Tändspole 406 3,0 v6.........

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
bengan borås

Tändspole 406 3,0 v6.........

Post by bengan borås »

En tändspole har gett sig -igen....Har förut lämnat in den på verkstad,men inser att ske de inte hålla längre än drygt ett år så får jag fixa detta själv,blir för dyrt annars.....
Nu till frågan:hur vet jag vilken tändspole som är kass??På de främre var det inte så svårt att kolla (bytte en efter en,men hur gör jag på de bakre?
går det att mäte dessa ex ohm mäta eller ngt?
Är annars helnöjd med bilen(-01).
Behöver hjälp omg.. 1,5 vecka kvar på sem.bara...
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Om du inte har tillgång till nån felkodläsare, och inte vill åka till nån som så få du väl göra likadant bak. mycket drygare dock. Annars åker du till peugeot och dom gör en felkodskoll, säger vilek det är så byter du den själv.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Kassa tändspolar kollar man ju enklast genom att lyfta av ledningen TILL spolen från styrenheten, då är ju risken minimal att man skadar något annat i systemet.

Men det var rent generellt, jag är inte bekant med denna motor 8)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
BlacKWipE

Post by BlacKWipE »

lika bra o byta alla på samma gång... hålla på o byta en o en efter dom går sönder är inte så kul... bytte själv på min.. tills en till spole gick.. då bytte jag alla.. tror det gick på runt 3000 för alla...
Peugeot Sport Club:826
306 GTi6 99 Röd *såld*

406 V6 00 M.blå metallic *såld*

207 GT Turbo 07 Grågrön Manitobe*såld*

306 Gti6 99 Röd..... Äntligen igen :D
bengan borås

Post by bengan borås »

Richard Gustavsson wrote:Om du inte har tillgång till nån felkodläsare, och inte vill åka till nån som så få du väl göra likadant bak. mycket drygare dock. Annars åker du till peugeot och dom gör en felkodskoll, säger vilek det är så byter du den själv.

Har snackat med Peugeot,de ska göra en koll.Tack för hjälpen.
Juttu

Post by Juttu »

BlacKWipE wrote:lika bra o byta alla på samma gång... hålla på o byta en o en efter dom går sönder är inte så kul... bytte själv på min.. tills en till spole gick.. då bytte jag alla.. tror det gick på runt 3000 för alla...

Tyvärr är det ingen garanti att du slipper problemen i framtiden även om du byter alla på en gång. Från början gjorde verkstäderna så, men när även de uppdaterade tändspolarna rök fick de sluta med det och bara byta de som gav upp.

Min bror (cittra-mek) har en V6:a som han haft lite trubbel med så han kom överrens med Citroën Sverige att han fick göra en koll och lite expermint på deras bekostnad på sin motor. Det visade sig att det fattades 4-6 kilos komp i vissa cylindrar... :shock: Sen fick "motorprofessorn" Hedström i Vetlanda ta och undersöka varför. Svaret blev sotbildningar på ventiltallrikarnas baksida som inte bränns bort eller följer med avgaserna ut, utan bara byggs på så att ventilerna inte tätar. Lösnigen blir en "midja" (en urfasning) på ventilskaften där sotet ska fastna för att sedan följa med avgaserna ut nästa gång ventilen går ner i förbränningsrummet.

Det här problemet medfar då enligt bror min att motorn försöker kompensera för förlusterna i de dåliga cylindrarna i de friska vilket då gör att spolarna överbelastas och dör.

PS. jag är ingen mekaniker så min förklaring är säkert inte den bästa... :oops:
Plus Force!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Juttu wrote:
BlacKWipE wrote:lika bra o byta alla på samma gång... hålla på o byta en o en efter dom går sönder är inte så kul... bytte själv på min.. tills en till spole gick.. då bytte jag alla.. tror det gick på runt 3000 för alla...

Tyvärr är det ingen garanti att du slipper problemen i framtiden även om du byter alla på en gång. Från början gjorde verkstäderna så, men när även de uppdaterade tändspolarna rök fick de sluta med det och bara byta de som gav upp.

Min bror (cittra-mek) har en V6:a som han haft lite trubbel med så han kom överrens med Citroën Sverige att han fick göra en koll och lite expermint på deras bekostnad på sin motor. Det visade sig att det fattades 4-6 kilos komp i vissa cylindrar... :shock: Sen fick "motorprofessorn" Hedström i Vetlanda ta och undersöka varför. Svaret blev sotbildningar på ventiltallrikarnas baksida som inte bränns bort eller följer med avgaserna ut, utan bara byggs på så att ventilerna inte tätar. Lösnigen blir en "midja" (en urfasning) på ventilskaften där sotet ska fastna för att sedan följa med avgaserna ut nästa gång ventilen går ner i förbränningsrummet.

Det här problemet medfar då enligt bror min att motorn försöker kompensera för förlusterna i de dåliga cylindrarna i de friska vilket då gör att spolarna överbelastas och dör.

PS. jag är ingen mekaniker så min förklaring är säkert inte den bästa... :oops:

Låter inte orimligt alls om tändning är så intelligent på den motorstyrningen. Men rimligen brukar säkerhetsnivån på "dwell" (kamvinkel på svenska ?) vara såpass att man inte sakll kunna bränna spolen. Tyder ju på att det också finns ett fel i styrprogrammet i så fall som tillåter detta.
Hans Hellström

Juttu

Post by Juttu »

snillet wrote:Låter inte orimligt alls om tändning är så intelligent på den motorstyrningen. Men rimligen brukar säkerhetsnivån på "dwell" (kamvinkel på svenska ?) vara såpass att man inte sakll kunna bränna spolen. Tyder ju på att det också finns ett fel i styrprogrammet i så fall som tillåter detta.

Tänk på att det är fransmän vi har att göra med... :roll:
Plus Force!
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Har hör om samma på peugeot, sot på skaften och precis som du skrev så blir det bra om man gör en sotficka på ventilskaftet. Är dock billigare att byta spole nångåmg ibland isf. att rycka toppar .
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

hrm...kör på etanol 8), myyycket lite sotbildning.
Hans Hellström

bengan borås

Post by bengan borås »

snillet wrote:hrm...kör på etanol 8), myyycket lite sotbildning.

Hur funkar det med E85?Måste man göra ngt med motorn ,eller är det bara att mixa vissdel E85/95 okt.? Förlorar man ork(hk,bottendrag osv)?
drar bilen mer bränsle?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

bengan borås wrote:
snillet wrote:hrm...kör på etanol 8), myyycket lite sotbildning.

Hur funkar det med E85?Måste man göra ngt med motorn ,eller är det bara att mixa vissdel E85/95 okt.? Förlorar man ork(hk,bottendrag osv)?
drar bilen mer bränsle?

www.etanol.nu/forum
Olika på olika fordon vad som behöver göras och hur det avlöper.
Själv avstår jag dock gärna från det som vissa gör, nämligen att tanka i etanol UTAN att ändra något.
Hans Hellström

Post Reply