snillet wrote:bärarm+axeltapp samma på majoriteten av modeller med denna bakaxeltypen ?
I så fall blir ju urvalet STORT
205/306/309/405 samt några skåpmodeller (parntner heter dom väl ?)
cittra: ZX, XSARA, berlingo.
Har säkert missat nån...
405 har en helt annan typ av axel så den funkar inte.
?, har den ?
Tror nog Claes menar att den inte är lik den på de mindre bilarna, men det är fortfarande en torsionsaxel.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Marcus wrote:På peugeot kan du köpa tappen. Kostar ca 700kr enligt folk här på forumet. Har ej köpt nån själv
Jag fick ge 1200 med rabbatt
Ocker! Har man ork och tid så kan man åka ner till skroten och plocka isär en axel och ta det man vill ha om det ser fint ut, lär inte kosta många hundra. I synnerhet lönt om man är på jakt efter ett rör också..
Va? för 3st då antar jag, min kostade typ 550 med rabatt för en
no1arve wrote:Ok, tack! jag ska kolla direkt efter jobbet.
hoppas d e nåt enkelt
Tittade igen och det ser jävla skumt ut bakifrån... bakaxeln ser typ ut att stå snett tex om jag jämfår mönstret på bakdäcken mot skärmen bakifrån så ser ALLT ut att ha vridigt sig.
Det skumma är att tittar jag under bilen ser jag inget konstigt. ...hjälp...
kollade även silentblocket no och inget konstigt..
hoppas d e nåt enkelt
Tittade igen och det ser jävla skumt ut bakifrån... bakaxeln ser typ ut att stå snett tex om jag jämfår mönstret på bakdäcken mot skärmen bakifrån så ser ALLT ut att ha vridigt sig. Det skumma är att tittar jag under bilen ser jag inget konstigt. ...hjälp...
Om du följer axelbalken så i vardera sida går svingarmarna in, där sitter en liten metallring och en gummipackning som man bara ser kanten på. Kolla hur detta ser ut, ta bilder och lägg upp här om du är osäker. Om den är så jäkla sned så borde det se skumt ut där förutsatt att det är axeln som har rasat (vilket jag iofs tror men man vet ju aldrig).
Marcus wrote:På peugeot kan du köpa tappen. Kostar ca 700kr enligt folk här på forumet. Har ej köpt nån själv
Jag fick ge 1200 med rabbatt
Ocker! Har man ork och tid så kan man åka ner till skroten och plocka isär en axel och ta det man vill ha om det ser fint ut, lär inte kosta många hundra. I synnerhet lönt om man är på jakt efter ett rör också..
Va? för 3st då antar jag, min kostade typ 550 med rabatt för en
Var när hur
406 2,0 -00
406 2,2 sport -00
MX5 1,8 roadsport C -94 #77
hoppas d e nåt enkelt
Tittade igen och det ser jävla skumt ut bakifrån... bakaxeln ser typ ut att stå snett tex om jag jämfår mönstret på bakdäcken mot skärmen bakifrån så ser ALLT ut att ha vridigt sig. Det skumma är att tittar jag under bilen ser jag inget konstigt. ...hjälp...
Om du följer axelbalken så i vardera sida går svingarmarna in, där sitter en liten metallring och en gummipackning som man bara ser kanten på. Kolla hur detta ser ut, ta bilder och lägg upp här om du är osäker. Om den är så jäkla sned så borde det se skumt ut där förutsatt att det är axeln som har rasat (vilket jag iofs tror men man vet ju aldrig).
Hej, hissade upp och kollade igen och då såg jag att hela höger bakhjul ligger förmycket till vänster det slickar "insidan" av hjulhuset +det är en massa svart olja (blött) där höger svingarm går ihop med bakaxeln...
jag tror du har rätt, att bakaxeln e slut.. nån som vet var jag hittar en ny?
ManiaX wrote:någon som har koll på vad det kan kosta att låta en peugeot verkstad renovera bakaxeln?
Har för mig det står nånstans i tråden vad en ny kostar.
Renovera blir nog dyrt med tanke på att dom tar ~1000.-/tim och det lär väl vara en hel dags jobb.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ManiaX wrote:någon som har koll på vad det kan kosta att låta en peugeot verkstad renovera bakaxeln?
Jag frågade på peugeotverkstaden för nått år sedan om vad dom skulle ta för att renovera bakaxlen, och då sa dom att dom köper in en ny bakaxel från Danmark för 8.000 + montage så runt 10.000 skulle jag fått betala då.
Jag frågade på peugeotverkstaden för nått år sedan om vad dom skulle ta för att renovera bakaxlen, och då sa dom att dom köper in en ny bakaxel från Danmark för 8.000 + montage så runt 10.000 skulle jag fått betala då.
Inte har väl peugeot mellanlager i Danmark ? (rätt mig gärna om jag har fel...). Vilket innebär att man borde kunna lista ut var dom får tag i dom axlarna ?
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Inte har väl peugeot mellanlager i Danmark ? (rätt mig gärna om jag har fel...). Vilket innebär att man borde kunna lista ut var dom får tag i dom axlarna ?
Är det ett vridet plattjärn i bakaxel som gör fjärdningen?
Kan man inte göra ett par hål och hälla i diesel så att det låssnar?
Någon som har bild eller länk på konstruktionen?