Kylproblem BX16V

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
16valve

Kylproblem BX16V

Post by 16valve »

Hej alla!
Jag köpte bara för ett tag sedan en Citroën BX 16V-89. Bilen är skapligt välvårdad och var ägd av en äldre herre samt körd av hans fru, den går som bara den och allt har känts bra och stabilt tills igår när jag skulle köra en hel del statskörning, mycket rödljus och korsningar. Jag upptäckte att motortemperaturen steg oroväckande snabbt till strax över 90 grader, som tur var så kom jag ut på en större väg och kunde gasa på vilket omgående resulterade i att tempen gick ned till mittenmarkeringen på mätaren. Jag tänkte att jag skulle kolla upp kylfläkten i motorn, men när jag lyfte på huven och kollade ned på kylaren så ser jag att det inte ens finns någon kylfläkt. Det är första gången jag har sett något sådant på en bil, visst det är trångt av bara sjutton mellan insugsrören och kylaren men jag tycker ändå att det borde sitta en kylfläkt monterad, såg inte ens några fästen för en fläkt så jag undrar ska det verkligen inte vara någon kylfläkt på Citroën BX 16V?
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

Den sitter inte på andra sidan kantänka....FRAMFÖR kylaren.. :wink:
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
gargamel

Post by gargamel »

förstår inte riktigt hur man kan missa kylfläkten, lika stor som motorn i princip :)

kul med sådana bilar man vet inte blivigt sönderkörda, guldklipp!
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Fläkten sitter såklart framför kylaren :)
Det finns en plastbit som skulle kunna kallas kylargrill, den är i princip bara att slita loss så ser du fläkten.
Oftast är det givaren till fläkten som lägger av, och den sitter på höger sida av kylaren (i färdriktningen) ganska långt ner. Prova att ta loss kablarna och koppla samman dom, går fläkten då så är givaren död. En ny kan köpas på biltema, men då får du 2 stift istället för 3. Då kopplar du så att fläkten går på högläget direkt bara.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Strax över 90 e inget problem, men högre än sådär 92-95 på mätaren skall den inte gå.

Rekommenderas att testas på parkering.... där du kan stanna den fort om den klättrar högre.

Runt 90-92 skall fläkten ha startat också.

Viktigt fråga: hur varm blir den för övrigt ?, vid vanligt körning alltså ?
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

gargamel wrote:förstår inte riktigt hur man kan missa kylfläkten, lika stor som motorn i princip :)

kul med sådana bilar man vet inte blivigt sönderkörda, guldklipp!

Ja, det är otroligt, men killen är ju ny och en oskuvad bil är ju lika sällsynt som en mödis på Gottland Midsommardagen, så har har haft tur.. :)
-/ShiloSharp

205 -93<i> skrotad</i>
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Min går lätt upp i 100 grader i stan och vid hård körning, det är helt normalt. 90 är normal arbetstemperatur och under 80 ska den inte ligga när den är uppe i driftstemperatur.
Här kommer lite bilder:

Maskering: http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10
Fläktar: http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10
Givare: http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10

Observera att vissa bara har 1 fläkt.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:Min går lätt upp i 100 grader i stan och vid hård körning, det är helt normalt. 90 är normal arbetstemperatur och under 80 ska den inte ligga när den är uppe i driftstemperatur.
Här kommer lite bilder:

Maskering: http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10
Fläktar: http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10
Givare: http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10

Observera att vissa bara har 1 fläkt.

Det där varierar med mätaren :lol: , dom e inte konsekventa på Peugeot/citroen 8) .

Det var därför jag frågade var tempen ligger vid normalkörning.
Hans Hellström

16valve

Post by 16valve »

Hurmf, umm jag råmissade det hela, är bara väldigt van vid att fläkten är monterad bakom kylaren och inte på framsidan, upptäckte detta dock efter att mitt första inlägg hade gjorts. Gick strax efter ned till bilen och spanade i motorn en gång till och såg då plastkåpan. :oops:Image

Ska provköra den ikväll så att den blir varm samt ställa den på tomgång en längre tid igen, låta tempen stiga strax efter 90 grader och därefter spana in fläkten för att se ifall den går igång eller om den är död.

The Dagger, 100 grader låter mycket, tar inte aluminiumtoppen stryk av detta?

