Men gubbar vad har ni trott att chip ger, chips är gott till öl???
Det kanske går att vinna några fjuttiga hästar om tändningen höjs och motor i övrigt klarar det (kompa mm) om man åket på ett högre oktantal.
Men för det mesta så ger ett chip absolut inget när man ser till motoreffekten.
Bilen kan ändå bli snabbare med ett chip men det är nog mer en regel än undantag på "standard bilar" som oftas redan har börjat tappa effekt innan varvstoppet, det måste räknas på från bil till bil om man bromsat en bil och ser hur effektkurvan ligger så kan man räkna ut om ett chip kommer att ge något, men oftas så ger det absolut ingenting om man tittar på hålet det blir i börsen. Ett flak öl gör en oftas gladare
Hur bilen blir snabbare är rätt enkelt, genom höjt varstopp så får man ett högre varvtals fönster vid växlingar.
Ex min motor hoppas jag ska lämna ca 520hk@8000rpm, 460hk@7000rpm, 390@6000rpm, 340@5000rpm, ni kan ju själva se hur mycket det gör om jag landar 1000rpm upp vid varje växling i mitt fall så kanske jag lyckas ligga på 50hk högre effekt totalt genom en accelration.
Kontentan köp ett chip först när du vet hur din motor fungerar och om det kommer att lönas just på din modell, oftas så gör det inte det på en orginal bil. Visst på turbobilar så går det säkert skramla ut lite mer effekt men det brukar gå lika fint att fixa det utan chip ..... men det mest patetiska r när man träffar någon 18åring med sin chippade saab på 270hk som bara har chip och spridarna räcker kanske på sin höjd till 220hk om dom absolut går på max när man räknar på det.
Personligen så tycker jag att denna chipförsäljare som inte gör dom själv utan säljer åt någon annan tillverkare,kanske inte vet riktigt vad han pratar om, men jag har handlat ett chip av honom och jag fick det precis som jag ville, inget tunat utan bara höjt varvstopp till 8400rpm och det var det oxå så jag är en nöjd kund!