Knasig hastighetsmätare
- weyland-yutani
Knasig hastighetsmätare
Hastighetsmätaren på min 406:a har börjat balla ur då och då den senaste tiden. Den går ner till noll och hoppar efter en halv minut upp igen till rätt hastighet. Farthållaren kopplas ur när mätaren dör, men alla andra instrument funkar fint.
Vad kan detta bero på? Jag hade inte den på verkstad för några veckor sedan och bytte temperatursensorn till kylaren, och därefter har den gjort så här då och då. Jag har inte märkt det tidigare. Kanske en ledtråd?
Vad kan detta bero på? Jag hade inte den på verkstad för några veckor sedan och bytte temperatursensorn till kylaren, och därefter har den gjort så här då och då. Jag har inte märkt det tidigare. Kanske en ledtråd?
406 ST 2.0 2000
- danielr112
- Jonas Tygesen
- weyland-yutani
- Richard Gustavsson
Hastighetsgivaren på lådan är en ganska bra gissning.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
- weyland-yutani
- weyland-yutani
- Richard Gustavsson
Japp det går på samma signal
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
- weyland-yutani
Nu börjar det bli dags för mig. Hastighetsmätaren dippar till noll ibland.
Var sitter givaren på V6-modellerna?
Har sett i senare svar på andra trådar (har sökt på '406 and hastighets*') att det kan vara en sinus -> fyrkantsvågomvandlare under handskfacket också. Hur identifierar man isåfall just den boxen?
Vad är senaste budet på vilket fel det mest troligt är?
Var sitter givaren på V6-modellerna?
Har sett i senare svar på andra trådar (har sökt på '406 and hastighets*') att det kan vara en sinus -> fyrkantsvågomvandlare under handskfacket också. Hur identifierar man isåfall just den boxen?
Vad är senaste budet på vilket fel det mest troligt är?
EN 14497
Givaren tror jag är mest trolig, bytte på en -96 för ett par veckor sen.
Och jag kanske ska passa på att uppdatera min info om priset tidigare i tråden, 500:- är till en 605, 406 kostar 1600:- till den tidiga modellen (kanske sammalika som senare?)
Men skrotarna tar runt 300:- för en om man kan hitta det, givaren lär ju sitta på samma ställe som på de med fyror, alltså på slutväxeln i anslutning till höger drivaxel, den sitter på ovansidan mot motorn till så jag kan tänka att den är lite knölig att komma åt på en sexa.
Och jag kanske ska passa på att uppdatera min info om priset tidigare i tråden, 500:- är till en 605, 406 kostar 1600:- till den tidiga modellen (kanske sammalika som senare?)
Men skrotarna tar runt 300:- för en om man kan hitta det, givaren lär ju sitta på samma ställe som på de med fyror, alltså på slutväxeln i anslutning till höger drivaxel, den sitter på ovansidan mot motorn till så jag kan tänka att den är lite knölig att komma åt på en sexa.
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Hej!
Svärfar hade samma fel på sin 406-96. Var inne på verkstad 6 ggr! och försökte laga felet, de bytte instrument (mätarna alltså) 2-4 ggr men inget hjälpte...
Till slut bytte de till ett nytt instrument (tidigare var beggade visade det sig) och NU funkar det. Mil-antalet stämmer visserligen inte men det finns dokumenterat.
Om jag inte minns fel så bytte de givare och grejer något av de första besöken men det hjälpte inte heller.
Som tur var gick det på garantin efter som bilen var köpt på bilfirma...
Svärfar hade samma fel på sin 406-96. Var inne på verkstad 6 ggr! och försökte laga felet, de bytte instrument (mätarna alltså) 2-4 ggr men inget hjälpte...
Till slut bytte de till ett nytt instrument (tidigare var beggade visade det sig) och NU funkar det. Mil-antalet stämmer visserligen inte men det finns dokumenterat.
Om jag inte minns fel så bytte de givare och grejer något av de första besöken men det hjälpte inte heller.
Som tur var gick det på garantin efter som bilen var köpt på bilfirma...
Göran 406 2.0 kombi -03 silverline
- TurboTuben
TurboTuben wrote:kul om hastighetsmätaren ballar ur nu när det är så billigt o köra för fort..
jag kör på varvmätarn när jag ser den börjar få spelet. men det är givaren som gett upp helt med andra ord? ingen som vet om cittra delar den o pris i sånt fall? ibland så skiljer det bra många slantar.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."