Plast är lättare än glas..
Plast är lättare än glas..
Ge mig ett användbart tips; hur tar jag ut bakrutan i min 205:a på bästa sätt. Jag behöver orginalrutan att malla efter. Den verkar vara limmad, innebär det att listen är kaputt efter demonteringen? Kan man montera nya rutan utan list på ett aceptabelt sätt. De små bakre sidorutorna skruvas ju enkelt i plåtfalsen, finns ngt. liknande knep för bakrutan?
Bilen skall inte köras på allmän väg(okej, till & från skog och is iofs.)
Bilen skall inte köras på allmän väg(okej, till & från skog och is iofs.)
-
Per Larsson
Vet inte om bakrutan är limmad eller ej, men på limmade rutor brukar man pilla i en pianotråd och skära av limmet genom att dra den runt rutan.
Annars får du väl knacka den och göra en mall i papp att skära en ny efter.
Men vad e det för fel på org. rutan? Ska du bara ha den å leka med i skogen e det väl skit samma om den väger 3kg mer eller mindre.
Annars får du väl knacka den och göra en mall i papp att skära en ny efter.
Men vad e det för fel på org. rutan? Ska du bara ha den å leka med i skogen e det väl skit samma om den väger 3kg mer eller mindre.
mera grus
307 sport -05
307 sport -05
Att lätta bilen med cirkus sju kilo motsvarar en effektökning (kilo per hästkraft) med 1 hästkraft. Många bäckar små!. Dessutom är det svårt att hitta billigare kraft än reducerad vikt! Det minskar för övrigt en hel del slitage också att slippa bära med sig onödig vikt. Men visst jag får hålla med dig om att ibland så kan det kosta mer än det smakar. Om bakrutebytet är ett sånt fall återstår att se.
-
Per Larsson
knotan wrote:Att lätta bilen med cirkus sju kilo motsvarar en effektökning (kilo per hästkraft) med 1 hästkraft. Många bäckar små!. Dessutom är det svårt att hitta billigare kraft än reducerad vikt! Det minskar för övrigt en hel del slitage också att slippa bära med sig onödig vikt. Men visst jag får hålla med dig om att ibland så kan det kosta mer än det smakar. Om bakrutebytet är ett sånt fall återstår att se.
Hehe, kom precis på hur jag skulle kunna fixa en extrahästkraft till min bil. Banta =)
Min Pug gör hundra i tvåan, växellådan fungerar bäst i anslutning till varvstoppet och plomberna trillar ut varje gång jag kör över ett dike, min mamma tyckte sätet kramades "lite" och den svänger som en pansarvagn. RC -4-ever
Allt blir vad man gör det till..
Allt blir vad man gör det till..
-
snusmummriken
knotan wrote:Intressant fråga ställ den på forumet under egen signatur!
Åter till min fråga HUR f*n GÖR MAN FÖR ATT FÅ UT BAKRUTAN HEL och helst oxa med en list som går att återbruka. Måste ju finna s massor av kunskap i detta ämne på den här sighten.
Kom igen med lite justa tips nu kamrater.
tvivlar på att en person med normal kunskap klarar av å få ur en hel... ja skulle inte ens koma på tanken å försöka
406 -00 (silverpilen) vinterbil
205 CTI -88 sommarbil
205 CTI -88 sommarbil
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

cocos_not wrote:knotan wrote:Intressant fråga ställ den på forumet under egen signatur!
Åter till min fråga HUR f*n GÖR MAN FÖR ATT FÅ UT BAKRUTAN HEL och helst oxa med en list som går att återbruka. Måste ju finna s massor av kunskap i detta ämne på den här sighten.
Kom igen med lite justa tips nu kamrater.
tvivlar på att en person med normal kunskap klarar av å få ur en hel... ja skulle inte ens koma på tanken å försöka
Jag lyckades, men det är ett jävla jobb och många svordommar...
Och bakrutan väger f*n inte mycket ändå, så det är inte mkt man tjänar... Blev riktigt besviken när jag plockade ur min och jämförde mot plasten
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Okay, okay jag fattar, det är ett jäkla pyssel. jag fattar oxå att jag inte vinner mycke i vikt, dessutom fattar jag att det inte är värt allt slit. Så till min fråga!
Hur gör man?
Är metoden med pianotråd/fiolsträng( skär effektivare) allenarådande. Har sneglat mot vinkelslipen som är en pålitlig kamrat i kritiska lägen, men är lite osäker över hur och exakt var det skall skäras. Men, men det löser sig nog. När nu rut.djvln är väck, är det då möjligt att skruva in plastrutan eller måste jag skaffa en ny list? Och vi snackar snittsigt montage här, silvertejpsmetoden kan jag redan.
Hur gör man?
Är metoden med pianotråd/fiolsträng( skär effektivare) allenarådande. Har sneglat mot vinkelslipen som är en pålitlig kamrat i kritiska lägen, men är lite osäker över hur och exakt var det skall skäras. Men, men det löser sig nog. När nu rut.djvln är väck, är det då möjligt att skruva in plastrutan eller måste jag skaffa en ny list? Och vi snackar snittsigt montage här, silvertejpsmetoden kan jag redan.
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem