6150:- för lagning av AC ok pris?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Andreas Bystedt

6150:- för lagning av AC ok pris?

Post by Andreas Bystedt »

Jag har fått ett pris på 6150:- för byte av röret under kylaren som går sönder för alla 306-ägare + påfyllning + arb + byte av torrfilter.

Är det ett bra pris? Vad har ni andra fått betala?
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

låter dyrt.
enbart tryck och påfyllning brukar kosta 1000:-
Andreas Bystedt

Joakim Enoksson wrote:låter dyrt.
enbart tryck och påfyllning brukar kosta 1000:-

Kanske ute på landet? Jag vet ju att en del andra här har fått betala nått liknande.

Röret kostar ca 2250
Filtret 700
Påfyllning vet jag inte, men arbete för att riva ur motorutrymmet så det gick att montera det nya skulle gå på 700 kronor.
Sen var det nått mera vilket jag glömt.
Fd. Medlem nr 527

*RIP* Citroen ZX
Dobbe

Post by Dobbe »

När vi köpte vår Saab 900 på en mindre bilfirma så hade de precis lagat AC'n som inte funkade vid vår provkörning. Efter typ 3 dagar så var det högsommarvärme och bilköer, och den la av. Min fru ringde mig och var helt hysterisk. Det bara vällde ut varmluft istället för kall skön AC-luft ;)

Jag ringde upp bilhandlaren och frågade lite, han sa att den var lagad men att han skulle be killen att komma igen. Säljaren undrade ifall vi kunde lämna bilen några dagar på bilfirman så skulle killen komma vägen förbi. Jag bad att få telefonnummer till AC-killen, men säljaren sa att han skulle återkomma till mig om det. Han ringde typ 2 minuter senare och sa mer eller mindre ordagrant "Jag pratade med AC-killen precis, och han har nu beställt ett rör som är trasigt samt en packning som är dålig."
Jaha, var mitt svar. Hur kunde han veta det som säkert var flera mil bort från motorvägsköerna där min fru satt fast? ;) När jag började pressa säljaren lite så sa han att hade betalat 1000 spänn för lagningen och var sur på att AC-killen inte hade gjort ett riktigt jobb. Vi krävde att en auktoriserad verkstad skulle göra det, och ifrågasatte killen som hade lagat den innan. Han jobbade med kylanläggningar men inte med bil-AC. Det är rätt stränga regler runt sånt här med ackrediteringar etc.
Det slutade med att bilhandlaren bokade in oss på en AC-firma i Ytterby (bakom Preemmacken), och där fixade de det på en dag. Det kostade runt 12000 kr har jag för mig att de bytte röret samt trasiga saker, provtryckte och fyllde på. Den räkningen gick till bilfirman.

Så det är inte gratis att fixa AC.

Men nu kommer den ironiska knorren på det hela, vi hittade på vägen hem från verkstaden inköpskvitto på bilen. Detta låg i serviceboken i handsfacket. Bilhandlaren hade köpt bilen av SAAB-handlaren i Göteborg, och där stod tydligt hans inköpspris. Han hade haft ungefär 10000 kr lägre pris i inköp för bilen än vad vi betalade för den. Då kan du lägga till en reperation på 12000 kr samt att han hade betalat den andra killen pengar. Han loosade rejält på att anlita klåpare ;) :D

Men å andra sidan gick bilhandlaren i konkurs efter ett litet tag, så det var väl inte förvånande.. ;)

Men som sagt, ackrediteringar, utrustning etc kostar. Det finns folk som sparar små "skvättar" i tuberna och säljer det svart, men tydligen skall det vara hård kontroll på sånt här. Den som jobbar med kyldiskar får inte röra bilar osv...