Till er som undrar, bilen går ned i temp så fort jag kör på landsväg eller motorväg, bilen går enbart upp i temp i stadstrafik med mycket stillastående och tomgångskörning. Annars ligger tempmätaren stadigt på cirka 70-75 grader oavsett körstil.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Näe, toppen klarar 100 grader utan problem, man får misshandla dem rätt hårt innan som slår sig. Typ köra utan kylarvätska. Har haft bilar som har vart uppe och vänt på 120 grader pga trasig fläkt och dom har klarat sig faktiskt.
Du borde byta termostat om tempen går ner till 70 grader under körning, för låg motortemp är skadligt det också. 85-90 är ganska idealiskt.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

70-75 är för lågt...

Som dagger säger, byt termostat :!:
Hans Hellström

ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

japp, lyd annars... :wink:
-/ShiloSharp

205 -93<i> skrotad</i>
16valve

Post by 16valve »

Okej, ska kolla allt detta idag, fick besök igår så jag hade inte möjlighet att ta en tur med kärran. Ska ta en sväng både på landsväg och i stadstrafik så får jag se hur det går. Om tempen inte ligger på 80-90 grader så köper jag en ny termostat nu i veckan och fungerar inte kylfläkten så får jag väl börja med att byta själva fläkttermostaten.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Eftersom du inte är van vid bilarna kan det vara på sin plats att tala om att det är EXTREMT viktigt att du luftar ur kylsystemet ordentligt efter att du tappat ur lite (vilket du gör antingen du vill eller inte när du byter termostat....).

Sök här på forumet, finns en MASSA trådar om luft i kylsystemet.
Hans Hellström

16valve

Post by 16valve »

Var ute och körde en längre sväng idag och tempen ligger på cirka 80 grader på landsvägskörning. Vid stillastående tomgångskörning så gick tempen snabbt upp till strax över 90 grader och sedan till 95 där kylarfläkten drog igång, sedan parkerade tempmätaren sig på cirka 100 grader. När jag drog bort plastkåpan till kylarfläktarna och tittade mer noggrant så ser jag att den ena fläktmotorn saknar roterande fläktblad vilket innebär att det bara är en fläkt som roterar och fungerar, den andra är helt enkelt bortplockad av någon anledning vilket gör mig lite förbannad då det innebär sämre kylning och en del jobb för mig att skaffa fram ett nytt fläktblad samt montera dit det då det är trångt som bara den i Cittrans motorutrymme.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Hur vet du att det saknas en? Det kanske bara satt en från början? Bara bilar med AC har 2. Är allt ok klarar den sig med 1.
Vi kör racing, 6 timmars långlopp med en 16v med bara en kylfäkt.
danielr112

Post by danielr112 »

en alutop slår sig inte förräns ett par hundra grader...

och så länge du har vatten i systemet är det lugnt och att inte vattnet är förångat.. och när tempen stiger så bildas det tryck i systemet. detta trycket gör att vattnet kan hålla betydligt högre temp innan det förångas.. så 120grader kan det nå.. men skulle du då råka få en gasbubla i toppen så går det fort innan du bör byta toppen.

som sagt 100 grader är inga probs på mätaren.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

daromer wrote:en alutop slår sig inte förräns ett par hundra grader...

och så länge du har vatten i systemet är det lugnt och att inte vattnet är förångat.. och när tempen stiger så bildas det tryck i systemet. detta trycket gör att vattnet kan hålla betydligt högre temp innan det förångas.. så 120grader kan det nå.. men skulle du då råka få en gasbubla i toppen så går det fort innan du bör byta toppen.

trycket+glykolen höjer kokpunkten med andra ord :)
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
danielr112

Post by danielr112 »

LillENOK wrote:
daromer wrote:en alutop slår sig inte förräns ett par hundra grader...

trycket+glykolen höjer kokpunkten med andra ord :)

ja givetvis glykolen också... :wink:
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
16valve

Post by 16valve »

Åhh tack grabbar för alla tipps, blir så jäkla nojig när tempen ligger på över 95 grader, man vill ju inte skada toppen och råka på en topprenovering. Okej då är det med andra ord lugnt. Då har du The Dagger AC på din BX eller? Såg att du hade två kylfläktar på din bil, (bilderna du länkade till tidigare).
Post Reply