Hjälp med ljud i bilen (Är Mest Okunnig.)

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Mafghan

Post by Mafghan »

Ok. Jag funderar starkt på en sådan. Det är en sån som kostar 998kr va? Jag var inne på backaplan men killen som hjälpte mig kan inte ha gillat mig :cry:

Han visade mig en bas för 1998. Med separat slutsteg. Kändes som att han bara ville sälja på mig...spec eftersom jag sa att jag inte är ute efter dunderbas. Den där saken var ju större än bilen :?

Frågade också om mp3stereon för 1299kr. De hade nåt paket för 1500 eller nåt där man får stereo och 4 högtalare. Försökte deala till mig en bas istället för högtalare då jag är väldigt nöjd med mina högtalare. Men det gick ju inte vägen det heller.

Snackade med en polare efter att jag varit där och han rek att jag skulle börja med den mindre, den ni har på bilden. Eftersom jag har en liten bil...

Så jag tror jag kör på den. Fast det skulle inte vara fel att lyssna lite. Någon av er som har den som kan imorgon runt 1630-1700?

Skulle vart nice.

EDIT: Tack peter, visste inte det! Hur bevisar jag att jag är medlem?=)
Last edited by Mafghan on Wed Sep 20, 2006 19:47, edited 1 time in total.
Peugeot 306 GTI
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Disco-dunk-ljudet kommer från en höjning i registret mellan 80-140 Hz. Det du verkar vara på jakt efter är antagligen djupare. När du letar efter baslådor, se hur djupt de går i frekvensen. Titta lite på hur stereon lägger delningsfrekvensen. Lägger man delningsfrekvensen runt 80Hz blir det inte samma disco-dunk som när man delar på 120.

Bas-reflex-lådor går generellt djupare i basen, men blir även större, och kan bli lite bumliga i ljudet. Detsamma gäller Open-Air basar.

Slutna baslådor ger "fastare" och tajtare bas, men börjar sluka rätt mycket effekt när de går djupt ner i bas-registret. I det läget är en klass-D förstärkare att föredra. De levererar duktigt med effekt, har låg intern resistans (vilket betyder att de lättare klarar av att hantera "oroliga" bas-element. Kallas även 'hög dämpfaktor")

Klass-D förstärkarna brukar alltid ligga över 90% verkningsgrad (oavsett volym på musiken) vilket är bra, för det innebär att förstärkaren bara drar så mycket ström som behövs och inte mer. Inga problem med kylning och liknande. Klass-D är en relativt enkelt konstruktionskoncept med få komponenter som gör dem väldigt prisvärda när man jämför effekt och välljud kontra pris. Kenwood har två klass-D förstärkare.

Om du "nästan" är nöjd med det du redan har, så har jag några förslag:

1) Kolla vad du har för 6x9 högtalare. Även om du tycker det låter bra så kan det vara orginal bredbandshögtalare med pappers-kon och liten magnet. Då behöver de bytas. Är det en plast- eller metallkon i högtalaren och en liten diskant som sitter framför så är det nog en OK högtalare. Annars bör du byta, DLS eller kanske Sony Xplode som jag valde är prisvärda. Undvik de billigaste varianterna, typ Nicama.

2) Bilens orginal-högtalarkablar är alldeles för klena. Du kommer att få bättre bas om du installerar grövre högtalarkablar från spelaren till bakhögtalarna. 4mm² eller mer. Biltema har kablar som duger.

3) Dra extra strömkabel och lågnivå (dra två lågnivåer så kan du uppgradera med sub senare...) och installera ett slutsteg till bakhögtalarna. Även om stereon har 2x50W till bakhögtalarna så kommer ett dedikerat slutsteg låta bättre. En stor kondensator monterat nära slutsteget ger stereon bättre förutsättningar att arbeta optimalt.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Mafghan

Post by Mafghan »

Hmm...nu blir jag helt vilsen....

Från att leta efter en skaplig bas till att byta ut hela bilen? :?

Ditt inlägg verkar vara lite för avancerat för mig. Det enda jag vill ha är lite mer bas:D :lol:

Lågnivå och frekvenser och sånt förstår jag mig inte på så mycket:D har du konkreta förslag?? Där jag inte behöver byta ut högtalarna bak? För jag är nöjd med ljudet i dom. Men ska kolla det du sa imorgon:) Så du blir lite nöjd iaf.
Peugeot 306 GTI
Peter J

Post by Peter J »

Har du fått medlemskort? Annars så åk till Sisjön för säkerhetsskull, det var i samband med jippot där som rabatten blev aktuell.
Mafghan

Post by Mafghan »

Peter J wrote:Har du fått medlemskort? Annars så åk till Sisjön för säkerhetsskull, det var i samband med jippot där som rabatten blev aktuell.

nope, inte fått det, åker isf till sisjön.
Peugeot 306 GTI
beta

Post by beta »

Du tyckte framhögtalarna inte lät så bra? Det är de viktigaste högtalarna du har i din anläggning. Oavsett hur go bas man har suger det att lyssna på om man har framhögtalare som inte låter rent, skramlar, inte får nog med effekt för mellanbas (huvudenheter klarar så gott som aldrig av att ens driva ett par 6,5" element från micro).
Framsystemet bör alltid prioriteras högst. Låter det bara bra framifrån räcker en 10-12" bas för runt 500kr, en välbyggd låda och ett mindre slutsteg för runt 1000-lappen.

