Glapp i styrningen!!
- Johan Jatko
Glapp i styrningen!!
Har bytt höger yttre p-ända, den vänstra yttre blev bytt för lite drygt två år sen, men det glappar fortfarande!! Måste dom inre också bytas?? Eller är det nånting ännu värre??
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
- Johan Jatko
på min 205a så är det glidlagren (lr va d heter) i styrväxeln som glappar... syns om du tar av luftburken och tar tag i styrväxeln å rycker upp och ner... rör den sig mycket i sidled så är den dålig. ska tydligen gå att rätta till om man hittar var bronslagren sitter... sen en rörtång å klämma fast lagret igen!
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
- Johan Jatko
robert306gti wrote:på min 205a så är det glidlagren (lr va d heter) i styrväxeln som glappar... syns om du tar av luftburken och tar tag i styrväxeln å rycker upp och ner... rör den sig mycket i sidled så är den dålig. ska tydligen gå att rätta till om man hittar var bronslagren sitter... sen en rörtång å klämma fast lagret igen!
jag kanske ska förtydliga... det är glidstången som går ut från styrväxeln till den inre styrleden... den rör sig nån mm upp å ner på min... samma symptom ungefär som kassa styrleder
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

- Johan Jatko
-
Mikael Hansson
typ samma problems....
Min styrning glappar ngt oxå.. Polarn (som för övrigt e bilmek.) Säger att det är den knuten vid styrleden som behöver bytas ut. Denne finns dock ej på mekonomen (enligt deras databas) men jag kan ju åka till närmsta peg. verkstad och köpa en "dyr" orginalare, men det är ju ett par mil dit.. Nån med tips? 
YCDIM.
Johan Jatko wrote:Får det låta mycket från styrväxeln när man vrider fram och tillbaks på hjulen?? Låter litegrann från styrväxeln, eller är det normalt??
Det brukar låta från de flesta bilar som gått några år, det är nog både glapp i kuggstången och kanske i bussningarna till den som orsakar ljudet.
Så länge inte SBP klagar och det inte märks vid körning är det ingen fara.
- Johan Jatko
Problemet är bara att det känns i styrningen att det glappar litegrann... Lite svårt att gissa sig fram till vad det är, kanske lika bra att låta nån verkstad ta sig en titt på det och säga vad det är...
-94 405 Mi16, såld & krockad!