ingen här som är på "psc humör" idag? dvs retas skämtsamt med folk för dig som tydligen inte förstår.. Får väll svara på dina frågor:
Om du är nöjd med ditt ljud men vill utöka, och inte redan har en bas, då behöver du nog bara någon billig aktiv låda. Skillnaden mellan Aktivt och Passiv låda är att att en Aktiv har ett inbyggt slutsteg, självdrivande låda helt enkelt, plug'n play med en lågnivå, klart...
Passive låda är en Bas kon, utan slutsteg. Den klarar du inte att driva på ditt slutsteg på stereon, isåfall en väldigt klen 8" kan jag tänka mig går. Ljudet kommer inte bli något vidare då din stereo släpper igenom alla frekvenser.
Änkel förklaring på frekvenser:
Bas ligger på Låg effekt, ex 80hz. Mellanregister på (som namnet) mellan läge ex 1khz, Diskant ligger på högre frekvens ex. 22khz. (1khz = 1000hz)
Med andra ord vill du ha ett filter som filtrerar bort alla mellan och diskant frekvenser till en bas, då får du ta och köpa ett delningsfilter som gör det. Slutsteg brukar ha detta.
Om du bestämmer dig för att köpa kon och slutsteg separat eller begagnat, titta på hur mycket RMS basen ligger på, inte top peak, sen köper du ett slutsteg därefter. Exempelvis min 12" drar 1200w max peak, men spelar på runt 300wrms. köper du ett slutsteg på då 1200w så ligger onödig begränsning på konen då steget är de dyrare av dem 2, men köp heller inte för klent steg, ligg lite över wrms:en.
pm:a om du har nån undring om vad du håller på med. Tips? älskar infinity, har du pengar så köp ett komplett system från kappa serien...
eller köp ett par jävla 6*9:er o koppla in vafan bryr jag mig...

(för er som inte förstår sarkasmen i slutet så skojar jag, lång förklaring osv ovan jag bryr mig, lite dock...)