Första Stereo bygge, hjälp.

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Din_Mentor

Post by Din_Mentor »

Christofer Soderbaum wrote:Here we go again..6x9:or förbättrar inte, de förstör ljubilden i seriösa system. Är du raggare o åker volvo o lyssnar på Creedence så köp, men annars, låt 6x9:or vara kvar i hyllan. Brötar mkt visserligen, men just det: "brötar".

Framsystem + bak + en liten baslåda är mitt tips.
Jag håller mig borta från MSD, GAS o liknande märken, kör gärna MTX, Alpine, DLS, Kicker, Infinity, Rockford osv.

Behöver inte kosta skjortan men spelar mkt snyggare.

Slutsteg på alla högtalare med för att det skall orka spela hela vägen, första anledningen till att det låter illa o saker går sönder är för små förstärkare...

så du menar att de som bygger seriöst inte inhandlar 6x9or eller liknande att ha i hatthyllan? :roll: i min tidigare bil så köpte jag Infinity Kappa till framdörrarna samt att jag hade en 12a i skuffen med tillhörande slutsteg och en bra huvudenhet. För det första är infinity Kappa riktigt bra grejer och för det andra så måste man nog vara döv för att tro att det lät bra, högtalarna spelade på jättebra men det totala ljudet var som förvrängt.

jag hade visserligen högtalare i bakdörrarna MEN de är ju till för de som åker där bak, som en klok man en gång sa "ställer du din stereo i köket och lyssnar på musiken i vardagsrummet?" alltså man hör inte mycket från högtalarna i bakdörrarna om man sitter fram vilket leder till att det enda man hör är diskant+mellanregister fram och bas bakifrån vilket är rätt så jobbigt att lyssna på i längden.

Själv tycker jag att bra ljud innebär bra komponenter som skall vara korrekt inställt + att man inte skall kunna urskilja varifrån ljudet kommer utan det skall bara finnas där när man lyssnar, vilket är rätt så svårt om man inte har högtalare som bakifrån fyller på ljudet som kommer framifrån.

förklara gärna hur 6x9or förstör ljudbilden och brötar för jag fattar inte alls ditt resonemang. har man bra högtalare i framdörrarna utav bra märke och köper ett hatthyllesystem med samma kvalité och tillverkare så förstår jag inte alls hur det kan bli sämre.

smaken är som baken ingen vet vad som är bäst utan det är personligt så testa er fram...

Over And Out // Mattias
Dante

Post by Dante »

Får vänta med bygget i några dagar, dom hade inga monteringsramar till 206 i lager på BRL :( .
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
beta

Post by beta »

Din_Mentor wrote:så du menar att de som bygger seriöst inte inhandlar 6x9or eller liknande att ha i hatthyllan? :roll: i min tidigare bil så köpte jag Infinity Kappa till framdörrarna samt att jag hade en 12a i skuffen med tillhörande slutsteg och en bra huvudenhet. För det första är infinity Kappa riktigt bra grejer och för det andra så måste man nog vara döv för att tro att det lät bra, högtalarna spelade på jättebra men det totala ljudet var som förvrängt.

jag hade visserligen högtalare i bakdörrarna MEN de är ju till för de som åker där bak, som en klok man en gång sa "ställer du din stereo i köket och lyssnar på musiken i vardagsrummet?" alltså man hör inte mycket från högtalarna i bakdörrarna om man sitter fram vilket leder till att det enda man hör är diskant+mellanregister fram och bas bakifrån vilket är rätt så jobbigt att lyssna på i längden.

Själv tycker jag att bra ljud innebär bra komponenter som skall vara korrekt inställt + att man inte skall kunna urskilja varifrån ljudet kommer utan det skall bara finnas där när man lyssnar, vilket är rätt så svårt om man inte har högtalare som bakifrån fyller på ljudet som kommer framifrån.

förklara gärna hur 6x9or förstör ljudbilden och brötar för jag fattar inte alls ditt resonemang. har man bra högtalare i framdörrarna utav bra märke och köper ett hatthyllesystem med samma kvalité och tillverkare så förstår jag inte alls hur det kan bli sämre.

smaken är som baken ingen vet vad som är bäst utan det är personligt så testa er fram...

