Hjälp med ljud i bilen (Är Mest Okunnig.)

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Mafghan

Hjälp med ljud i bilen (Är Mest Okunnig.)

Post by Mafghan »

Tjena!

Har en stereo, clarion 4x51W. Läser inte mp3 så jag tänkte byta ut den snart. har 2 högtalare fram, fråga mig inte vad det är. Sitter i dörrarna. Möjligtvis original. I hatthyllan bak finns det nåt som jag tror kallas för 6*9:or? Tror inte dessa är original, men de kan de vara. De låter jäkligt bra iaf.

Nu till min fråga:

Jag vill ha mer bas, så jag funderar på en baslåda. Behöver inte vara världens hetaste. Är nästan nöjd med det basljudet jag har i högtalarna bak idag, vill utöka det lite bara. Då är ju frågan: Måste jag ha slutsteg? Vad ska jag ha för baslåda, vad är det för skillnad mellan aktiva och passiva?

Tacksam för tips på vad jag ska göra. Kan ingenting om slutsteg roch sånt, fattar inte snacket om frekvenser odyl.

Tacksam om någon som har tålamod (inte thedagger :wink: ) kan förklara lite för mig och tipsa! Har kollat lite på brl.se..funderar på att åka dit efter jobbet och kanske införskaffa något. Det, mina damer och herrar, är upp till er :wink: .
Peugeot 306 GTI
Bim

Re: Hjälp med ljud i bilen (Är Mest Okunnig.)

Post by Bim »

Mafghan wrote:Tjena!

Har en stereo, clarion 4x51W. Läser inte mp3 så jag tänkte byta ut den snart. har 2 högtalare fram, fråga mig inte vad det är. Sitter i dörrarna. Möjligtvis original. I hatthyllan bak finns det nåt som jag tror kallas för 6*9:or? Tror inte dessa är original, men de kan de vara. De låter jäkligt bra iaf.

Nu till min fråga:

Jag vill ha mer bas, så jag funderar på en baslåda. Behöver inte vara världens hetaste. Är nästan nöjd med det basljudet jag har i högtalarna bak idag, vill utöka det lite bara. Då är ju frågan: Måste jag ha slutsteg? Vad ska jag ha för baslåda, vad är det för skillnad mellan aktiva och passiva?

Tacksam för tips på vad jag ska göra. Kan ingenting om slutsteg roch sånt, fattar inte snacket om frekvenser odyl.

Tacksam om någon som har tålamod (inte thedagger :wink: ) kan förklara lite för mig och tipsa! Har kollat lite på brl.se..funderar på att åka dit efter jobbet och kanske införskaffa något. Det, mina damer och herrar, är upp till er :wink: .

Rekomenderar denna länken: http://home.swipnet.se/~w-11810/bilstereo/index.html

Har du lite att läsa iaf :wink:

Ska du köpa en baslåda, behöver du ett slutsteg.

BRL har lite olika baspaket med slutsteg och kablar osv.
Tex: Art.nr. 520BCKT110150

Skall själv installera in bas i polarens bil, som vårt projektarbete i skolan :lol: Får se hur detta går.. Wish us luck :wink:
heimat

Post by heimat »

En aktiv baslåda har slutsteget inbyggt en passiv har det alltså inte och där behöver du således även köpa slutsteg. Finns många mindre lådor som är aktiva vill du dock ha lite mer tryck blir det separat låda + slutsteg. Har köpt mitt på BRL med så åk dit och fråga har en 12" JBL i min med ett Macrom steg.
Den felande länken!
Mafghan

Post by Mafghan »

Hur vet man vilka kombinationer som är bra? Alltså baslåda vs slutsteg?

Ska jag köpa en aktiv baslåda så jag slipper slutstegskrånglet?

Basljudet jag är ute efter är mer "mjukt" än "hårt" om ni förstår. Typ "djupt".

Typ subwooferljud. Svårt att förklara..

Är BRL att rekommendera? Eller vill de bara sälja på en massa skit som de flesta försäljare vill?:P
Peugeot 306 GTI
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Vill du bara ha "liite" mer bas och kanske en bättre karraktär så kan det räcka med slutsteg till de högtalare du har idag (om dom är bra). :)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Mafghan

Post by Mafghan »

Eric Josefsson wrote:Vill du bara ha "liite" mer bas och kanske en bättre karraktär så kan det räcka med slutsteg till de högtalare du har idag (om dom är bra). :)

Liiite? Vi behöver ju inte snåla oss nu. Nä, men det jag menar är att jag är inte ute efter nåt tävlingsljud. Jag hör nog inte så stor skillnad på bas för 40 000kr och bas för 2000kr.

