Varför ser bromsskivan ut såhär?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
dado

Varför ser bromsskivan ut såhär?

Post by dado »

Bilen är en 307sw 2,0l från 2004 som har gått 5000 mil. Av och till körs den rätt hårt. Trots detta har den vänstra bromsskivan börjat rosta. Så ser det ut:

Image

Den högra ser ok ut:

Image

Nu till frågan: varför har den börjat rosta (och varför ingen rost på höger sida) och vilka åtgärder bör vidtas?

Tack på förhand!
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

cylindern tar inte så hårt på den rostiga sidan.....bromsa hårdare..brommsar ska jobbas ibland... :wink:
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
dado

Post by dado »

ShiloSharp wrote:bromsa hårdare..brommsar ska jobbas ibland... :wink:

Det är just detta som förbryllar mig, jag kör (bromsar) hårt då och då och har aldrig haft rost på bromsskivorna på någon av mina bilar. Och varför rost på bara ena sidan?
Benjamin

Post by Benjamin »

Oket flyter kanske inte så bra. Ta lös och kolla upp styrpinnarna.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
dado

Post by dado »

Benjamin wrote:Oket flyter kanske inte så bra. Ta lös och kolla upp styrpinnarna.

:oops: hm, vilka styrpinnar?
Benjamin

Post by Benjamin »

Ja, är det enkolvsok så pressar den kolven som finns mot ena belägget och på andra belägget pressas själva oket.
Oket är alltså inte fast utan glider på två styrpinnar som bör tas loss och rengöras för att sen smörskas till med kopparpasta. Det är gummitätningar också som ska vara hela.

http://www.e-z.net/~ts/caliper.htm

Image

Image

Så kan en styrpinne se ut.

Här nedan hittade jag en ännu mer informativ källa:

http://www.rangerovers.net/maintenance/brakejob4.html
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Jonber

Post by Jonber »

Flytta norrut! Det är mitt tips =)
406 ST 3.0 -01
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

Har du inte garanti kvar? MIn farsa har haft inne sin 307 tre ggr på verkstad för sina bromsskivor, fast då baktill. Det har gått på garantin.
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
dado

Post by dado »

Jonber wrote:Flytta norrut! Det är mitt tips =)

heheheh

Visst, det saltas och sandas så in i hel...e här nere. Folk förväntar sig sommarväglag åretrunt.
dado

Post by dado »

Andreas Bystedt wrote:Har du inte garanti kvar? MIn farsa har haft inne sin 307 tre ggr på verkstad för sina bromsskivor, fast då baktill. Det har gått på garantin.

Här handlar det också om bakskivan.

Garantin har gått ut i januari. Förra sommaren märkte jag att bromsskivan hade fått en ring med en mörkare nyans men Peugeot Sätra hävdade att detta är helt normalt. Nu har denna mörka ring börjat få rejäla rostfläckar:

Image

Måste jag byta skivan också eller skrapas rosten bort när oket börjar jobba som det ska?
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

Jag körde mina rena med vinkelslipen...sen en roterande stålborste..
-/ShiloSharp

205 -93<i> skrotad</i>
dado

Post by dado »

ShiloSharp wrote:Jag körde mina rena med vinkelslipen...sen en roterande stålborste..

Blir de inte ojämna då?
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

Du ska ju bara ta rosten inte gräva i skivan, en stålborste som man sätter på vinkelslipen avverkar inte stålet, bara rosten..Biltema har..
-/ShiloSharp

205 -93<i> skrotad</i>
danielr112

Post by danielr112 »

rost är hårdare än själva stålet i skivan så försök inte att slita bort rosten med nya pads!

finns 3 alternativ..

1. svarva skivorna.
2. putsa dem rena från rost
3. köp nya skivor
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Jonber

Post by Jonber »

DaDo wrote:
Jonber wrote:Flytta norrut! Det är mitt tips =)

heheheh

Visst, det saltas och sandas så in i hel...e här nere. Folk förväntar sig sommarväglag åretrunt.

