Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
PeMa wrote:I en del bilar är det gjort så att AC-kompressorn automatiskt slår ifrån vid full gas för bästa prestanda. Vet inte om det är så på Peugeot dock...
mvh Per
Vill man så är ju DET lätt fixat av en hobbymekaniker , mikrobrytare vid gasspjället som bryter strömmen i magnetkopplingen.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
inte för att vara sån, men vem (f*n) kör rally varje mil dem kör? o ska man t ex. räjsa vid röljusen e det ju bara till att slå av ACn.
För att utnyttja vart enda liten Ponny under huven så måste man ju (som alla vet) varva ut ordentligt(!) i varje växel. O vem gör det när dem ska köra till konsum?
MozZe wrote:inte för att vara sån, men vem (f*n) kör rally varje mil dem kör? o ska man t ex. räjsa vid röljusen e det ju bara till att slå av ACn. För att utnyttja vart enda liten Ponny under huven så måste man ju (som alla vet) varva ut ordentligt(!) i varje växel. O vem gör det när dem ska köra till konsum?
och bensinförbrukningen som ökar smått när du kör till konsum? långtids mässigt blir det pengar..
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
jag vet att på morsans honda accord 98 så märks det direkt när man slår på AC'n, den blir lite stötigare på gasen. Helt klart märkbart på den bilen iaf.
Ac'n snor vrid, inte effekt.. dvs, ju mer högvarvig bil ju större effektförlust.
Att räkna på % siffror på en ac-kompressor känns vanskligt, det beror på storlek på remhjul etc. Brukar finnas mindre remskivor till vevaxel / generator och ac att få tag på på eftermarknaden om man vill minska "parasite drag".
ger roligare respons dessutom, samma effekt som att byta till lättare svänghjul.
Har läst i reklamen om 307 för länge sen att AC:n i 307 slår av när man kör om... På min märks det när AC:n slår igång, kan ibland märkas av vid motorvägsfart också. Ganska brutalt ingrepp är det iaf.
Fotrally wrote:Ett test ni kan prova är att slå på AC:n när ni motorbromsar så märker ni att hastigheten sjunker lite fortare med AC:n av.
Borde det inte vara tvärt om?
Om AC´n är påslagen så sjunker hastigheten snabbare
Jag är dock fortfarande ganska trogen min övertygelse om att AC´n på bilen inte tar mer effekt än en för hemmabruk.. och jag tror fortfarande inte att en normal människa känner skillnad 0,7%* effektminskning.
Eric Josefsson wrote:och jag tror fortfarande inte att en normal människa känner skillnad 0,7%* effektminskning.
*räknat på 1hk utav de 136 406an besitter.
Säker? Många påstår sig ju känna av vilken massiv effekt deras chip gjort..
Annars håller jag med dig Eric, en modern AC använder oerhört lite effekt för sin drivning. Jämförelsen med ett hemma-aggregat är ganska relevant.
Att använda %-siffror som nån gjorde på effektförbrukningen är ju bara löjligt. Menar denne person att ett AC-aggregat på en RC förbrukar mer effekt än på en 206 GTI?
Fotrally wrote:Ett test ni kan prova är att slå på AC:n när ni motorbromsar så märker ni att hastigheten sjunker lite fortare med AC:n av.
Borde det inte vara tvärt om? Om AC´n är påslagen så sjunker hastigheten snabbare
Jag är dock fortfarande ganska trogen min övertygelse om att AC´n på bilen inte tar mer effekt än en för hemmabruk.. och jag tror fortfarande inte att en normal människa känner skillnad 0,7%* effektminskning.
*räknat på 1hk utav de 136 406an besitter.
Ooops, ett litet stavfel där! Men enligt ett test Vi Bilägare gjorde för några år sen så själ AC:n 5hk och drar 0,5 -1,5 dl mer bränsle per mil. Och den som om inte känner av 5hk mindre har som sagt nog väldigt dålig fordonskänsla.
Vid vanlig körning så känns det juh inte dirket nån skillnad men vid acc och motorbromsning är det skillnad. (detta gäller bilar jag ägt och provkört)
Men visst, på rätt nya bilar är det säkert knappt märkbar skillnad. Sen är det säkert skillnad beroende på hur fräsch anläggningen är. Men i mina bilar så har det varit en märkbar skillnad iaf. På min 01:a 206 gti så är det inte mycket, men man märker av det.