bilen fort och åtgärda det här. Vem vet när något lossnar och bromsarna slutar fungera.
Rotor

Post by Rotor »

En summering:

Var in tidigt till Peugeot-verkstaden imorse. De fixade felet på 20 min. Det var en styrplatta i bakre bromsoket som inte var åtdragen. Antagligen hade de missat att dra åt den på servicen (klåpare).

Nu låter det inget iaf, och det kostade mig 0 kr att få fixat (bäst för dem).
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Skönt att det fixade sig!
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Post Reply