Over And Out // Mattias

#1 Ska man ha högtalare bak ska man ha riktig ljudprocessor som kan generera souround ordentligt och man ska ha riktiga skivor till det. De flesta cd-spelarna som säljs är bara stereo vilket innebär att om du har högtalare bak så får du ljud bakifrån som inte ska vara där om ljudet ska återskapas korrekt. Det är som att stå på en koncert och ha en scen framför sig och en bakom sig med samma artist. Så med bakhögtalare utan rätt utrustning blir ljudet fel.

#2 Om att höra diskant och mellanregister fram och bas bakifrån: När ljud återskapas korrekt ska du höra musiken framifrån. Eller när du står och kollar på Basshunter står du med ryggen mot scenen? Att höra bas bakifrån är inte sant. Bas är så låg frekvens att det är nästintill omöjligt att höra var den kommer ifrån och så ska det vara. Hör du basen bakifrån så ska du skaffa ett delningsfilter så du inte låter den spela för höga toner.

#3 Om bra ljud och bra komponenter + inte höra var ljudet kommer ifrån: Vill du ha det så är du helt ute och cyklar. Bra system ska återge musiken så korrekt som möjligt med alla ljuddetaljer OCH positionen varifrån ljuden kommer. Du ska t.ex. kunna sitta i stolen och höra på ljudbilden att det pianot är lite till vänster ca 2m fram och den där gitarren är raktframför dig och trummorna kommer där bak från höger.

#4 om 6*9 och bakhögtalre: Läs #1 och #2
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
Din_Mentor

Post by Din_Mentor »

beta wrote:
Din_Mentor wrote:så du menar att de som bygger seriöst inte inhandlar 6x9or eller liknande att ha i hatthyllan? :roll: i min tidigare bil så köpte jag Infinity Kappa till framdörrarna samt att jag hade en 12a i skuffen med tillhörande slutsteg och en bra huvudenhet. För det första är infinity Kappa riktigt bra grejer och för det andra så måste man nog vara döv för att tro att det lät bra, högtalarna spelade på jättebra men det totala ljudet var som förvrängt.

Over And Out // Mattias

#1 Ska man ha högtalare bak ska man ha riktig ljudprocessor som kan generera souround ordentligt och man ska ha riktiga skivor till det. De flesta cd-spelarna som säljs är bara stereo vilket innebär att om du har högtalare bak så får du ljud bakifrån som inte ska vara där om ljudet ska återskapas korrekt. Det är som att stå på en koncert och ha en scen framför sig och en bakom sig med samma artist. Så med bakhögtalare utan rätt utrustning blir ljudet fel.

#2 Om att höra diskant och mellanregister fram och bas bakifrån: När ljud återskapas korrekt ska du höra musiken framifrån. Eller när du står och kollar på Basshunter står du med ryggen mot scenen? Att höra bas bakifrån är inte sant. Bas är så låg frekvens att det är nästintill omöjligt att höra var den kommer ifrån och så ska det vara. Hör du basen bakifrån så ska du skaffa ett delningsfilter så du inte låter den spela för höga toner.

#3 Om bra ljud och bra komponenter + inte höra var ljudet kommer ifrån: Vill du ha det så är du helt ute och cyklar. Bra system ska återge musiken så korrekt som möjligt med alla ljuddetaljer OCH positionen varifrån ljuden kommer. Du ska t.ex. kunna sitta i stolen och höra på ljudbilden att det pianot är lite till vänster ca 2m fram och den där gitarren är raktframför dig och trummorna kommer där bak från höger.

#4 om 6*9 och bakhögtalre: Läs #1 och #2

#1 overkill när vi snackar bilstereo?? svar ja...

