Vakum 406 Hdi 2.0 -01

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
jogge.andersson

Vakum 406 Hdi 2.0 -01

Post by jogge.andersson »

Jag undrar hur det är med vakumet i hdi bilarna. Jag har problem med att bilen slår ifrån när jag gasar och motorlampan tänds. Jag misstänker att vakumet inte räcker till för att styra wastegate och egr ventil med mera.
I sommras hade jag in den på felsökning, felkod var temporert fel lågt turbotryck. De böt magnetventilen till wastegaten men felet är kvar. Kan man kolla om de tre ventilerna på torpedväggen är hela själv på något sätt? Jag tror att det är en till som är trasig eftersom när jag stängt av bilen så pyser det om en av dom och vakumet försvinner fort så att bromspedalen blir stum.
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Wastegaten styrs av övertrycket som turbon skapar, inte vakum. Har du möjlighet att mäta ditt turbotryck?
Men en läcka är väl mycket möjligt ändå.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Lövva

Post by Lövva »

turbo slang litet håll kanske brukar vara ett problen med peugeots hdi turbo slangarna går sönder :wink: :wink:
Mr Anderson

Post by Mr Anderson »

Om det pyser från en magnet ventil så är den trasig.
Wastegate, egr och ev. swirl ventil (om det sitter en sådan på din) använder vacum från vacum pumpen och motorstyrboxen styr dom.
Om det pyser från en magnetventil som styr egr eller swirl så kläm åt slangarna och prova att köra bilen.

/ Pelle
Post Reply