Drog av vajern till huvöppningen :/

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
drugstorecowboy

Drog av vajern till huvöppningen :/

Post by drugstorecowboy »

Skulle fylla på kylarvatten idag och räckte mig ner för att dra i spaken till huven nere vid pedalerna (på en 205a)
Pang säger det och jag har spaken i handen helt plötsligt. I ren förtvivlan drog jag allt vad jag orkade och slet loss hela wiren, och nu kommer min fråg; hur i H-vete får jag ihop allt igen? :P

Det verkar ju inte allt för lätt?
205 Mi16
drugstorecowboy

Re: Drog av vajern till huvöppningen :/

drugstorecowboy wrote:Skulle fylla på kylarvatten idag och räckte mig ner för att dra i spaken till huven nere vid pedalerna (på en 205a)
Pang säger det och jag har spaken i handen helt plötsligt. I ren förtvivlan drog jag allt vad jag orkade och slet loss hela wiren, och nu kommer min fråg; hur i H-vete får jag ihop allt igen? :P

EDIT: HUR FÅR JAG UPP HUVEN?! måste väl finnas nån gömd specialspärr? Fransoserna har väl inte enbart förlitat sig på spärren vid pedalerna? :/
205 Mi16
M.Forsén

Post by M.Forsén »

drugstorecowboy wrote:
drugstorecowboy wrote:Skulle fylla på kylarvatten idag och räckte mig ner för att dra i spaken till huven nere vid pedalerna (på en 205a)

EDIT: HUR FÅR JAG UPP HUVEN?! måste väl finnas nån gömd specialspärr? Fransoserna har väl inte enbart förlitat sig på spärren vid pedalerna? :/

Försök få bort en strålkstare och se om du kommer åt den vägen sitter med två fjädrar (men det visste du säkert)den ena kommer du åt uppifrån mellan huven o skärmen och den andra frammifrån mellan grillen o strålkastaren,dra sedan ut lycktan o se om du kan pillra på låsmekanismen.Men ser att du har en Mi16 så det är säkert Trångt,Trångt
Annars huvudnyckeln (kofot)
205 GTI-86 som blöder i toppen
drugstorecowboy

M.Forsén wrote:
drugstorecowboy wrote:

Försök få bort en strålkstare och se om du kommer åt den vägen sitter med två fjädrar (men det visste du säkert)den ena kommer du åt uppifrån mellan huven o skärmen och den andra frammifrån mellan grillen o strålkastaren,dra sedan ut lycktan o se om du kan pillra på låsmekanismen.Men ser att du har en Mi16 så det är säkert Trångt,Trångt
Annars huvudnyckeln (kofot)

Så enda lösningen är egentligen våld? Fyfan vad trist! Kan man köpa ny vajersats på nån Peugeot-verkstad? Krångligt att byta?
205 Mi16
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Kanske någon annan har en lösning på ditt problem,vänta ett tag till innan du brukar våld.Själva vajern är inte svår att byta bara du får upp huven.

På bilden ser du en skruv som skall hålla vajern på plats"mycket lätt att dra av den"så det krävs lite tålamod och mycket rostlösningsvätska.
Image
drugstorecowboy

M.Forsén wrote:Kanske någon annan har en lösning på ditt problem,vänta ett tag till innan du brukar våld.Själva vajern är inte svår att byta bara du får upp huven.

På bilden ser du en skruv som skall hålla vajern på plats"mycket lätt att dra av den"så det krävs lite tålamod och mycket rostlösningsvätska.
Image

hehe, drog nyss av den skruven :P

jaja, har gjort en någorlunda bra lösning nu iaf
205 Mi16
M.Forsén

Post by M.Forsén »

drugstorecowboy wrote:
M.Forsén wrote:Kanske någon annan har en lösning på ditt problem,vänta ett tag till innan du brukar våld.Själva vajern är inte svår att byta bara du får upp huven.

Image

hehe, drog nyss av den skruven :P

jaja, har gjort en någorlunda bra lösning nu iaf

Du ska gjort efter gubbens instuktioner!
Men hur fick du upp huven??
Alvin

huvöppning

Post by Alvin »

Det går faktiskt att nå huvöppningsmekanismen underifrån bilen om du har långa armar. Det är lite trångt, men det går.

Gjorde samma grej i helgen... :oops:
Dennis.S

Re: huvöppning

Post by Dennis.S »

Alvin wrote:Det går faktiskt att nå huvöppningsmekanismen underifrån bilen om du har långa armar. Det är lite trångt, men det går.

Gjorde samma grej i helgen... :oops:

inte med mi16-motorn i bilen :roll:
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
Post Reply