#2 så du menar att om du i princip sätter en högtalare framför dig som bara spelar exempelvis diskant och en bakom dig som bara spelar bas så hör du inte varifrån vardera kommer ifrån oavsett delningsfilter? hmm antingen har jag ett sjätte sinne eller så får du ta o rensa öronen. (ps jag kollar inte på basshunter och kommer aldrig göra det heller, men vinka från mig när du står där nästa gång :))

3# du förstår ju inte alls va jag menar, jag syftar inte på att man inte ska höra vart olika ex instruments ljud kommer ifrån, såklart skall man det. Jag menar att man inte skall kunna märka direkt vilken HÖGTALARE som spelar vad utan alla högtalare tillsammans skall arbeta i symbios och återskapa ljudet precis som man (som du sa) sitter bland musikerna som spelar, har man bara ett framsystem och en baslåda så har jag svårt att förstå hur det där går ihop...

#4 läs #1 och #2

givetvis lär vår smak skilja som sagt smaken är delad och därför kommer ingen av oss ha rätt eller fel, i min bil har jag diskanter fram + högtalare i framdörrarna och en baslåda i bagaget, som ska ge lite svensson kallat "dunk" till musiken jag spelar så det är väldigt lätt att urskilja vart ljudet kommer ifrån ja. Men vissa är mer åt audiofil hållet och vill lyssna på musik i bilen som man vore hemma vid sin hemmastereo och därmed kanske inte har baslådan till samma ändamål och inte ställt till samma frekvenser.

// Mattias som inte vet om det är ontopic eller offtopic längre :roll:
dado

Post by dado »

Din_Mentor wrote: i min bil har jag diskanter fram + högtalare i framdörrarna och en baslåda i bagaget

"högtalare" som du har i framdörrarna kallas för MELLANBAS och ska tillsammans med diskanterna ge så gott som komplett ljudbild. Den enda som eventuellt kan läggas till är en djupbashögtalare. Vart den ligger är mindre viktigt då man inte kan höra var basen kommer ifrån, inte ens med nyrensade öron. Om du kan höra det får du justera fasen på basen.

6*9 bak är tabu, överflödiga såvida man inte är ute efter så mycket bröt som möjligt för pengarna!
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

Enl. Backe så fyller 6*9 orna ut ljudbilden och är inte fel...ska vi diskutera inspelad musik på audiofilnivå, då är CD tabu...och jag tror inte du har en Vinylsvarv i bilen :)
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
dado

Post by dado »

ShiloSharp wrote:Enl. Backe så fyller 6*9 orna ut ljudbilden och är inte fel...ska vi diskutera inspelad musik på audiofilnivå, då är CD tabu...och jag tror inte du har en Vinylsvarv i bilen :)

Du menar att 6*9 fyller ut ljudbilden med mellanbas? Kanske, men från fel håll, bakifrån! Bättre skaffa bra mellanbas som kanske placeras annanstans än i dörrarna om mellanbasen är olyckligt placerad.

Vinylsvarv i bilen
hehhehehe

Vinylsvarv har jag inte i bilen och kommer aldrig att ha det heller (är ju ingen audiotaliban).
Din_Mentor

Post by Din_Mentor »

DaDo wrote:Du menar att 6*9 fyller ut ljudbilden med mellanbas? Kanske, men från fel håll, bakifrån! Bättre skaffa bra mellanbas som kanske placeras annanstans än i dörrarna om mellanbasen är olyckligt placerad.

det är väl fortfarande en bil och ingen studio? Jag menar vilket skyhöga krav verkar ni inte ha?? jag som är vanlig dödlig röstar fortfarande för 6x9or i hatthyllan :D

nej nu har vi kladdat ner denna tråden för mycket, vi kan ju låta Dante själv avsluta diskussionen genom att säga vad han tycker om sina högtalare när han installerat de ;)

MVH // Mattias
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

ShiloSharp wrote:Enl. Backe så fyller 6*9 orna ut ljudbilden och är inte fel...ska vi diskutera inspelad musik på audiofilnivå, då är CD tabu...och jag tror inte du har en Vinylsvarv i bilen :)

Backe marknadsför MDS, folk som köper 740 köper MDS, behöver vi säga mer?
Deras "utfyllnad av ljudbild" är att överrösta de rosa fjortisarna i baksätet under allsången i "Boten Anna"...