Jo jag har fått erfara det då jag har en stockholmsbil nu, men det är åtgärdat, det är faktiskt en fruktansvärd skillnad på bilar som gått nere i sverige från dom som bara är körda här uppe, större skillnad än jag vågat tro, men men....tror nog det är enda fördelen ;) så...ja...
Ta isär oken och rengör dom, du kan ju behandla dom med nått bra roststopp medel, typ dinitrol eller bromrengöringsolja, det funkar bra, sen kanske nya skivor om rosten trängt in långt.
Men att bromsa hårt emellanåt är den bästa medicinen.
Jag for till besiktningen och fick tillåtelse att köra in och bromsa igång bakbromsarna faktiskt, det hjälpte en hel del !
406 ST 3.0 -01
Qualm

Post by Qualm »

daromer wrote:rost är hårdare än själva stålet i skivan så försök inte att slita bort rosten med nya pads!

Stämmer helt. Jag har själv fått erfara det i veckan. Nya pads på en skiva, där det är rent stål i mitten, och rost ovan och under, på baksidan av vänster fram.

Först var stålet högre än rosten(rost som såg väldigt jämn och ytlig ut). Då slog jag bort så mycket jag kunde och sedan försökte jag slita bort rosten med padsen.

Nu känns det som att stålet är något djupare än var rosten är. :cry:

Fråga:

Låt säga att jag försöker rädda skivan med att putsa av rosten med slip. Det är ju näst intill en omöjlighet att få den helt perfekt plan om man inte låten en svarv göra jobbet. Det är ju så lätt att skada den menar jag.

Kan man i detta fall låta padsen slipa ojämnheterna om man bromsar försiktigt/hårt(vilket är bäst?)?
-[ 205 XR -89 ]- Etanol - Skrotad
-[ 205 XR -90 ]- Bensinare - Skrotad

[Det är bättre att köra med enatnol än att världen får tomma oljehål.]
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

Qualm wrote:
daromer wrote:rost är hårdare än själva stålet i skivan så försök inte att slita bort rosten med nya pads!

Stämmer helt. Jag har själv fått erfara det i veckan. Nya pads på en skiva, där det är rent stål i mitten, och rost ovan och under, på baksidan av vänster fram.

Först var stålet högre än rosten(rost som såg väldigt jämn och ytlig ut). Då slog jag bort så mycket jag kunde och sedan försökte jag slita bort rosten med padsen.

Nu känns det som att stålet är något djupare än var rosten är. :cry:

Fråga:

Låt säga att jag försöker rädda skivan med att putsa av rosten med slip. Det är ju näst intill en omöjlighet att få den helt perfekt plan om man inte låten en svarv göra jobbet. Det är ju så lätt att skada den menar jag.

Kan man i detta fall låta padsen slipa ojämnheterna om man bromsar försiktigt/hårt(vilket är bäst?)?

Japp, det kan du....använd bromsarna som vanligt..och nån gång HÅRT..
-/ShiloSharp

205 -93<i> skrotad</i>
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Qualm wrote:

Fråga:

Om man tar ett slippapper på vinkelslipen och är försiktig så är det inga problem att bibehålla skivans parallellitet, ta t.e.x. och plocka bort oket och slipa skivan på bilen, rotera den allt eftersom, man ser tydligt när det tagit mer på ett ställe än ett annat.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by danielr112 »

lr om skivan snurrar lätt.. ta en vinkelslip och tryck emot.. till slut får du upp bra fart på skivan och kommer slipa den hyfsat jämn..

men ta en slipskiva med sandpapper som föregående skrev
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Fredrik Pettersson

Post by Fredrik Pettersson »

Klossarna sitter garanterat fast. . som synes på det sista fotot, ROST!
Ang garanti på rostiga bromskivor så finns det ingen längre.
Grabbar med smak, kör bil med flak!
Post Reply