Adapter till rattkontroll och display

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
PeMa

Adapter till rattkontroll och display

Post by PeMa »

Jag har kollat lite på att byta ut original-CD'n mot en som klarar mp3 men vill gärna behålla både orignal rattstyrning och display...

Det jag har hittat är Pioneer som har en adapter som heter CA-D-PI.030 och till Sony finns det en från Connects2 som heter CTDPGS003.

Pioneeradaptern kostar 2500:- på BRL, rent ut sagt hutlöst dyrt...
Sonyadaptern har jag ingen exakt prisuppgift på, men runt 1000:- vilket låter mer genomförbart.

Är det någon som använder någon typ av sådan adapter i sin bil idag, även andra märken än Pioneer och Sony? I så fall, vad kostade det och hur bra fungerar det?

mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Chevrolet Camaro IROC-Z 5.7 -88
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Alpine har adapter också. Ligger på 1000 för en ny ungefär. Jag har en begagnad.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Likaså kenwood. Kostar ca 800:- om jag inte minns fel
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Norman

Post by Norman »

Någon som orkar skriva vilka firmor som har dessa adaptrar?
Medlem: #1438

206 GTI [SILVER]
med Farbror blå i hälarna!

Hostar eran bilsajt/projekt/webbsida till självkostnadspris! Kontakta mig för info!
PeMa

Post by PeMa »

Pelle och Alex: Adaptrarna ni pratar om till Kenwood och Alpine, är fixar de både rattkontroll och originaldisplayen?

Är det någon som har provat och vet att det funkar 100%?

//Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Att någon adapter skulle kunna visa cd/radio-info i displayen tvivlar jag på, då de skulle behöva skicka den informationen till ecu'n som sen skickar den vidare. Så vitt jag vet går det inte. Men alla de andra funktionerna finns ju kvar (klocka, datum, bensin och allt det där) och cd infon får du ju på enheten i sig :roll: Tro mig, är du ute efter ett bättre ljud är det inte värt att bry sig om skivinfon i orginaldisplayen :)

Alla adaptrar går att beställa på de ställen där ovanstående märken säljs och de är märkesanpassade till respektive bilmodell
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
PeMa

Post by PeMa »

Alex . wrote:Att någon adapter skulle kunna visa cd/radio-info i displayen tvivlar jag på, då de skulle behöva skicka den informationen till ecu'n som sen skickar den vidare. Så vitt jag vet går det inte.

Båda adaptrarna jag talar om i mitt första inlägg fixar BÅDE display och rattfjärr...

mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

PeMa wrote:
Alex . wrote:Att någon adapter skulle kunna visa cd/radio-info i displayen tvivlar jag på, då de skulle behöva skicka den informationen till ecu'n som sen skickar den vidare. Så vitt jag vet går det inte.

Båda adaptrarna jag talar om i mitt första inlägg fixar BÅDE display och rattfjärr...

mvh Per

Har du sett det själv eller har de bara sagt det? Jag har själv fått höra det om sony, men när det var upp till bevis fungerade det inte...
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
PeMa

Post by PeMa »

Alex . wrote:Har du sett det själv eller har de bara sagt det? Jag har själv fått höra det om sony, men när det var upp till bevis fungerade det inte...

Har inte sett det själv, prylarna finns aldrig i butik utan bara som beställningsvara...
Det var ju därför jag startade denna tråden, för att se om det fanns några erfarenheter från sådana produkter.

mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Butiken måste ju kunna lämna garanti på just detta, fungerar det inte så kan du ju bara lämna tillbaks. OM du får det att funka får du gärna återkomma med märke o modell :)
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Post Reply