Öppet filter!
Öppet filter!
Tja!
Har nu förra veckan fått ett fullflödes system påsatt på bilen. En 307:a -2006 modell.
Låter underbart men vill ha lite mer ljud. Jag är kass på öppna luftfilter så någon som kan detta bättre får gärna berätta. Det jag vill ha är ett filter som inte gör att det kommer in smuts i motorn. För vad jag hört så är det olika på sommarn o vintern. Någon som har ett öppet filter att rekommendera får gärna som sagt skriva det här.
PS: Någon som vet om garantierna gäller om man sätter på öppet luftfilter?
Tack på förhand...
Har nu förra veckan fått ett fullflödes system påsatt på bilen. En 307:a -2006 modell.
Låter underbart men vill ha lite mer ljud. Jag är kass på öppna luftfilter så någon som kan detta bättre får gärna berätta. Det jag vill ha är ett filter som inte gör att det kommer in smuts i motorn. För vad jag hört så är det olika på sommarn o vintern. Någon som har ett öppet filter att rekommendera får gärna som sagt skriva det här.
Tack på förhand...
Kör: Peugeot 307 -06
Peugeot är för den som inte vill vara en i mängden..
Volkswagen har ju skoda som lågprisbil och GM har ju SAAB.
K&N eller JR skulle jag rekommendera. Bra kvalité och gott ljud.
Sen finns ju Green Cotton och BMC som andra stora märken, men har ingen personlig erfarenhet av dem.
Skulle gissa att det är typ "samma skit"
Kolla bland sponsorlänkarna så hittar du ett gäng återförsäljare. Är du medlem så får du dessutom oftast lite rabatt....
Sen finns ju Green Cotton och BMC som andra stora märken, men har ingen personlig erfarenhet av dem.
Skulle gissa att det är typ "samma skit"
Kolla bland sponsorlänkarna så hittar du ett gäng återförsäljare. Är du medlem så får du dessutom oftast lite rabatt....
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
Peugeot Sport Club | medlem #549
- el cacique
- Klubbmedlem

Re: Öppet filter!
Bernern wrote:Tja!
Tack på förhand...
Tror att Peugeot kan sura vad gäller garantier. Har en bekant som äger en 307 cc och servicekillarna avrådde honom att sätta dit ett öppet filter. Jag föreslår att du ringer din försäljare och kollar vad som verkligen gäller innan du installerar något.
Vad gäller öppna filter i övrigt är det lite av en smaksak vad man väljer. Men det kan nog vara bra att välja ett märkesfabrikat så att man vet att det renar ordentligt.
Vissa föredrar K&N som oftast levererar färdiga lösningar för vevhusventilation etc. andra tycker att Piper Cross är bättre osv.
Om Peugeotåterförsäljaren inte skulle godkänna ett öppet filter kan du ju alltid höra dig för om ett sk elementsportfilter är godkänt. Det ersätter ditt befintliga filter i filterboxen och släpper igenom bra mycket mer luft än original. Det är precis som de öppna filterna tvättbart och håller i evigheter.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Conza wrote:nackdelen med ett elementfilter är ju att det tillför inget extra ljud, å det var väl det som var halva poängen, om jag förstod det hela rätt?
jo det gör de. I alla fall på min golf från 95 som jag hade innen, den "mullrar" som tusan med ett sånt insatsfilter, där behövdes ingen sportavgassystem

FlavorOfTheWeek wrote:Conza wrote:nackdelen med ett elementfilter är ju att det tillför inget extra ljud, å det var väl det som var halva poängen, om jag förstod det hela rätt?
jo det gör de. I alla fall på min golf från 95 som jag hade innen, den "mullrar" som tusan med ett sånt insatsfilter, där behövdes ingen sportavgassystem
Du har kanske hål på avgassytemet?
206 GTi -01 - Såld
Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Högerstyrt!
Dante wrote:FlavorOfTheWeek wrote:Conza wrote:nackdelen med ett elementfilter är ju att det tillför inget extra ljud, å det var väl det som var halva poängen, om jag förstod det hela rätt?
Du har kanske hål på avgassytemet?![]()
nix, inget sånt, det e bytt två gånger, har både haft sportsystem och orginal med det luftfiltret i...när det va orginl luftfilter lät den inte så mkt...brorsan har dne bilen nu

Ok, tackar alla för svaren.. Snackade med försäljaren på Peugeot idag. Han sa att så länge jag använder peugeot original delar gäller garantin. Är det någon här som vet om peugeot har något annat luftfilter att erbjuda sina kunder? Annars sket sig ju den tanken.
Kör: Peugeot 307 -06
Bernern wrote:Ok, tackar alla för svaren.. Snackade med försäljaren på Peugeot idag. Han sa att så länge jag använder peugeot original delar gäller garantin. Är det någon här som vet om peugeot har något annat luftfilter att erbjuda sina kunder? Annars sket sig ju den tanken.
Vet att Peugeotcenter i Göteborg säljer färdiga K&N-kit med installation.
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
If it's not a rotor, it's not a motor.
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
Alla Peugeotverkstäder ska vara återförsäljare av K&N och garantin gäller enbart med dem och orginal, enligt Peugeot Malmö. Sen handlar det ju om hur petig mekanikern är. Jag har ett helt inkapslat green cotton med alurör och silikon, dvs verkligen inte diskret...inne i hallen sa meken till mig att de knappast bryr sig om att anmäla det till cheferna, såvida det inte har uppstått en skada direkt orsakad av filtret...men alla kan ju ha dåliga dagar.... 
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Alex . wrote:Alla Peugeotverkstäder ska vara återförsäljare av K&N och garantin gäller enbart med dem och orginal, enligt Peugeot Malmö. Sen handlar det ju om hur petig mekanikern är. Jag har ett helt inkapslat green cotton med alurör och silikon, dvs verkligen inte diskret...inne i hallen sa meken till mig att de knappast bryr sig om att anmäla det till cheferna, såvida det inte har uppstått en skada direkt orsakad av filtret...men alla kan ju ha dåliga dagar....
Uhu måste bara fråga, har du nån bild på din montering?
206 GTi -01 - Såld
Högerstyrt!
Högerstyrt!
Kan fixa en imorron 
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Hann inte innan idag o nu sitter jag på jobb hela kvällen. Lovar att fixa det imorron 
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Minne som en guldfisk...
Här är en bild om än försenad.

SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
zixl wrote:Uräkta om jag bumpar in här men jag tänkte haka på tråden lite om det går.
Finns det färdiga kit med öppet filter för 405 GTX 2.0 -94 ? eller har någon tips för vad som behövs för att bygga.
På den borde du kunna få plats med ett direkt på spjällhuset... beror lite på hur isuget ser ut iofsig.... hur nära spjällhuset sitter kylaren.
För det sitter väl riktat framåt ?
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
snillet wrote:zixl wrote:Uräkta om jag bumpar in här men jag tänkte haka på tråden lite om det går.
Finns det färdiga kit med öppet filter för 405 GTX 2.0 -94 ? eller har någon tips för vad som behövs för att bygga.
På den borde du kunna få plats med ett direkt på spjällhuset... beror lite på hur isuget ser ut iofsig.... hur nära spjällhuset sitter kylaren.
För det sitter väl riktat framåt ?
Ja det sitter framför motorn, det går ett plaströr från toppen på motorn och framåt till spjället, så jag behöver nog vinkla den 45 grader och få in filtret mellan batteriet och kylaren. Alltså jämte spjället och inte framför, där är det trångt
- 405 GTX