Som sagt, du ska få ljudbilden framifrån. Anledningen till att "basen" heter subwoofer är just att det skall vara en subwoofer, du skall inte märka var den kommer från, den skall bara finnas där.
Har du problem med midbasen ur ditt framsystem är det nog där du skall börja ditt sökande i jakten på det perfekta ljudet...finns många sätt.

6x9" har ingen bra form för att spela optimalt ljud, det blir förvrängningar. En högtalare som är dubbelt så mkt konyta åt ena hållet jämfört med andra MÅSTE bli långsammare på ena hållet. Det låter o ger lite tryck för de som är för snåla för riktiga grejer, men skramlar mest när man trycker på...
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Din_Mentor

Post by Din_Mentor »

Christofer Soderbaum wrote:

Deras "utfyllnad av ljudbild" är att överrösta de rosa fjortisarna i baksätet under allsången i "Boten Anna"...

Som sagt, du ska få ljudbilden framifrån. Anledningen till att "basen" heter subwoofer är just att det skall vara en subwoofer, du skall inte märka var den kommer från, den skall bara finnas där.
Har du problem med midbasen ur ditt framsystem är det nog där du skall börja ditt sökande i jakten på det perfekta ljudet...finns många sätt.

6x9" har ingen bra form för att spela optimalt ljud, det blir förvrängningar. En högtalare som är dubbelt så mkt konyta åt ena hållet jämfört med andra MÅSTE bli långsammare på ena hållet. Det låter o ger lite tryck för de som är för snåla för riktiga grejer, men skramlar mest när man trycker på...

har du köpt 6x9or utav bra kvalité som kostar lite runt 1000 kr och uppåt så tror jag knappast de skramlar, ring till infinity, jbl eller Alpine etc och säg åt de att lägga ner tillverkningen såfall eftersom det är sån skit som ni alla säger.

visst köper man GAS 6*9 för runt 300 kr så ska man inte förvänta sig att det låter jättebra...

fördomar var ordet.
Christofer Soderbaum

Din_Mentor wrote:

har du köpt 6x9or utav bra kvalité som kostar lite runt 1000 kr och uppåt så tror jag knappast de skramlar, ring till infinity, jbl eller Alpine etc och säg åt de att lägga ner tillverkningen såfall eftersom det är sån skit som ni alla säger.

visst köper man GAS 6*9 för runt 300 kr så ska man inte förvänta sig att det låter jättebra...

fördomar var ordet.

Nu snackar vi högtalare runt 1000kr, lägger du de pengarna du får betala för referens-serierna som låter bra (2-3k + slutsteg) så kan du lika gärna skippa 6x9" i vilket fall.

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Dante

Post by Dante »

Oj ja jävlar vilken diskussion det blev här :P

Tänker köpa en Alpine Stereo för att den var så jädra snygg live, mycket snyggare är Pioneers imo. Jag kommer punga ut 3000:- för Stereo sen har jag ca 2000:- kvar till ett par högtalare+steg(om det behövs), thats it.
Sen så kommer jag köpa 6x9or för att

1# Jag tycker det ser snyggt ut med 6x9or.
2# Det ger garanterat bättre ljud/bas än vad jag har idag (orginal =noll bas just nu).
3# Det får plats, vilket en baslåda inte gör i mitt bagage pga att jag har grejor där i.

Hmm allt jag kommer på nu, bara väntar på att BRL ska få in monteringsrammen till 206 så jag kan handla mina prylar.

