AC vs effekt

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Flavor!

Post by Flavor! »

Krille84 wrote:Har märkt samma sak, såfort man trycker på den där knappen som skiftar från AC till ECO så kommer en annorlunda lukt, inte illaluktande men lite sämre :(

vad innebär ECO egentligen? jag använder aldrig den
Image
Dante

Post by Dante »

FlavorOfTheWeek wrote:
Krille84 wrote:Har märkt samma sak, såfort man trycker på den där knappen som skiftar från AC till ECO så kommer en annorlunda lukt, inte illaluktande men lite sämre :(

vad innebär ECO egentligen? jag använder aldrig den

Hehe undrar det med..
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Johan84

Post by Johan84 »

ECO betyder att ACn inte är på.. ECO = Economical, när ACn inte är på så drar den lite mindre bränsle och går lite snabbare, jag försöker köra så mycket som möjligt med ECO :D
Dante

Post by Dante »

Johan84 wrote:ECO betyder att ACn inte är på.. ECO = Economical, när ACn inte är på så drar den lite mindre bränsle och går lite snabbare, jag försöker köra så mycket som möjligt med ECO :D

:shock: nu jävlar ska det köras med ECO! Dock fatar jag inte hur en bil kan gå fortare med ACn av. Vet en polare som hade en Ford KA, var tvungen att stänga av ACn om man överhuvudtaget vill ha lite acceleration! :lol: :lol:
206 GTi -01 - Såld

Högerstyrt!
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Dante wrote:
Johan84 wrote:ECO betyder att ACn inte är på.. ECO = Economical, när ACn inte är på så drar den lite mindre bränsle och går lite snabbare, jag försöker köra så mycket som möjligt med ECO :D

:shock: nu jävlar ska det köras med ECO! Dock fatar jag inte hur en bil kan gå fortare med ACn av. Vet en polare som hade en Ford KA, var tvungen att stänga av ACn om man överhuvudtaget vill ha lite acceleration! :lol: :lol:

ACn stjäl effekt när den drivs, finns en tråd nånstans som jag inte orkar leta upp, som förklarar detta :) Gissningsvis var det Niklas (med k) eller André V som förklarade det...men ska inte säga säkert :D

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Benjamin

Post by Benjamin »

Remskivan på kompressorn till AC:n snurrar bara med när AC:n inte är på.
Slår man på det så drar remskivan runt kompressorn med magnettillslag.

Har man huven öppen hör man hur det knäpper till och varvtalet går ner litegrann när kompressorn körs och när den inte körs.

Det är också därför som man bör köra ac:n några gånger per år pga packningar lite här och var i systemet som krymper och torkar sönder.
Så snåla inte med ac:n. Det är det värt i längden.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Dart

Post by Dart »

wavik och jag hade en diskus om just detta med AC idag...varken han eller jag har märkt någon som helst skillnad på ax med ac av eller på. I moderna bilar är det säkerligen marginellt.
Vid ex bankörning så känns det mer väsentligt att ha AC:n påslagen.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
André V

Post by André V »

Tobe wrote:wavik och jag hade en diskus om just detta med AC idag...varken han eller jag har märkt någon som helst skillnad på ax med ac av eller på. I moderna bilar är det säkerligen marginellt.

AC rockar i alla lägen, det är f*n värt de extra dropparna eller den eventuellt minskade effekten (som jag aldrig märkt nåt av heller). :)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Dart

Post by Dart »

André V wrote:
Tobe wrote:wavik och jag hade en diskus om just detta med AC idag...varken han eller jag har märkt någon som helst skillnad på ax med ac av eller på. I moderna bilar är det säkerligen marginellt.

AC rockar i alla lägen, det är f*n värt de extra dropparna eller den eventuellt minskade effekten (som jag aldrig märkt nåt av heller). :)

Ay, när kör man fortast? 20 grader i bilen eller 50 grader i bilen? 8)
Sitter det AC i bilen så använder man den när det är varmt ute.

elvis

Post by elvis »

Benjamin wrote:Remskivan på kompressorn till AC:n snurrar bara med när AC:n inte är på.

Har man huven öppen hör man hur det knäpper till och varvtalet går ner litegrann när kompressorn körs och när den inte körs.

