Byta kamrem är inte kul!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Fotrally

Byta kamrem är inte kul!

Post by Fotrally »

Tjena!
Har idag börjat riva isär min pegga 206gti -01 för kamremsbyte...och jag måste säga att det var bland det jäkligaste jag gjort. :shock:

Ordet trångt får verkligen en innebörd nu! :lol:
Typ 5tim har det tagit än så länge...men då har jag iofs även bytt vattenpumpen bara för att den ska vara ny och jag har tömt växellådan på olja för oljebyte där.

Jävlades för att försöka få dit kamremsspännaren själv...men efter en timme gav jag upp, mitt tålamod tog slut och jag var hungrig som få! :? Maken till trångt utrymme mellan kamdrivning och plåtväggen mot fjäderbenet har jag inte skådat! (jävla nötter som placerat rören för AC:n precis där!!) :( Har iofs inte gjort allt som man igentligen ska göra...tex lossat motorfästet för flytta motorn i sidled men det går tydligen ändå (men man få jävlas därefter). 8)

Enda som har gått sönder än så länge är en plastbit från kamremskåpan som flög all världens väg när jag försökte lirka bort kåpan! Men det är sånt man får leva med! :wink:

Nä det får bli nya tag imorgon(läs: idag) då ska pärlan förhoppningsvis var ute på vägarna igen med ny kamrem, vattenpump, växellådsolja, tändstift, motorolja & filter! (Annars är det illa)

Önska mig lycka vett ja'! :D
XzTrAz

Post by XzTrAz »

äh är väl inte så farligt. :) det underlättar att ta loss motorfästet o tippa upp och ned på motorn
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fotrally

Post by Fotrally »

XzTrAz wrote:äh är väl inte så farligt. :) det underlättar att ta loss motorfästet o tippa upp och ned på motorn

Jo kan tänka mig att det underlätta en del, tänkte ta loss det egentligen men jag hittade inte lådan med torxverktygen så nu vart det som det vart.

Men hade det varit en bil utan AC:n så hade det varit en hel del lättare...idotisk att dra dessa rör precis vid spännaren till kamremmen!

f*n sitta här på forumet å beklaga hjälper mig inte att få ihop bilen! Bäst att dra till gargaet å fortsätta nu! :wink:
Lövva

Post by Lövva »

hej ja det e inte så kul att byta på gti men lycka till :lol:
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Är inet så j*** farlig tycker jag, och jag lossar inte motorfästet. Ett knep är att trycka visaren så mycket som möjligt åt motsatt håll mot vad den fjädrar och sen stoppa i en lite insexnyckel lr likande. då är det smidigare att fådit remmen.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

som sagt, hoppas nu alla förstår varför det KOSTAR att byta kamrem. alla tror typ att det är en enkel rem att baa hänga av o på!
XzTrAz

Post by XzTrAz »

jobbigare o byta startmotor juh...
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fotrally

Post by Fotrally »

Richard Gustavsson wrote:Är inet så j*** farlig tycker jag, och jag lossar inte motorfästet. Ett knep är att trycka visaren så mycket som möjligt åt motsatt håll mot vad den fjädrar och sen stoppa i en lite insexnyckel lr likande. då är det smidigare att fådit remmen.

Aha, det kanske hade varit värt att prova.Det svåra var dock inte att få dit remmen utan att få spännaren på plats. Tror att allt som allt vart det nästan 3 timmars arbete/jävlandes för att få bulten till spännaren på gäng.:shock:
---------------------------------------------------------------------------------------
Så jäkla dyrt var det inte om man skulle lämna in det (2800 inkl byte av vattenpump) Men nu har man iaf "tjänat" 2800kr på att göra det själv! :D

Som sagt AC-rören var sjukt mycket ivägen! Peugeot var vid det läget inte mycket värda i mina ögon! :lol: Byta kamkedja på en saab 9000 är t.o.m. 10ggr enklare. Men nu behöver man inte bry sig om att serva bilen på ett tag. Alla oljor filter och tänstift är nu bytta! *nöjd*
elvis

Post by elvis »

Fotrally wrote:Som sagt AC-rören var sjukt mycket ivägen! Peugeot var vid det läget inte mycket värda i mina ögon! :lol: Byta kamkedja på en saab 9000 är t.o.m. 10ggr enklare. Men nu behöver man inte bry sig om att serva bilen på ett tag. Alla oljor filter och tänstift är nu bytta! *nöjd*

det har nog inte med bilmärken att göra hur svårt det är, utan motorstorleken jämfört med motorrummet.
nu har du den största motorn, det hadde säkert varit mycket lättare att byta på en 1,6 eller 1,1 motor. (mycket mer plats) :wink:
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik

http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
Fotrally

Post by Fotrally »

elvis wrote:det har nog inte med bilmärken att göra hur svårt det är, utan motorstorleken jämfört med motorrummet.
nu har du den största motorn, det hadde säkert varit mycket lättare att byta på en 1,6 eller 1,1 motor. (mycket mer plats) :wink:

Jo men det är väl ändå tillverkare(ingenjörerna)på peugeot som pusslat ihop den! :wink:
Ja mena hur svårt hade det varit att flytta det där röret 1-2dm uppåt: 8)

Nä fy vad skönt att det är bortgjort, 4år till nästa gång! :D
gargamel

Post by gargamel »

elvis wrote:
Fotrally wrote:Som sagt AC-rören var sjukt mycket ivägen! Peugeot var vid det läget inte mycket värda i mina ögon! :lol: Byta kamkedja på en saab 9000 är t.o.m. 10ggr enklare. Men nu behöver man inte bry sig om att serva bilen på ett tag. Alla oljor filter och tänstift är nu bytta! *nöjd*

det har nog inte med bilmärken att göra hur svårt det är, utan motorstorleken jämfört med motorrummet.

beror ju på vilken bil man har :roll:

nee vi 106:er har tillräckligt med plats :)
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
André V

Post by André V »

gargamel wrote:
elvis wrote:

Mer plats kring en 8V- än en 16V-motor. :)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Nik

Post by Nik »

André V wrote:
gargamel wrote:
elvis wrote:

Mer plats kring en 8V- än en 16V-motor. :)

:mrgreen:
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Post Reply