Peugeottjej med stötdämparproblem

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
mizzy

Peugeottjej med stötdämparproblem

Post by mizzy »

Nu börjar jag bli smått irriterad på min bil! Har en Peugeot 205 GTI Classique Sport -90. Fick en ombesiktning på bl.a stötdämpare bak höger, inngen dämpverkan alls. Köpte en annan stötdämpare men lika stum, men bara på höger. Ringde verkstad och de sa att jag måste byta hela bakaxeln för fjädringen är slut. Är det så? Sitter fjädringen i bakaxeln? När jag tog bort stötdämparen rörde sig inte axeln en tum, vad ska jag göra? Har dålig koll på det här :shock: Hjälp mig !!!
Tacksam för svar :P
Nu börjar jag bli smått irriterad på min bil! Har en Peugeot 205 GTI Classique Sport -90. Fick en ombesiktning på bl.a stötdämpare bak höger, inngen dämpverkan alls. Köpte en annan stötdämpare men lika stum, men bara på höger. Ringde verkstad och de sa att jag måste byta hela bakaxeln för fjädringen är slut. Är det så? Tacksam för svar!!!
hellas

Post by hellas »

antagligen så är det axeln som är slut, sitter toristionstavar istället för fjädrar. visst går det att byta dem. men antagligen så är bakaxeln din lite sliten också. men prova att byta stavarna först.

men bakaxeln är en kännslig punkt på 205 å 405.

var bor du?? så kanske någon vänligt skäl kan titta på den. mycket lättar då när man ser det med egna ögon.
peugeot 405 mi16 90 (såld)
peugeot 405 sri 89 (R.I.P. 24/8-06)
peugeot 405 mi16 92 (R.I.P. 24/8-06)
Peugeot 405 mi16 91 R.I.P. 15/11-05
peugeot 405 mi16 89 (såld)
peugeot 405 mi16 4x4 90
peugeot 405 T16 95
peugeot 205 mi16

Massor av reservdelar till 405 PM vid intresse!
Kratzer

Re: Peugeottjej med stötdämparproblem

Post by Kratzer »

mizzy wrote:Nu börjar jag bli smått irriterad på min bil! Har en Peugeot 205 GTI Classique Sport -90. Fick en ombesiktning på bl.a stötdämpare bak höger, inngen dämpverkan alls. Köpte en annan stötdämpare men lika stum, men bara på höger. Ringde verkstad och de sa att jag måste byta hela bakaxeln för fjädringen är slut. Är det så? Sitter fjädringen i bakaxeln? När jag tog bort stötdämparen rörde sig inte axeln en tum, vad ska jag göra? Har dålig koll på det här :shock: Hjälp mig !!!
Tacksam för svar :P

det är terisonsdämpning bak på den om jag inte har helt fel för mig.. och dom brukar sätta sig. har ju inget med dämparen och göra.
//Kratzer #938
http://www.kratzer.nu

V40 2.0T -04
Nik

Post by Nik »

hellas wrote:toristionstavar

Kratzer wrote:terisonsdämpning

För bövelen, det stavas "torsion" !!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
mizzy

Post by mizzy »

Jag bor i Vadstena, Östergöland. Kan jag fixa bakaxel på skroten tro? Nån som vet vad dom kostar? Jag har skivbromsar bak, men det funkar väl inte med en bakaxel med trummor :?: :roll:
Nu börjar jag bli smått irriterad på min bil! Har en Peugeot 205 GTI Classique Sport -90. Fick en ombesiktning på bl.a stötdämpare bak höger, inngen dämpverkan alls. Köpte en annan stötdämpare men lika stum, men bara på höger. Ringde verkstad och de sa att jag måste byta hela bakaxeln för fjädringen är slut. Är det så? Tacksam för svar!!!
Sliced

Post by Sliced »

Hmm, det finns firmor som hyr ut besiktningsdäck.. vi kanske skulle fixa en besiktnings-bakaxel-låne-service..

Dom börjar bli svåra att få tag på i bra skick men hittar du en på skroten så nyp den, montera den på bilen, besikta, och montera på den gamla stumma igen och fixa upp den nya.. det finns en del att göra, en hel del här på forumet har skrivit om det.
mizzy

Post by mizzy »

Vad menar du med det? Att jag skulle hyra/låna en bakaxel så länge???
Sliced

Post by Sliced »

Nja.. det där med låneservicen var väl mest ett skämt, men inte det andra om att skaffa en på en skrot.
Problemet med en vardagsbil och besiktning är ju att man har så lite tid.
Leta en på skroten och/eller lägg in en köpesannons.
mizzy

Post by mizzy »

Kan man lägga in en annons här på "peugeot-sport-club" tro?
Sliced

Post by Sliced »

mizzy wrote:Kan man lägga in en annons här på "peugeot-sport-club" tro?

Finns inget bättre ställe att söka peugeotdelar på..
mizzy

Post by mizzy »

Går det byta bakaxel från en vanlig 205:a (ej GTI) eller från en äldre årsmodell ex. 85-88, kom inte nya 205 modellen -89.
Jag har en 205 GTI -90 :?:
Sliced

Post by Sliced »

Jag tror det är samma men det är enklare om du hittar en med skivor.
spoon_do

Post by spoon_do »

tror ej att din bil går igenom besiktningen med trummor bak.
eller så e dom snälla o släpper igenom det. dock är problemet som dom säger, din bakaxel är slut.

Att hitta en ny här är nog inte omöjligt. kolla även på allmänt, finns en kille som kollar om det finns intresse för att renovera bakaxlar för en summa pengar. han kanske kan hjälpa dig?
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... do&start=0

Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
Supra

Post by Supra »

Jag tror att du tjännar på de om du renoverar din bakaxel:)

//Supra
MVH//Henrik || 405 T16
Nik

Post by Nik »

Supra wrote:Jag tror att du tjännar på de om du renoverar din bakaxel:)

//Supra

Men det är kanske så att den inte går att reparera....
Har den helt fastnat på ena sidan så är den med oerhört stor sannolikhet körd, ingen mening att lägga tid på skiten mao.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Kratzer

Post by Kratzer »

Nik wrote:
hellas wrote:toristionstavar

Kratzer wrote:terisonsdämpning

För bövelen, det stavas "torsion" !!

:)
//Kratzer #938
http://www.kratzer.nu

V40 2.0T -04
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Arne Lindgren wrote:Jag tror det är samma men det är enklare om du hittar en med skivor.

Har man väl gett sig på att byta axeln så är det ju inte SÅ mycket extra jobb att flytta över nav/skivor. Några bultar bara. (Borrmaskin å gängtapp löser ju sånt om det sitter fast...inga problem).
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Nhatii

Post by Nhatii »

Kanske står nått som kan vara till hjälp här:

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=10035
Gusten

Post by Gusten »

detta är det bästa jag kan hitta som skulle passa rakt av på din bil.

det är till en 309:a men den ska passa. den är 2,5cm bredare på varje sida men det gör inget.

den har skivor och om skroten kan garantera att den funkar så är detklart värt det att köpa och bara sruva på bilen och besikta. sen av med den och på med gammla igen och renovera den du har köpt i förebyggande syfte, även om den är ok i år så kan den va slut till nästa år om ingen görs i tid.

testa att söka på "bakaxel" eller lilkande så finns det extremt mycket trådar om just detta ämne pga att det är bland det sämsta men just pugg.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Här kan du söka efter begagnade bildelar över hela sverige www.fbt.se
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996