Hej på er!
Någon som har erfarenhet om hur knivigt det är att byta en handbroms vajer på en 205-Gti 89 ? Drog precis av den ...
/Skidfreak
Handbroms vajer 205-Gti
Handbroms vajer 205-Gti
Tack för alla tipsen
, jag känner mig redo att ge mig i kast med vajerbytet
- Fredrik Pettersson
fereddy wrote:kom ihåg att dra en ståltråd med på den gamla vajern så att det blir lätt att dra in den samma väg
Behövs inte dra ståltråd. Det är som sagt snorlätt att byta! Och det tar mindre än 30 minuter att byta på båda sidorna. Det enda som kan ställa till det är om vajerns metallhylsa har fastnat i okets "öra". Var i så fall försiktig så du inte bryter av "örat"!
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
- Guldmedlem

domkraft, pallbock, av med båda hjulen.
lossa uppe i bilen först. dra ut dom.
lossa baktill. ev hammare + mejsel för att få ur dom ur ögglan(brukar kunna fastna).
sätt dit dom i omvänd ordning, börja bakifrån, sätt dit med buntband och häng in dom i kupen, se till att de blir itryckta ordentligt och sedan är det bara att spänna och justera vajerna (när du har hjulen och bilen på marken) tills det blir bra.
KLART
lossa uppe i bilen först. dra ut dom.
lossa baktill. ev hammare + mejsel för att få ur dom ur ögglan(brukar kunna fastna).
sätt dit dom i omvänd ordning, börja bakifrån, sätt dit med buntband och häng in dom i kupen, se till att de blir itryckta ordentligt och sedan är det bara att spänna och justera vajerna (när du har hjulen och bilen på marken) tills det blir bra.
KLART
Handbroms vajer 205-Gti o kylare
När jag väl mentalt förberett mig på att byta vajer sprack kylaren ......, fast det ska väl vara ganska enkelt att byta ? Såg att en ny ligger på runt tusingen på Mekonomen .... oturen grinar mig rätt i nyllet