Några BX16V problem.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
16valve

Några BX16V problem.

Post by 16valve »

Jo jag igen hehe. Jag tror att du The Dagger kan hjälpa mig här, angående Cittran: Bilen var i stor sett i väldigt bra skick men naturligtvis så finns det vissa defekter som man fick med på köpet. Jag har tre frågor:

1. I högre hastigheter, runt 100 och uppåt så vibrerar det väldigt kännbart i ratten, detta eskalerar med ökad hastighet och kulminerar i hastighet runt 170 km för att sedan tona ned. I 170 km så vibrerar det rätt så hårt i ratten, vad är felet, obalanserade däck?

2. Det vibrerar nu även i ratten när jag bromsar, detta gjorde inte bilen när jag köpte den, detta uppkom någon vecka efteråt. Skeva bromskivor månntro?

3. Ska man kunna köra med Cittran på lägsta nivån på gasfjädringen? När jag har provat att göra detta så gungar det i framvagnen. Jag har fjädringen inställt på mittenläget nu, d.v.s. normalläge. Det ser ju dock lite grymmare ut om man har bilen på sänkt läge samt att väghållningen borde bli bättre, dock inte på min Cittra.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

1. Börja med att prova med andra framhjul. Hjälper inte det kan det vara drivknutarna som är slut.

2. Förmodligen skeva skivor ja, men du kanske skulle kolla framhjulslager också när du ändå håller på. Kan ha samband med "1".

3. Du ska absolut inte köra på lägsta läget, bilen är fjädringslös då.
Vill du ha bilen lägre ska du justera armen till höjdregulatorn som sitter på respektive krängningshämmare. Den blir dock inte hårdare så ta inte för lågt för då kan fjädringen bottna.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
16valve

Post by 16valve »

Man tackar för svaren. Ska kolla upp både bromskivor, drivknutar och framhjulen.

Är det svårt att hitta drivaxlar begagnat till BX16V? Det är ju inte direkt den vanligaste Cittra modellen.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

16valve wrote:Man tackar för svaren. Ska kolla upp både bromskivor, drivknutar och framhjulen.

Är det svårt att hitta drivaxlar begagnat till BX16V? Det är ju inte direkt den vanligaste Cittra modellen.

Nya knutar eller kompletta axlar är inte dyra annars. Jag gav 1300 per axel från Widik i Halmstad och det är bytes så man ska returnera de gamla.
Biltema har knutar, men tyvärr inte med ABS och det har ju alla 16v.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Och jag kanske ska tillägga att begagnade axlar inte är särskilt lönt, det finns sällan tillräckligt friska att få tag på.
16valve

Post by 16valve »

Jäkligt konstigt det där, jag har inte ABS på min BX16V, inget som fungerar i alla fall. Jag vet hur ABS känns och ska fungera men min Cittra bromsar in precis som vilken annan bil utan ABS, känns inget i bromspedalen, finns ingen som helst antydan till ABS ens. :?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

16valve wrote:Jäkligt konstigt det där, jag har inte ABS på min BX16V, inget som fungerar i alla fall. Jag vet hur ABS känns och ska fungera men min Cittra bromsar in precis som vilken annan bil utan ABS, känns inget i bromspedalen, finns ingen som helst antydan till ABS ens. :?

Då har någon kopplat ur systemet för det är standard på alla 16v.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:
16valve wrote:Jäkligt konstigt det där, jag har inte ABS på min BX16V, inget som fungerar i alla fall. Jag vet hur ABS känns och ska fungera men min Cittra bromsar in precis som vilken annan bil utan ABS, känns inget i bromspedalen, finns ingen som helst antydan till ABS ens. :?

Då har någon kopplat ur systemet för det är standard på alla 16v.

Vilket inte är ovanligt gissar jag... inte många "vanligt folk" som ger sig på abs:en när den krånglar, vilket den gör ibland om man inte håller kontakter å sånt i trim...
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
16valve

Post by 16valve »

Garanterat att någon har kopplat ur systemet, provade att gasa på som bara den vid några tillfällen idag och sedan stampa snabbt och kraftigt på bromsen vilket resulterade i tydliga däckskrik och lättare hjul låsningar.

The Dagger, jag kollade upp biltema katalogen och det är hjullagren som inte passar från biltemas sortiment då dom inte säljer hjullager till BX 16V med ABS, drivknutar fanns dock till BX 16V.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

16valve wrote:Garanterat att någon har kopplat ur systemet, provade att gasa på som bara den vid några tillfällen idag och sedan stampa snabbt och kraftigt på bromsen vilket resulterade i tydliga däckskrik och lättare hjul låsningar.

The Dagger, jag kollade upp biltema katalogen och det är hjullagren som inte passar från biltemas sortiment då dom inte säljer hjullager till BX 16V med ABS, drivknutar fanns dock till BX 16V.

Biltema har inte knutar med abs-krans, men 16v är listad av nån anledning. Splinesen är dessutom olika så man kan inte montera en icke-abs knut på en axel som haft det från början.
Hjullagrena är samma (fram) på alla BX, oavsett abs eller motor.
16valve

Post by 16valve »

Typiskt jäkla biltema och röra till det med andra ord. :evil:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

16valve wrote:Typiskt jäkla biltema och röra till det med andra ord. :evil:

Ja deras katalogisering är ganska usel iaf.
Post Reply