Chip-bluff på blocket?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Radeon

Re: Chip-bluff på blocket?

Post by Radeon »

TheDagger wrote:
Johannes Karlsson wrote:Anledningen till att vi aldrig fick se någon kurva på det förträffliga J4-chippet var alltså att han aldrig hittade någon trovärdig kurva att kopiera;)

Ja, och mitt omdöme av chippet lyssnade ingen på. Hade det i ett bra tag och det gav ingen som helst effektökning.

jag och effe bytte tillbaka till orginal chipet for att trimchippet gick samre tom.
Körde förut 306 RC Edition.
Mita

Post by Mita »

Vi hänger inte ut folk förrän vi har alla kort på borden.....
(Så jag har gått in och editerat bort namnet)

Låter tråden vara kvar men inget utpekande, tack
Vi håller på att kolla med berörd
Medlem 357

Nordisk mästarinna i bilbygge
Best Female Ride i Nordic Tuner Awards
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Mita wrote:Vi hänger inte ut folk förrän vi har alla kort på borden.....

Som troligen inte erkänner något, han är ju proffessionell tungviktslögnare. :roll:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Mita

Post by Mita »

TheDagger wrote:

Som troligen inte erkänner något, han är ju proffessionell tungviktslögnare. :roll:

Det får du stå för då da
Medlem 357

Nordisk mästarinna i bilbygge
Best Female Ride i Nordic Tuner Awards
Loffas

Post by Loffas »

:roll:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Mita wrote:
TheDagger wrote:

Det får du stå för då da

Man måste vara blind om man inte ser hur det hela gått till, eller så blundar man för det.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Amar

Post by Amar »

o svaret alla väntat på:

Visst stämmer det att det är min annons. Togs dock bort direkt efter att jag sett att kurvorna faktikst är identiska.

De papper som calle visat bilden på samt den kurvan ivar hittade är de jag fått av firman som mappat min bil. Så jag vet inte mer än vad ni gör.
Så fort jag såg tråden imorse så åkte jag dit på en gång men han som mappade min bil och som jag fått alla papper från var inte där och han återkommer först på fredag. Så jag får ta ett jäkla samtal med honom då.
För som det ser ut nu så har jag också blivit lurad.

Jag har då iaf inte lurat någon avsiktligt. Det vore jävligt dumt då jag trots allt varit medlem här i 3år, varit på diverse träffar och "hänger" här på forumet dagligen. Så att lura någon här vore som att pissa på sitt eget köksgolv så att säga. De som känner mig och har träffat mig vet vad jag går för så att säga. Vissa andras kommentarer tänker jag varken kommentera eller ta till mig.

Det jag är förvånad över är att ivar hänger ut mig här istället för att ta det via pm eller ringa när du hittade bilder på den danska sidan. Vi känner ändå varann här så pass väl ändå så du kunde ta det med mig på en gång istället för att hänga ut mig här. För hur trovärdig blir jag nu även om jag lyckas rentvå mig själv?

Skall iaf höra vad han på firman har att säga på fredag och så kommer jag att försöka ta och bänka bilen i helgen och se hur det ligger till egentligen. Om någon nu kommer att tro på de papprena heller.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Och vad heter firman som mappat din bil och gör chippen då?

Märk också att Ivar har inte köpt något chip, han är opartisk. Han råkade bara upptäcka stölden av bromspapprena av en slump.
Nik

Post by Nik »

Du tycker inte själv det verkar osannolikt att en snubbe som har betalt för att mappa och bänka bilar sätter sig vid datorn och photoshoppar ihop påhittade bänkpapper som inte ens ser ut att komma från företaget han jobbar på?
De flesta bänkpapper brukar lista diverse uppgifter som uppmätt effekt i siffror, korrigeringsfaktorer, lufttemp, atmosfäriskt tryck osv.
Märke o modell på bänken brukar också vara med, och kanske nån företagslogga.
Vill han skruva upp effekten är det nog enklare för hnm att göra det i bänken än i photoshop...

Har du förresten kvitto på mappningen?
Namn på personen och företaget som utförde mappningen är ju också intressant så vi andra vet att akta oss för dom...?
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Callek

Post by Callek »

Ett till frågetecken är ju givetvis hur bilden kom in på blocket.
Jag synar att trimfirman förser sina kunder med bromspappren i .jpg format.
Bilden som låg på blocket såg absolut inte ut att vara scannat från nått papper iaf.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
Nik

Post by Nik »

Callek wrote:Bilden som låg på blocket såg absolut inte ut att vara scannat från nått papper iaf.

