Stundande ras!?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Nik

Stundande ras!?

Post by Nik »

Redan från början hade jag samma problem som nästan alla andra med att växlingen 1:an->2:an var minst sagt skakig på min 206 gti. Att växla snabbt speciellt på höga varv var det inte tal om, det skorrade obehagligt då.
Påpekade detta vid 6-månaders men kunde inte riktigt definiera just då att det huvudsakligen gällde höga varv. Som man för övrigt når ganska lätt på 1:ans växel på en 206 gti.
Resultatet var att dom helt ignorerade mitt klagomål.

Sen har det blivit värre och värre, skorrar lite titt som tätt oavsett varvtal när man växlar 1:an->2:an. Ni som var i GBG på vårträffen minns säkert hur min bil lät när jag körde koner. Tror jag lyckades skorra mer eller mindre vid varje start.

I stort sett under hela sommaren har bilen stått stilla, men nu har jag tagit ut den igen. Ska in på service så fort som möjligt för ettårs-servicen men även nån modifikation som jag fått brev om.
Tog som sagt ut den idag och körde lite och växellådan gjorde minsann ingen glad. Skorrar fint 1:an->2:an och nu även 3:an->2:an.
Att lägga i 1:an när bilen inte står helt stilla är det inte tal om. Det kanske inte är det mest korrekta att göra men säg vilken helsynkad VW, SAAB, Volvo eller Opel-låda (de jag testat) som inte klarar det. Tom BE1:an på den gamla 205an funkade klockrent i alla lägen!
Hursomhelst efter nån halvtimmes körning började det även vina litegrann i 3:ans växel, försvann direkt när man frikopplade.
Och efter typ 1.5 timme var jag på väg hem igen. Låg väl i typ 140 och gled 8)
Med en liten smäll flög 5:an ur. Blev lite förvånad, men la tillbaka 5:an igen och körde vidare. 15 sekunder senare hände samma sak igen.
Beslöt mig för att köra på 4:an hem i lagom tempo, typ 90. Och det gick fint.

Eftersom Peugeot inte tog mina första klagomål på allvar ser jag det som att dom nu får en lite större smäll att ta hand om. Men det är knappast mitt problem.
Bör kanske notera att jag inte missat en enda växling under min tid som ägare. Och eftersom den gått typ 1-2 mil när jag hämtade ut den så tror jag inte nån annan gjort det heller.
Dålig kvalitet kan man väl lugnt säga!?

Efter allt jag har hört o läst så är BE4:an en katastrof, speciellt på 206 gti'n med det enormt långa hoppet mellan 1:an och 2:an.
Jag önskar faktiskt jag kunde få en BE3:a med en diff från Peugeot sport istället för en ny likadan :shock:
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
André V

Post by André V »

Aj f*n, oflyt :(

Ja, du nämnde ju för länge sedan att lådan inte alls var kry, men så illa trodde jag inte det var ställt med den. Inte för att min 206-låda var helt 100 heller, men den höll sig iaf till att bara vara trög mellan 1:an och 2:an.

Då är det väl bara att försöka ta på det på garantin, och hoppas att de inte bitchar. :?
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Loffas

Post by Loffas »

kör till malmö denna gången o inte lund :wink:
Nik

Post by Nik »

Vi får se vad som säger. Jag blir trött på det iaf.
Och ja, jag återvänder dit jag köpte bilen, dvs Malmö.

Jag måste dock erkänna att jag är jävligt nyfiken på att kika hur oljan ser ut... Det borde trilla ut diverse prylar!
Men det är nog bäst att motstå frestelsen annars har dom väl nåt att racka ner på!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Dålig kvalité tycker jag inte man ska skylla på, förmodligen har du väl haft otur och fått en "måndagsexemplar".
Det låter nästan som om det inte funnits olja i lådan på den.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
nevyn

Post by nevyn »

jag har visserligen inte exakt samma låda (MA), men den beter sig exakt likadant, fast 3an har hoppat ur för mig. växling mellan 1an -> 2an är trögt och "klonkar". samma sak på förra bilen, samma låda, dock hoppade aldrig växlarna ur på den.
Nik

Post by Nik »

Jag håller med om att i mitt fall är det kanske lite som du säger, måndagsbil.
Men i huvudtaget verkar det vara kanske inte dålig kvalitet men en dålig konstruktion av dessa lådor. Det verkar ju inte finnas nån som har en låda som är snabbväxlad, skorrfri eller helt hundra i övrigt.
Synd på en så pass bra bil i övrigt ;)
Loffas

Post by Loffas »

släng på mi16lådan
Nik

Post by Nik »

Den lådan är ju dedikerad åt den andra motorn ;)
Post Reply