Just my 2 cents
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
XzTrAz

Post by XzTrAz »

jo framsystemet är rätt viktigt. fast med för klent steg till basen tappar man punchen som den skulle kunna leverera också..

jag kör framsystemet (6.5" + diskanter) o bakdörrarna (4") på huvudenheten som ger 4x"50w" har basfilter på dom små bak i dörrarna så dom inte klappar i botten.

sen ett par 6x9or i hatthyllan på ett 2x120w steg

o sen 2 st 12" i bagagen i en 3kammarlåda med portarna i i kupen på ett 2x400w steg.

de e lagom.. ;)
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dante

Post by Dante »

gargamel wrote:
Dante wrote:
gargamel wrote:"är mest okunnig" och vad heter du på lunarstorm?! :lol:

Uhu jag fattar inte, men refererar till hans egen signatur. :lol:

"ignonera mina ologiska kommentarer..."

Läser du hela så står det att jag inte orkar läsa hela inlägget, detta är en topic och jag syftar på att "är mest okunnig" låter för mig som lunarspråk så som kjamiz osv, get it?

Aha nu fattar jag vad du menar. :thumbup: :mrgreen: :mrgreen:
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
gargamel

Post by gargamel »

ingen här som är på "psc humör" idag? dvs retas skämtsamt med folk för dig som tydligen inte förstår.. Får väll svara på dina frågor:

Om du är nöjd med ditt ljud men vill utöka, och inte redan har en bas, då behöver du nog bara någon billig aktiv låda. Skillnaden mellan Aktivt och Passiv låda är att att en Aktiv har ett inbyggt slutsteg, självdrivande låda helt enkelt, plug'n play med en lågnivå, klart...

Passive låda är en Bas kon, utan slutsteg. Den klarar du inte att driva på ditt slutsteg på stereon, isåfall en väldigt klen 8" kan jag tänka mig går. Ljudet kommer inte bli något vidare då din stereo släpper igenom alla frekvenser.

Änkel förklaring på frekvenser:

Bas ligger på Låg effekt, ex 80hz. Mellanregister på (som namnet) mellan läge ex 1khz, Diskant ligger på högre frekvens ex. 22khz. (1khz = 1000hz)

Med andra ord vill du ha ett filter som filtrerar bort alla mellan och diskant frekvenser till en bas, då får du ta och köpa ett delningsfilter som gör det. Slutsteg brukar ha detta.

Om du bestämmer dig för att köpa kon och slutsteg separat eller begagnat, titta på hur mycket RMS basen ligger på, inte top peak, sen köper du ett slutsteg därefter. Exempelvis min 12" drar 1200w max peak, men spelar på runt 300wrms. köper du ett slutsteg på då 1200w så ligger onödig begränsning på konen då steget är de dyrare av dem 2, men köp heller inte för klent steg, ligg lite över wrms:en.

pm:a om du har nån undring om vad du håller på med. Tips? älskar infinity, har du pengar så köp ett komplett system från kappa serien...

eller köp ett par jävla 6*9:er o koppla in vafan bryr jag mig... :roll: (för er som inte förstår sarkasmen i slutet så skojar jag, lång förklaring osv ovan jag bryr mig, lite dock...)
Last edited by gargamel on Wed Sep 20, 2006 21:17, edited 1 time in total.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
Mafghan

Post by Mafghan »

gargamel wrote:ingen här som är på "psc humör" idag? dvs retas skämtsamt med folk för dig som tydligen inte förstår.. Får väll svara på dina frågor:

Om du är nöjd med ditt ljud men vill utöka, och inte redan har en bas, då behöver du nog bara någon billig aktiv låda. Skillnaden mellan Aktivt och Passiv låda är att att en Aktiv har ett inbyggt slutsteg, självdrivande låda helt enkelt, plug'n play med en lågnivå, klart...

Passive låda är en Bas kon, utan slutsteg. Den klarar du inte att driva på ditt slutsteg på stereon, isåfall en väldigt klen 8" kan jag tänka mig går. Ljudet kommer inte bli något vidare då din stereo släpper igenom alla frekvenser.

Änkel förklaring på frekvenser:

Bas ligger på Låg effekt, ex 80hz. Mellanregister på (som namnet) mellan läge ex 1khz, Diskant ligger på högre frekvens ex. 22khz. (1khz = 1000hz)

Med andra ord vill du ha ett filter som filtrerar bort alla mellan och diskant frekvenser till en bas, då får du ta och köpa ett delningsfilter som gör det. Slutsteg brukar ha detta.

