Luftfilter+Motorfrågor på en 306a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Richaard

Luftfilter+Motorfrågor på en 306a

Post by Richaard »

Har ganska nyligen blivit med en fin mörkblå 306XSI 96! Jag har aldrig mekat med bilmotorer förut pga brist på intresse, men det är ju svårt att låta bli att pilla och försöka förstå hur allting hänger ihop. Så i helgen monterade jag isär hela luftfiltertjosan, det kändes som en bra start (inte svårare än ikea direkt), för att kika lite. Dammsög filtret också, som såg ganska fint ut ändå. Tror jag.

Hur som helst, jag började kika runt lite på ett nytt luftfilter bara för att få göra något med bilen. Det enklaste är väl då att köpa ett panelfilter från ex. Green Cotton el. K&N som jag har förstått det. Eller att köpa något kit, typ 57i eller Dynatwist.

Frågorna är då:

Vilken effekt har ett panelfilter på motorn? Vad kan förändras?
Dessa kit, hur i helsefyr ska dessa monteras? Får inte riktigt kläm på installation ska se ut med ett konformat luftfilter? Någon som har en bild? Ska det ersätta panelfiltret helt då? Har fler frågor men kan väl börja så.. :wink:
Richaard

Post by Richaard »

Att förneka min existens gör ingen nytta, seså hjälp mig nu! Prettyplease? 8)
Kör trois cent six xsi

1hk/9kg är roligt och mindre obra för miljön
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Vilken motor sitter det i den ?
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Richaard

Post by Richaard »

XU10J2CZ

Alltså xsi-motorn på 2.0L och 122hk
Kör trois cent six xsi

Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Panelfilter? Insatsfilter i orginal luftbox menas då antar jag? Isf. är det nog tyvärr helt meningslöst. Finns några undersökningar gjorda på amatörvis som visar att det sänker effekten istället för som utlovat höjer den. Och när man tänker på filterytan på ett originalfilter är det kanske inte så konstigt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by HellGhost »

Ljudet blir lite annorlunda med insatsfiltter. Inte lika markant skillnad som en öppet. Vissa påstår att insats inte gör något för ljudet men på 306an vet jag att det gör iaf.

Det gör inget för effekten, blir snarare sämre om du inte värmeavskärmar det öppna filtret.
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074

Post by Andreas Bystedt »

Hur kan ett panel filter försämra effekten?? mer luftgenomströmmning, men sitter på samma ställe som original...okej att det inte ger mängder(eller nått alls) men det kan väl inte försämra?
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Richaard

Post by Richaard »

Tack för svaren, jag är inte ute efter effekt eller något enormt ljud (lite roligare vore dock ok) utan bara pilla o pyssla :D

Om jag skulle montera ett helt kit, hur skulle det filtret sitta då? Innan luftburken? Innan förgasaren? Direkt efter insuget i fronten?
Kör trois cent six xsi

Joi

Post by Joi »

Köper du ett öppet filter tar du bort luftburken helt och hållet och sätter filtret direkt på slangen så som luftburken satt. Sen så har du nog inte förgasare på din bil heller :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Post Reply