Kanske photoshoppat för att ta bort ränderna o kanterna ;)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Om K-lampan tänds efter att motorn varit igång ca 15minuter så stämmer inte checksummorna i styrprogrammet efter att någon har varit inne och kluddat med mappningen. Man måste räkna om och korrigera checksummorna efter att man har ändrat, annars kan det bli problem med styrningen. Detta gäller på Magneti Marelli 0.8p (Har jag för mig att den heter...?) som sitter i 8v rallyen.

händer på Gargamels bil o den har ett Chip från XXXX

Styrelsen avaktar som sagt med åtgärder o inväntar fakta. Men vi kollar givetvis. Mkt intressant.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
R3ttm4rk

Post by R3ttm4rk »

Ser fram emot upplösningen med spänning.... Nästan som en dålig såpa men ack så fäst man blir :wink:
* 306 GTI - 98
* 205 GTI - 89 (Död men ev på bättringsväg)
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Peter Igelhammar wrote:XXXX

:roll: :lol:
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Luuk

Post by Luuk »

kom igen nu... kan väl i alla fall ge killen ifråga en chans att reda ut de här innan smutskastandet fortsätter... :?
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Luuk wrote:kom igen nu... kan väl i alla fall ge killen ifråga en chans att reda ut de här innan smutskastandet fortsätter... :?

Precis. Ta det lugnt nu.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Blanco

Post by Blanco »

Amar har varit medlem här ett bra tag. Hoppas verkligen han inte visste om att bilden var photoshopad.
Amar verkar vara en reko kille så döm honom inte innan alla kort är på bordet.
Skoda Fabia Rs -07
IvarS

Post by IvarS »

TheDagger wrote:Och vad heter firman som mappat din bil och gör chippen då?

Märk också att Ivar har inte köpt något chip, han är opartisk. Han råkade bara upptäcka stölden av bromspapprena av en slump.

Jag har inte hängt ut någon, jag hittade en annons med ett bänkningspapper som såg misstänkt ut formatet på Dot Engineerings dito och hittade till min förundran en identisk kurva (i jpeg-format) :roll:
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Tox

Post by Tox »

Men gubbar vad har ni trott att chip ger, chips är gott till öl??? ;)
Det kanske går att vinna några fjuttiga hästar om tändningen höjs och motor i övrigt klarar det (kompa mm) om man åket på ett högre oktantal.
Men för det mesta så ger ett chip absolut inget när man ser till motoreffekten.
Bilen kan ändå bli snabbare med ett chip men det är nog mer en regel än undantag på "standard bilar" som oftas redan har börjat tappa effekt innan varvstoppet, det måste räknas på från bil till bil om man bromsat en bil och ser hur effektkurvan ligger så kan man räkna ut om ett chip kommer att ge något, men oftas så ger det absolut ingenting om man tittar på hålet det blir i börsen. Ett flak öl gör en oftas gladare ;)
Hur bilen blir snabbare är rätt enkelt, genom höjt varstopp så får man ett högre varvtals fönster vid växlingar.
Ex min motor hoppas jag ska lämna ca 520hk@8000rpm, 460hk@7000rpm, 390@6000rpm, 340@5000rpm, ni kan ju själva se hur mycket det gör om jag landar 1000rpm upp vid varje växling i mitt fall så kanske jag lyckas ligga på 50hk högre effekt totalt genom en accelration.
Kontentan köp ett chip först när du vet hur din motor fungerar och om det kommer att lönas just på din modell, oftas så gör det inte det på en orginal bil. Visst på turbobilar så går det säkert skramla ut lite mer effekt men det brukar gå lika fint att fixa det utan chip ..... men det mest patetiska r när man träffar någon 18åring med sin chippade saab på 270hk som bara har chip och spridarna räcker kanske på sin höjd till 220hk om dom absolut går på max när man räknar på det.
Personligen så tycker jag att denna chipförsäljare som inte gör dom själv utan säljer åt någon annan tillverkare,kanske inte vet riktigt vad han pratar om, men jag har handlat ett chip av honom och jag fick det precis som jag ville, inget tunat utan bara höjt varvstopp till 8400rpm och det var det oxå så jag är en nöjd kund!
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

:thumbup: Inge
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205