Däremot hör jag skillnad på "mjuka" och "hårda" basar. Och jag är ju då ute efter en mjuk :D
Peugeot 306 GTI
Flavor!

Post by Flavor! »

jag köpte en 8" aktiv bas på brl, den fick jag köpa för 700:- när jag köpte mp3-spelaren och 4 högtalare.
Image

för mig duger den alldeles ypperligt till det priset. (jag e ingen audiofil)
Image
Mafghan

Post by Mafghan »

Ok, är det gött tryck i?? Sätena skakar?? Är det djupt ljud i den?? Mjukt?
Peugeot 306 GTI
Flavor!

Post by Flavor! »

Mafghan wrote:Ok, är det gött tryck i?? Sätena skakar?? Är det djupt ljud i den?? Mjukt?

det e i mina öron bra tryck i den...känner ju i ryggen när jag drar på med den.
mjuk bas? vet inte riktigt hur du menar
Image
Mafghan

Post by Mafghan »

Hmm...svårt att förklara...typ som ett liiiiitet eko efter dunket...inte bara bom bom utan typ boomm boomm..... :lol:

Ingen aning om hur jag ska förklara...inget vasst ljud typ:D
Peugeot 306 GTI
Flavor!

Post by Flavor! »

Mafghan wrote:Hmm...svårt att förklara...typ som ett liiiiitet eko efter dunket...inte bara bom bom utan typ boomm boomm..... :lol:

Ingen aning om hur jag ska förklara...inget vasst ljud typ:D

det beror ju lite på hus basen e lagd i musiken...den kan både spela rappt och långsamt :)
Image
Mafghan

Post by Mafghan »

Jo självklart...men har hört samma låtar med olika basar och då har vissa basar låtit mjukare medans andra låter mer hårt...typ diskodunk...
Peugeot 306 GTI
Flavor!

Post by Flavor! »

Mafghan wrote:Jo självklart...men har hört samma låtar med olika basar och då har vissa basar låtit mjukare medans andra låter mer hårt...typ diskodunk...

ok, jag får helt enkelt ut å lyssna efter jobbet
Image
Mafghan

Post by Mafghan »

FlavorOfTheWeek wrote:
Mafghan wrote:Jo självklart...men har hört samma låtar med olika basar och då har vissa basar låtit mjukare medans andra låter mer hårt...typ diskodunk...

Men du bor la i götet??

Kan man komma förbi och lyssna lite kanske`?
Peugeot 306 GTI
Flavor!

Post by Flavor! »

Mafghan wrote:
FlavorOfTheWeek wrote:

Men du bor la i götet??

Kan man komma förbi och lyssna lite kanske`?

jepp, bara å slå en signal...0703939569
ska dock gyma idag, vet inte riktigt när
Image
Mafghan

Post by Mafghan »

Hmm ok...kanske hör av mig...ska till brl efter jobbet, kanske slår till direkt...så ni som läser detta, tacksam för snabba tips, länkar mm...Bor i götet
Peugeot 306 GTI
XzTrAz

Post by XzTrAz »

bjuk bas som du utrycker det skulle möjligtvis kunna översättas till att lådan går djupt och är delad lågt. då får man en släpig bas. eller så har man nått fel i systemet. undermåligt steg. felkonstruerad låda eller dyl.

en bas ska kunna spela med stunns utan att det låter burkigt och även kunna gå djupt utan att det låter för bummligt. slutna lådor har trevligast och mjukast responskurva men utnyttjar inte högtalaren helt. en basreflexlåda introducerar en "resonansförstärkningspuckel" i det låga registret och får högtalaren att gå lite djupare. dock blir kurvan snävare och det kan låta lite konstigt om man spelar för djupt med en sån. + att steget måste vara bra med bra dämpfaktor iomed att lådan inte själv dämpar de lägsta frekvenserna. sen finns det en hel uppsjö till konstruktioner med sina för och nackdelar.

Oj vad långt de vart.. hmm :oops:
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mafghan

Post by Mafghan »

shit, det är en hel vetenskap verkar det som. Ska till brl på backaplan nu, får se vad dom lurar på mig.
Peugeot 306 GTI
Peter J

Post by Peter J »

Kom ihåg att vi har 10% på BRL. Jag har samma aktiva baslåda, funkar kanon!! Hör av dig om du vill lyssna.
heimat

Post by heimat »

Har köpt allt mitt på BRL i Sisjön o där e dom kanonbra har bara lite erfarenhet av dom på Backaplan men har aldrig haft trubbel döär heller men bara handlar kablar typ.
Den felande länken!
Post Reply