Men det brukar vara billigare att fixa saker utanför storstäderna.
205 CAB CJ -89 - Smårostig and ready to be pimped...
Andreas Bystedt

Hehe, skön historia Dobbe! :D
Fd. Medlem nr 527

*RIP* Citroen ZX
dado

Post by dado »

Dobbe wrote:När vi köpte vår Saab 900 på en mindre bilfirma så hade de precis lagat AC'n som inte funkade vid vår provkörning. Efter typ 3 dagar så var det högsommarvärme och bilköer, och den la av. Min fru ringde mig och var helt hysterisk. Det bara vällde ut varmluft istället för kall skön AC-luft ;)

Jag ringde upp bilhandlaren och frågade lite, han sa att den var lagad men att han skulle be killen att komma igen. Säljaren undrade ifall vi kunde lämna bilen några dagar på bilfirman så skulle killen komma vägen förbi. Jag bad att få telefonnummer till AC-killen, men säljaren sa att han skulle återkomma till mig om det. Han ringde typ 2 minuter senare och sa mer eller mindre ordagrant "Jag pratade med AC-killen precis, och han har nu beställt ett rör som är trasigt samt en packning som är dålig."
Jaha, var mitt svar. Hur kunde han veta det som säkert var flera mil bort från motorvägsköerna där min fru satt fast? ;) När jag började pressa säljaren lite så sa han att hade betalat 1000 spänn för lagningen och var sur på att AC-killen inte hade gjort ett riktigt jobb. Vi krävde att en auktoriserad verkstad skulle göra det, och ifrågasatte killen som hade lagat den innan. Han jobbade med kylanläggningar men inte med bil-AC. Det är rätt stränga regler runt sånt här med ackrediteringar etc.
Det slutade med att bilhandlaren bokade in oss på en AC-firma i Ytterby (bakom Preemmacken), och där fixade de det på en dag. Det kostade runt 12000 kr har jag för mig att de bytte röret samt trasiga saker, provtryckte och fyllde på. Den räkningen gick till bilfirman.

Men nu kommer den ironiska knorren på det hela, vi hittade på vägen hem från verkstaden inköpskvitto på bilen. Detta låg i serviceboken i handsfacket. Bilhandlaren hade köpt bilen av SAAB-handlaren i Göteborg, och där stod tydligt hans inköpspris. Han hade haft ungefär 10000 kr lägre pris i inköp för bilen än vad vi betalade för den. Då kan du lägga till en reperation på 12000 kr samt att han hade betalat den andra killen pengar. Han loosade rejält på att anlita klåpare ;) :D

Men å andra sidan gick bilhandlaren i konkurs efter ett litet tag, så det var väl inte förvånande.. ;)

Men som sagt, ackrediteringar, utrustning etc kostar. Det finns folk som sparar små "skvättar" i tuberna och säljer det svart, men tydligen skall det vara hård kontroll på sånt här. Den som jobbar med kyldiskar får inte röra bilar osv...

12.000 exklusive moms eller :?: :shock:
Dobbe

Post by Dobbe »

DaDo wrote:
Dobbe wrote:När vi köpte vår Saab 900 på en mindre bilfirma så hade de precis lagat AC'n som inte funkade vid vår provkörning. Efter typ 3 dagar så var det högsommarvärme och bilköer, och den la av. Min fru ringde mig och var helt hysterisk. Det bara vällde ut varmluft istället för kall skön AC-luft ;)

12.000 exklusive moms eller :?: :shock:

Det minns jag faktiskt inte så här på rak arm, men har en känsla av att det var inkl moms.
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Kommer inte ihåg, jag bytte kondensor + torkfilter..

Tror jag hamnade i ungefär samma summa, ska se om jag kan hitta någon faktura hemma.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
R.O.B.

Re: 6150:- för lagning av AC ok pris?

Post by R.O.B. »

Andreas Bystedt wrote:Jag har fått ett pris på 6150:- för byte av röret under kylaren som går sönder för alla 306-ägare + påfyllning + arb + byte av torrfilter.

