Bilen "studsar" när man bromsar. (406 ST 2,0)
Bilen "studsar" när man bromsar. (406 ST 2,0)
Hej, vi har problem med att ratten skakar när man bromsar. Det känns som om den "studsar" och skakar bakifrån också. Från andra inlägg på forumet har jag förstått att det brukar vara så när bromsskivorna är skeva men det är ju så förbannat dyrt att få dem bytta på en verkstad. Det vore väldigt bra om det gick att göra själv om det inte är för svårt? Har läst lite om hur man ska göra på andra bilar (306 tex) och det verkar ju inte alltför svårt för tillräckligt med verktyg har vi nog (Ingen slagskruvmejsel dock.)
Senast den var inne på service sa de att beläggen inte skulle hålla till nästa service men jag tycker att det är ganska myckat kvar på dem, ser ut som lite mer än en halv centimeter, men jag vet kanske inte vart man ska titta?
Har tittat på micros och mekonomens reservdelskataloger med regnr och där finns det bromskivor och belägg (Som kostar en del men billigare än att lämna in iaf.) men jag har förstått att det finns lite olika slags bromsar. På micro står det att beläggen är till system "ATE" men har jag verkligen det? Kan man kolal det enkelt.
Antar att biltemas delar inte är något vidare?
Iaf om jag ska byta själv hur skall jag göra och är det något speciellt att tänka på? Har läst http://www.peugeot-sport-club.com/mekartips/visa_mekartips.php?id=8 och det verkar ju inte vara mer än att ta ur beläggen (som ska bytas ändå), få loss oket (Den stora klumpen?) och banka loss skivan. Och förstås alla skruvar som skall bort. Vart kan man köpa skruvar som passar? om jag blir tvungen att borra bort huvudet?
Bilen är en 406 ST 2,0 (Vad nu det betyder) från 2001. Har aldrig grejat med bromsar förrut. Ska man lufta å grejer? Smörja på olika ställen?
Tack för all hjälp.
Edit: Det går lika bra men T-sprit eller aceton istället för speciell bromsrengörare väl?
Senast den var inne på service sa de att beläggen inte skulle hålla till nästa service men jag tycker att det är ganska myckat kvar på dem, ser ut som lite mer än en halv centimeter, men jag vet kanske inte vart man ska titta?
Har tittat på micros och mekonomens reservdelskataloger med regnr och där finns det bromskivor och belägg (Som kostar en del men billigare än att lämna in iaf.) men jag har förstått att det finns lite olika slags bromsar. På micro står det att beläggen är till system "ATE" men har jag verkligen det? Kan man kolal det enkelt.
Antar att biltemas delar inte är något vidare?
Iaf om jag ska byta själv hur skall jag göra och är det något speciellt att tänka på? Har läst http://www.peugeot-sport-club.com/mekartips/visa_mekartips.php?id=8 och det verkar ju inte vara mer än att ta ur beläggen (som ska bytas ändå), få loss oket (Den stora klumpen?) och banka loss skivan. Och förstås alla skruvar som skall bort. Vart kan man köpa skruvar som passar? om jag blir tvungen att borra bort huvudet?
Bilen är en 406 ST 2,0 (Vad nu det betyder) från 2001. Har aldrig grejat med bromsar förrut. Ska man lufta å grejer? Smörja på olika ställen?
Tack för all hjälp.
Edit: Det går lika bra men T-sprit eller aceton istället för speciell bromsrengörare väl?
- Fredrik Pettersson
Vet man inte vad man gör ska man inte hålla på med bromsarna, det är ju en SÄKERHETSGREJ, be ngn hjälpa dig istället... Eller köp materialet själv och lämna in den på en mindre vekstad som tar mindre i timman.
Är tex handbromsbackarna aldrig bytta på en 01a så är dom säkert dåliga. Kanske dom korta vajrarna vid hjulen är rostiga och snart går av?
Är tex handbromsbackarna aldrig bytta på en 01a så är dom säkert dåliga. Kanske dom korta vajrarna vid hjulen är rostiga och snart går av?
Grabbar med smak, kör bil med flak!
Skulle tippa på att skivorna är slut, det bästa du kan göra är att kolla ifall skivorna har en kant längst ut. Kan man känna en rejäl kant så är det ett tecken på att dom är rätt så slitna och då blir dom lättare skeva vid inbromsningar vilket leder till det fenomen du nu känner av.
Jobbet i sig är inte svårt om du bara har normalt handlag för mekande. Gör ingenting som du är osäker på och arbeta metodiskt så är det nog ingen fara.
T-sprit funkar lika bra!
Jobbet i sig är inte svårt om du bara har normalt handlag för mekande. Gör ingenting som du är osäker på och arbeta metodiskt så är det nog ingen fara.
T-sprit funkar lika bra!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Som sagt jag har aldrig grejat med större (skiv)bromsar förrut, sa inget om meckande i övrigt...
Den var inne på service för inte längesen och hjullagrena fram plus nått stag är bytt, de skulle nog sagt något om vajrarna nästan var av...
Men vad kan gå fel? finns det några inställningar som lätt kan ändras tex. Det är en kant men jag vet inte om den kan räknas som rejäl. Får titta närmare på det imorron när det är ljust. Jag måste veta om det värkligen är säkert att det är ATE så jag inte köper fel också. Det känns som bak men ratten vibbrerar, kan det kanske vara fram iaf?