Om du bestämmer dig för att köpa kon och slutsteg separat eller begagnat, titta på hur mycket RMS basen ligger på, inte top peak, sen köper du ett slutsteg därefter. Exempelvis min 12" drar 1200w max peak, men spelar på runt 300wrms. köper du ett slutsteg på då 1200w så ligger onödig begränsning på konen då steget är de dyrare av dem 2, men köp heller inte för klent steg, ligg lite över wrms:en.

pm:a om du har nån undring om vad du håller på med. Tips? älskar infinity, har du pengar så köp ett komplett system från kappa serien...

eller köp ett par jävla 6*9:er o koppla in vafan bryr jag mig... :roll: (för er som inte förstår sarkasmen i slutet så skojar jag, lång förklaring osv ovan jag bryr mig, lite dock...)

Gött....now were talking. Hört talas om Infinity men vart finns det? Suger på märken.... Gas känner jag till...
Peugeot 306 GTI
gargamel

Post by gargamel »

www.nardik.se hittar du infinity på, GAS är något av lågbudget, men för den prisklassen spelar det bra.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Prata med rickard (mörk kort kille) på brl om det strular med 10% , men det ska vara grönt.

Den e prisvärd. Tycker att du ska satsa på ett schysst framsystem o en just nått sånt i basväg som en aktiv 10a.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Mafghan wrote:Hmm...nu blir jag helt vilsen....

Ditt inlägg verkar vara lite för avancerat för mig. Det enda jag vill ha är lite mer bas:D :lol:

Lågnivå och frekvenser och sånt förstår jag mig inte på så mycket:D har du konkreta förslag?? Där jag inte behöver byta ut högtalarna bak? För jag är nöjd med ljudet i dom. Men ska kolla det du sa imorgon:) Så du blir lite nöjd iaf.

Ska du installera en liten baslåda, som du har funderingar på, behöver kablar ändå dras från spelaren i fram till bagaget. Passa då på att uppgradera högtalarkablarna, och lägga två par lågnivåkablar. Det är ändå bara en liten extra utgift om du ska lämna in bilen. Då har du allt som kan tänkas behöva den dagen du inte nöjer dig med det du har och vill uppgradera igen... Och sparar in extra jobbet att dra om nytt.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Mafghan

Post by Mafghan »

Dr. Mabuse wrote:
Mafghan wrote:Hmm...nu blir jag helt vilsen....

Ska du installera en liten baslåda, som du har funderingar på, behöver kablar ändå dras från spelaren i fram till bagaget. Passa då på att uppgradera högtalarkablarna, och lägga två par lågnivåkablar. Det är ändå bara en liten extra utgift om du ska lämna in bilen. Då har du allt som kan tänkas behöva den dagen du inte nöjer dig med det du har och vill uppgradera igen... Och sparar in extra jobbet att dra om nytt.

Sant
Peugeot 306 GTI
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Eftersom en orelevant diskussion gick lite väl långt så är den nu långt borta.

/E
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
XzTrAz

Post by XzTrAz »

:thumbup:

Om man nu ska dra 2 st lågnivåkablar behövs även feta strömkablar osv.

utgiften växer.

Har du inte tänkt att sätta i ett megabiff system i framtiden så dra bara ström o lågnivå för det du behöver. Så jobbigt o dra om kablarna sen är det inte om man vill uppgradera. men visst har du planer på större system så dra i allt med en gång.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mafghan

Post by Mafghan »

Jag har ifs inte planer på något större. Får se hur jag gör med gabeldragningen. Jag är som sagt ganska nöjd med ljudet. Lite mer bas och en mp3stereo så är det fulländat :)

Tjejen gillar inte bas. Hon gillar diskant :?
Så man vågar ju inte lägga in nån stor låda :(
Peugeot 306 GTI
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Dr. Mabuse wrote:2) Bilens orginal-högtalarkablar är alldeles för klena. Du kommer att få bättre bas om du installerar grövre högtalarkablar från spelaren till bakhögtalarna. 4mm² eller mer. Biltema har kablar som duger.

EKK 4x1.5mm² duger gott för många "hifi-nördar" och då pratar vi slutsteg i lite bättre klass än de som finns att tillgå till bilar..

Jag körde med 2.5mm² med 150Wrms/kanal till framsystemet när jag höll på en gång i tiden.. en grövre kabel hade inte tillfört någonting utom möjligtivs att det hade blivit trångt under mattan och jobbigt att installera.

Skillnaden mot 0.75mm2 är dock högst påtaglig.. jag har testat att variera internkablaget i en testlåda till en hemmahögtalare en gång. :shock:
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Har man riktigt långa kablar gör det skillnad i dämpfaktor. men det är ofta inget man hör direkt. snarare att elementen kan ha lättare att klappa i botten om dämpfaktorn är dålig och lådan tillåter elementet att svänga fritt.

En bil är det sämsta tänkbara lyssningsrummet som finns. så att någon skulle höra skillnad mellan ett par högtalarkablar av någorlunda tilltagen storlek o ett par grova. inte en chans.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

heimat

Post by heimat »

Tjejen gillar inte bas säger du :)

Min sambo frågade mej månag gånger när jag satte in högatalrna i min 307a varför jag skulel ha så mycke saker och hur det kunde vara värt 20 000. När hon lånade bilen och lyssnade själv så insåg hon snabbt varför jag envisas med bra stereo i bilen och sade hon ville ha mer drag i sin egen bil :)
Den felande länken!
Post Reply