Är det ett bra pris? Vad har ni andra fått betala?

finns nån tidigare tråd med artikelnr till xsara som har samma rör men som är lite billigare...

hitta den:

http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=43987&highlight=306+xsara
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Michael
Crew
Crew

Post by Michael »

Fick offert på ca 3500 för byte av filter och påfyllning till en Volvo V70 -00. Så om röret ligger på 2000:- så verkar det ju inte helt orimligt.
Michael Liljeberg - Peugeot Sport Club | CREW Kassör
Michael- lackar/plastar/konstruerar- på hobbynivå.
Har 205gti som banåkarbil.
wavik©

Post by wavik© »

runt 8500:- vill peugeot ha av mig för byta av 2 rör + kondensorn...
dock inget ja betalade efter mkt tjöt...
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

wavik© wrote:runt 8500:- vill peugeot ha av mig för byta av 2 rör + kondensorn...
dock inget ja betalade efter mkt tjöt...

När jag ringde peugeot ville dom ha 7000 för endast kondensorn. :shock: (utan felsökning/byte alltså)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Dobbe

Post by Dobbe »

Ett tips, hade en Volvo 855 för några år sedan där AC'n la av. Det finns något som heter presostat (möjligtvis felstavat). Den arbetar som en omvänd termostat fick jag förklarat.

Det sitter en liten elektronisk givare i den som kan balla ur, och om man istället förbikopplar en liten tråd så märker man om det funkar utan den. Då blir det full kyla i bilen.

Jag köpte en sån presostat för typ 125 spänn på Bilia, och den bytte man själv hur enkelt som helst. Sen funkade bilen utan problem.

Nog den billigaste AC-lagningen jag har hört talas om. Många AC-firmor hade nog tagit rejält betalt även om en sån grej var anledningen.

Osäker på om det finns en sån på Peugeot, men det kan vara värt att kolla. Men om rören är sönder så är det en annan historia givetvis...
Andreas Bystedt

Nu fortsätter min jakt.
Pratade med en cittra/ac verkstad nyss. Dom påstod att rörens anslutningar var olika, dvs inte identiska. Var han bara lat eller är ni hundra att dom är "plug and play" så att säga?
Fd. Medlem nr 527

*RIP* Citroen ZX
Mafghan

Post by Mafghan »

Lite OT kanske...men ca när brukar dessa rör gå sönder? Har ju en 97:a...är dom bytta redan eller tror ni att de brister snart?
Peugeot 306 GTI
R.O.B.

Post by R.O.B. »

Mafghan wrote:Lite OT kanske...men ca när brukar dessa rör gå sönder? Har ju en 97:a...är dom bytta redan eller tror ni att de brister snart?

bara att titta ner bakom/nedanför kylaren så kan du göra en okulär bedömning... troligtvis är dina bytta. skulle jag göra det på en 306a skulle jag jag måla rören o byta beslag o skruvar mot rostfritt.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Andreas Bystedt

Andreas Bystedt wrote:Nu fortsätter min jakt.
Pratade med en cittra/ac verkstad nyss. Dom påstod att rörens anslutningar var olika, dvs inte identiska. Var han bara lat eller är ni hundra att dom är "plug and play" så att säga?

NI behöver inte svara på frågan, jag har nu bokat tid på ett ställe där dom använde cittrarören, lite billigare blev det och jag orkar inte ringa runt mera. :)
Fd. Medlem nr 527

*RIP* Citroen ZX
HellGhost

Post by HellGhost »

Mafghan wrote:Lite OT kanske...men ca när brukar dessa rör gå sönder? Har ju en 97:a...är dom bytta redan eller tror ni att de brister snart?

har också en 97.. B iofs. Men min AC verkar ha gett upp nu. Va till gbg i veckan och nu kommer det istort sett bara varmluft. Bra drygt. :(

Är det oftast rören som är paj (går det å se) eller kan det vara nått annat också??
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074