Den var inne på service för inte längesen och hjullagrena fram plus nått stag är bytt, de skulle nog sagt något om vajrarna nästan var av...
Men vad kan gå fel? finns det några inställningar som lätt kan ändras tex. Det är en kant men jag vet inte om den kan räknas som rejäl. Får titta närmare på det imorron när det är ljust. Jag måste veta om det värkligen är säkert att det är ATE så jag inte köper fel också. Det känns som bak men ratten vibbrerar, kan det kanske vara fram iaf?
Känns det som bak så börja med att byta bak då och kolla hur det känns sen igen.
Där är inget som direkt kan gå jättefel, bara att du fastnar och inte får ihop det igen. Dessutom är det viktigt att dra åt allt som bara f*n igen så inget lossnar under färd.
Där är inget som direkt kan gå jättefel, bara att du fastnar och inte får ihop det igen. Dessutom är det viktigt att dra åt allt som bara f*n igen så inget lossnar under färd.
J.A wrote:Måste fråga en sak bara, På tex mekonomens reservdelslista på nätet så kan man köpa "bromsskiva bak" för 472kr. Är det en eller två skivor? Blir inte klok på det. Samma sak med beläggen, är det för ett hjul eller två?
Skivor brukar anges styckevis medans belägg är parvis (per hjulaxel, totalt 4 belägg således)
- ShiloSharp
Nik wrote:Känns det som bak så börja med att byta bak då och kolla hur det känns sen igen.
Fördel att använda "gänglås" (locktite) Max-80
-/ShiloSharp
Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
205 -93<i> skrotad</i>
Nik wrote:J.A wrote:Måste fråga en sak bara, På tex mekonomens reservdelslista på nätet så kan man köpa "bromsskiva bak" för 472kr. Är det en eller två skivor? Blir inte klok på det. Samma sak med beläggen, är det för ett hjul eller två?
Skivor brukar anges styckevis medans belägg är parvis (per hjulaxel, totalt 4 belägg således)
De belägg jag köpt som standardbelägg har alltid varit förpackade för en axel.
Det är väl ingen NORMAL människa som byter belägg på en sida ?
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
- ShiloSharp
Nik wrote:ShiloSharp wrote:Fördel att använda "gänglås" (locktite) Max-80
Definitivt! Men drar man bara med rätt moment så behövs inte loctite, är man lite feg så kanske det är en bra försäkring dock..
Ibland kan man inte hålla i huvudet alla momentvärden på olika bilar, så jag använder loctite till alla, för att vara säker.
-/ShiloSharp
205 -93<i> skrotad</i>
205 -93<i> skrotad</i>
snillet wrote:Nik wrote:J.A wrote:Måste fråga en sak bara, På tex mekonomens reservdelslista på nätet så kan man köpa "bromsskiva bak" för 472kr. Är det en eller två skivor? Blir inte klok på det. Samma sak med beläggen, är det för ett hjul eller två?
De belägg jag köpt som standardbelägg har alltid varit förpackade för en axel.
Det är väl ingen NORMAL människa som byter belägg på en sida ?
Du missförstod mig nog...
ShiloSharp wrote:Nik wrote:ShiloSharp wrote:Fördel att använda "gänglås" (locktite) Max-80
Definitivt! Men drar man bara med rätt moment så behövs inte loctite, är man lite feg så kanske det är en bra försäkring dock..
Ibland kan man inte hålla i huvudet alla momentvärden på olika bilar, så jag använder loctite till alla, för att vara säker.
Kör tills det klickar i axeln, då sitter oken på plats
- ShiloSharp
Nik wrote:ShiloSharp wrote:Nik wrote:ShiloSharp wrote:Fördel att använda "gänglås" (locktite) Max-80
hehe, innan det händer, spricker hylsan...(har hänt förr)
-/ShiloSharp
205 -93<i> skrotad</i>
205 -93<i> skrotad</i>
ShiloSharp wrote:Nik wrote:ShiloSharp wrote:Nik wrote:ShiloSharp wrote:Fördel att använda "gänglås" (locktite) Max-80
hehe, innan det händer, spricker hylsan...(har hänt förr)
jaså ok, så stark är inte jag dock
Det slutade med att vi lämnade in den till en verkstad. Fick byta alla belägg och skivor runt om då bromsarna bak bara hade tagit på en sida av skivan, andra sidan var rostig och belägget låg inte på ordentligt så skivorna fram hade tagit slut dem med.
Jag undrar vad de gör på servicen när de tom har loss hjulen... Just nu känns det bara som att den är helt meningslös, fylla på olja och byta filter kan jag ju göra själv om det är allt de gör. Jävla klåpare.
Jag undrar vad de gör på servicen när de tom har loss hjulen... Just nu känns det bara som att den är helt meningslös, fylla på olja och byta filter kan jag ju göra själv om det är allt de gör. Jävla klåpare.
Jag undrar vad de gör på servicen när de tom har loss hjulen... Just nu känns det bara som att den är helt meningslös, fylla på olja och byta filter kan jag ju göra själv om det är allt de gör. Jävla klåpare.[/quote]
är inte det typ en vanlig service?
olja bränslefilter o luftfilter typ?
9-3 AERO Maptun Steg 2
Sammy wrote:
Beros ju på vilken service. Vissa miltal är det ju i princip bara olja och filter + visuell kontroll av en massa smådetaljer. Egentligen är det väl ganska bra att bilen blir upphissad på en lyft och en mekaniker tittar så allt sitter fast ibland?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.