Den högra ser ok ut:
Nu till frågan: varför har den börjat rosta (och varför ingen rost på höger sida) och vilka åtgärder bör vidtas?
Tack på förhand!
Andreas Bystedt wrote:Har du inte garanti kvar? MIn farsa har haft inne sin 307 tre ggr på verkstad för sina bromsskivor, fast då baktill. Det har gått på garantin.
DaDo wrote:Jonber wrote:Flytta norrut! Det är mitt tips =)
heheheh
Visst, det saltas och sandas så in i hel...e här nere. Folk förväntar sig sommarväglag åretrunt.
daromer wrote:rost är hårdare än själva stålet i skivan så försök inte att slita bort rosten med nya pads!
Qualm wrote:daromer wrote:rost är hårdare än själva stålet i skivan så försök inte att slita bort rosten med nya pads!
Stämmer helt. Jag har själv fått erfara det i veckan. Nya pads på en skiva, där det är rent stål i mitten, och rost ovan och under, på baksidan av vänster fram.
Först var stålet högre än rosten(rost som såg väldigt jämn och ytlig ut). Då slog jag bort så mycket jag kunde och sedan försökte jag slita bort rosten med padsen.
Nu känns det som att stålet är något djupare än var rosten är.![]()
Fråga:
Låt säga att jag försöker rädda skivan med att putsa av rosten med slip. Det är ju näst intill en omöjlighet att få den helt perfekt plan om man inte låten en svarv göra jobbet. Det är ju så lätt att skada den menar jag.
Kan man i detta fall låta padsen slipa ojämnheterna om man bromsar försiktigt/hårt(vilket är bäst?)?
Qualm wrote:
Fråga:
Låt säga att jag försöker rädda skivan med att putsa av rosten med slip. Det är ju näst intill en omöjlighet att få den helt perfekt plan om man inte låten en svarv göra jobbet. Det är ju så lätt att skada den menar jag.
Kan man i detta fall låta padsen slipa ojämnheterna om man bromsar försiktigt/hårt(vilket är bäst?)?