Det är också därför som man bör köra ac:n några gånger per år pga packningar lite här och var i systemet som krymper och torkar sönder.

en AC- kompressorer drivs av en rem från vevaxeln och det krävs i genomsnitt 7-11kW (10 till 15 hk) av motorns kapacitet till att driva kompressorn.
(varför tror ni att formel1 och rally bilar inte har AC, fast det kan vara 50-60grader i bilarna) :wink:

det finns tre typer av kompressorer; kolvtyp, skoveltyp och snäcktyp.
dom flesta motorstarkare bilar har en kompressor med variabel slaglängd,
det innebär att kompressorn går hela tiden. så man kan varken se eller höra om magnetventilen går igång. (eftersom den är igång hela tiden).
:wink:

och nu till din fråga, att det luktar illa.
varför inte byta KUPÉFILTER ! :idea:
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik

http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

I en bil med anständig motor märker man knappas av ac. Men i en KA på 40hk tar den ju halva motoreffekten och det känns som bilen skär när man sätter igång den.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Dart

Post by Dart »

elvis wrote:
Benjamin wrote:Remskivan på kompressorn till AC:n snurrar bara med när AC:n inte är på.

en AC- kompressorer drivs av en rem från vevaxeln och det krävs i genomsnitt 7-11kW (10 till 15 hk) av motorns kapacitet till att driva kompressorn.
(varför tror ni att formel1 och rally bilar inte har AC, fast det kan vara 50-60grader i bilarna) :wink:

det innebär att kompressorn går hela tiden. så man kan varken se eller höra om magnetventilen går igång. (eftersom den är igång hela tiden).

och nu till din fråga, att det luktar illa.
varför inte byta KUPÉFILTER ! :idea:

10-15 hk? Jag märkte då inte någon skillnad med AC:n på/av i min 206 gti....men det finns folk som märker effektskillnad när de monterat ett sportfilter... :lol: :lol: :lol: :lol:

Min gissning till varför inte racebilar har AC är snarare för att ett AC-system är svintungt, visst effekt vill de ha men vikt vill de inte heller ha. Aja, torskar hellre ett race än att sitta som svettiga arne i bilen...

Benjamin

Post by Benjamin »

elvis wrote:en AC- kompressorer drivs av en rem från vevaxeln och det krävs i genomsnitt 7-11kW (10 till 15 hk) av motorns kapacitet till att driva kompressorn.

Jaså det finns som axialkolvpumpar?
De två andra sorterna förstår jag inte hur de fungerar då jag inte hört uttrycken förut.
Har hållit på med hydraulpumpar rätt mycket och där har man i stort sett tre olika sorter

Image
Kugghjulspump

Vingpump (hittade ingen bild)

Image

Axialkolvpump

Du jobbar med AC va? Vad kan det sitta för kompressor i min Peugeot tro? 405 T16 från -93.
Skulle vara intressant att veta hur de fungerar.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Min är snabbare med AC:n avstängd.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Waern
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Waern »

Prova 107 i hög motorvägs fart, där känns det när ac slår till :lol: som om någ smyger på med handbroms :lol:
406 2,0 -00
406 2,2 sport -00
MX5 1,8 roadsport C -94 #77

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739 1050kg/131hk
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742 1110kg/131hk
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817 1000kg/131hk

medlem nr.816
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Waern wrote:Prova 107 i hög motorvägs fart, där känns det när ac slår till :lol: som om någ smyger på med handbroms :lol:

:lol:
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Waern wrote:Prova 107 i hög motorvägs fart, där känns det när ac slår till :lol: som om någ smyger på med handbroms :lol:

Samma i lite äldre Suzuki swift med LILLA 52 hk motorn. (kört sån i grekland).
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Dart

Post by Dart »

snillet wrote:

Ah, har bara provat swiften med STORA 52 hk motorn.... :roll:

Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Tobe wrote:
snillet wrote:

Ah, har bara provat swiften med STORA 52 hk motorn.... :roll:

:lol: :lol:
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
Dante

Post by Dante »

PelleW wrote:Min är snabbare med AC:n avstängd.

Hur mycket snabbare? :wink:
206 GTi -01 - Såld

Högerstyrt!
Post Reply