Va precis och besiktade min bil och det gick ju som det brukar: Rent åt he....
har alldrig lyckats få igenom en bil på första försöket, trodde dock det skulle gå nu när man körde peugeot och börjat på en ny kula...
Fick lite fel på avgaserna och tänkte kolla om det va någon som visste va det kan bero på!!
Felen var:
CO-halt tomgång, för hög
HC-halt tomgång, för hög
CO-halt förhöjd tomgång, för hög
Lambda-värde förhjöd tomgång, felaktig
Besikningsmannen sa att den va lika renlig som en gammal amazon så gissar att det inte är nått bra
Till att börja med, vad har du för bil:?:
Nästa fråga är när du servade den sist med olja, filter osv.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Och jag har inte bytt några filter eller olja sedan jag köpte den (ca 10 månader eller nått sånt)
Tänkte nämligen jag skulle det när det började bli varmt igen...
Kan oljefiltret ha nått med det att göra???
sen som med de flesta vanliga frågorna så finns det TON vis med liknande trådar. Gör en sökning på 'hc*halt' så lovar jag att du får upp massa nödvändig info.
Och jag har inte bytt några filter eller olja sedan jag köpte den (ca 10 månader eller nått sånt) Tänkte nämligen jag skulle det när det började bli varmt igen... Kan oljefiltret ha nått med det att göra???
Om man har gammal olja i kan HC bli för högt, om den är bytt för 10 månader sen så är det ändå snart dags oavsett hur lite mil du kört.
Men nu tror jag iofs inte det är det enda som är fel, däremot kan katalysator eller lambdasond vara kass.
Men som witty skrev, det finns väldigt många trådar om detta sen innan, det kommer typ en ny i veckan
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Ok har kollat runt lite och det verkar ju som om det kan vara katten eller lambdasonden som har är sönder/dålig..
Har kollat lite på katalysatorteknik.com, och de har universal sonder, men är det någon som vet hur många "trådar" sonden till min bil har?? (peugeot 306 xsi 1994)
Samt är det någon som har haft problem med att komma igenom besikningen med en katalysator från www.katalysatorteknik.com
Din bil borde ha 4 trådar, men det är ganska lätt att se efter. Biltema har även sonder till bra pris och dom fungerar fint.
Det är inga problem att besiktiga med en eftermarknadskatalysator, och katalysatorteknik har gott rykte. Även biltema har kattar, Autofrance också.