Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Har alltid funderat hur man får ut mest av varje växel, när man ska växla för snabbast möjligt acceleration? Ska man dra varje växel till det röda innan man lägger i nästa, eller tex 5000rpm, varvstoppet? Antar att man ska ligga runt det varvtal där man utvecklar mest pollar, vilket är 6000 i 206GTin?
Tjänar man nåt på att hoppa över växlar, tex 2an till 4an, 3an-5an, etc. Har för mig någon sa att man kunde paja växellådan om man gjorde så?
För max acc ska man inte hoppa över några växlar. Jag räknade fram när jag själv hade en 206 GTi att man drar växel 1->3 till ca 6500 rpm och 4:an till ca 6000 för bästa acceleration.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Oftast så tappar motorn orken ganska rejält en bit in på rött. Men på lägre växlar tjänar man ändå på att dra den mot varvstoppet för att nästa växel då landar högre upp i registret.
Mina beräkningar gjordes utifrån 206 GTi-effektkurvan på K&N:s danska sajt och utväxlingsförhållandena i BE4/5-lådan. Man ritar helt enkelt en graf som ger svart på vitt.
Det som gäller är att man växlar upp när effekten i nuvarande växel inte längre överstiger den effekt man har tillgänglig genom att växla upp. Det finns inget sätt att bara "veta" detta (även om man kan ha sina misstankar utifrån motorkaraktär etc), man måste räkna fram det för varje kombination av motor och växellåda.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00