Hoppas ingen tar illa up/blir ovänner pga min tråd, var absolut inte meningen. Men nu har jag iaf blivit lite klokare och tackar hjärtligast för all hjälp :)
206 GTi -01 - Såld

Högerstyrt!
gargamel

Post by gargamel »

köpte mina 6*9 infinity för 1700 om jag inte minns fel (referense serien dem med? får titta imorn.), basen är 12" 1200w referense, köpte för 400kr, säljaren hade ingen aning vad de va tydligen, fick den till en bil han köpt ;)

ska tillägas att jag fick till slutsteg, visserligen ett kasst steg men de driver förvånadsvärt den 12"an bra.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

Jag har dessa hemma...(bakom guran):
Image
Image

Och dessa i bilen:
Image

Och de trycker på rätt bra...18 magneter i varje....1195:-/STYCK
-/ShiloSharp

205 -93<i> skrotad</i>
Christofer Soderbaum

gargamel wrote:köpte mina 6*9 infinity för 1700 om jag inte minns fel (referense serien dem med? får titta imorn.), basen är 12" 1200w referense, köpte för 400kr, säljaren hade ingen aning vad de va tydligen, fick den till en bil han köpt ;)

ska tillägas att jag fick till slutsteg, visserligen ett kasst steg men de driver förvånadsvärt den 12"an bra.

Sorry för felsyftning, menade inte Infinitys "Reference" serie, utan värstingserien från respektive märke. Vill minnas att Alpines 6x9" där låg på 2995:- för 5-6 år sedan redan.

Shilo, alla har vi olika krav. Jag lyssnar hellre på välljud än mycket ljud om jag måste välja, har jag råd blir det både och och då e inte MDS med i damlaget ens...

ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

gargamel wrote:köpte mina 6*9 infinity för 1700 om jag inte minns fel (referense serien dem med? får titta imorn.), basen är 12" 1200w referense, köpte för 400kr, säljaren hade ingen aning vad de va tydligen, fick den till en bil han köpt ;)

Sorry för felsyftning, menade inte Infinitys "Reference" serie, utan värstingserien från respektive märke. Vill minnas att Alpines 6x9" där låg på 2995:- för 5-6 år sedan redan.

Shilo, alla har vi olika krav. Jag lyssnar hellre på välljud än mycket ljud om jag måste välja, har jag råd blir det både och och då e inte MDS med i damlaget ens...

haha, nej inte för mig heller egentligen, men dessa låter faktisk bra..
-/ShiloSharp

205 -93<i> skrotad</i>
Christofer Soderbaum

ShiloSharp wrote:

Sen e jag nog liiiite skadad i kanten med, jobbat med bilstereo o byggt en del själv tidigare, hjälpt till med demosystem i bilar på företaget jag var på med, samt spelat som dj 6-7 år och haft mitt egna PA med fyra 2x18"-lådor o toppar o allt till det, hjälpt till o kört kommunens stora JBL och Claypaky-rigg i ett par år med..är man inte dumihuvet så blir man det;o)

Dante

Post by Dante »

Hehe du med 6-7års ljud "job" har antaligen rätt så stora krav på dina grejor, medans jag som aldrig nånsin ägt nåt annat än ett 2.1 system till datorn skiter i vilket så länge det spelar bättre än orginal för en liten peng :P
206 GTi -01 - Såld

Högerstyrt!
Flavor!

Post by Flavor! »

köpte mig ett kit idag. 2 st 6,5 där fram, 2 st 5,25 där bak samt en 8" aktiv bas...det kommer räcka för mig
Image
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

ShiloSharp wrote:

Sen e jag nog liiiite skadad i kanten med, jobbat med bilstereo o byggt en del själv tidigare, hjälpt till med demosystem i bilar på företaget jag var på med, samt spelat som dj 6-7 år och haft mitt egna PA med fyra 2x18"-lådor o toppar o allt till det, hjälpt till o kört kommunens stora JBL och Claypaky-rigg i ett par år med..är man inte dumihuvet så blir man det;o)

Jag vet vad du menar , själv fastnade jag med Magnepan MG2:or i vardagsrummet och mina trotjänare stackade Quad ESL-63 i "mitt" lyssningsrum Hade en TVA-10 till dem innan, men den var sunkig i basen, så nu försöker jag bygga en egen rörstärkare.. :D
-/ShiloSharp

205 -93<i> skrotad</i>
Post Reply