HELT sprucket panoramaglastak (407SW)!
HELT sprucket panoramaglastak (407SW)!
Hej,
Jag har råkat ut för att panoramaglastaket på min 1 år "nya" bil har spruckit mitt itu!?
Jag hävdar att detta måste vara ett matrialfel då det inträffade vid en tvätt en ganska varm dag. Tog bilen till verkstad som hitta ett pyttelitet ytligt stenskott (svårt att se) i framkanten av glastaket som de hävdar är orsaken, dvs att det går på vagnskadegaranti (då glasgarantin inte täcker taket, fast det är glas!) på härliga 6500kr!
Tycker detta är superskumt med denna låga kvalitet på en bärande konstruktion som ett tak skall vara. Drar mig verkligen för att byta taket om ett sådant skitstenskott kan orsaka skador med dessa följder och jag vill då f*n inte ha en bil med panoramaglastak mer som det känns nu, uselt Peugeot!
Kommentarer mottages gärna.
Tack,
Fredrik
Jag har råkat ut för att panoramaglastaket på min 1 år "nya" bil har spruckit mitt itu!?
Jag hävdar att detta måste vara ett matrialfel då det inträffade vid en tvätt en ganska varm dag. Tog bilen till verkstad som hitta ett pyttelitet ytligt stenskott (svårt att se) i framkanten av glastaket som de hävdar är orsaken, dvs att det går på vagnskadegaranti (då glasgarantin inte täcker taket, fast det är glas!) på härliga 6500kr!
Tycker detta är superskumt med denna låga kvalitet på en bärande konstruktion som ett tak skall vara. Drar mig verkligen för att byta taket om ett sådant skitstenskott kan orsaka skador med dessa följder och jag vill då f*n inte ha en bil med panoramaglastak mer som det känns nu, uselt Peugeot!
Tack,
Fredrik
Last edited by flake on Wed Sep 20, 2006 10:46, edited 1 time in total.
- Eric Josefsson
Är stenskottet i anslutning till sprickan?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
ett stenskott i kanten på glas orsakar lätt en sprica. men är det i mitten blir et inte ofta mer än bara ett stenskott. otur :/
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: HELT sprucket panoramaglastak (407SW)!
flake wrote:Hej,
Tack,
Fredrik
hör av dig till KW Bruun på ett sakligt sätt och ifrågasätt bilens säkerhet med take på, som du säger, att det är en bärande del. tycker de borde ta det på good will.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
- Eric Josefsson
flake wrote:Stenskottet är ca: 5cm från takkantens början och taket har sedan spruckit till framkanten och också ända till baksidans kant som ett "S" över hela taket .
Har bilder, men måste upp på någon public websida först, återkommer med dessa.
/Fredrik
Min fråga kvarstår, eftersom jag inte kan tolka den ur detta inlägget.
Jag kan ju också formulera om mig.
Har sprickan någon "kontakt" med stenskottet?
Har sprickan ingen kontakt med stenskottet så är det tämligen orimligt att skylla på stenskottet för skadan.
Ang. om det är "kaross" eller "glasskada" har jag för mig diskuterades livligt på försäkringsbolagen när glastaksbilarna introducerades.
///Mi16
///Mi16
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Visst är det fint med glastak, men hur är det egentligen med kvaliten?
Bilder på detta finnes nu att beskåda på:
http://hem.bredband.net/b107505/
Fredrik
Bilder på detta finnes nu att beskåda på:
http://hem.bredband.net/b107505/
Fredrik
- Eric Josefsson
Ja det var ju inte mycket till stenskott... tyvärr är ju glas känsligt för brottsanvisningar.
Testa att ta med med KW hur som helst, finns ju inte mycket att förlora på det.
Testa att ta med med KW hur som helst, finns ju inte mycket att förlora på det.
///Mi16
///Mi16
Re: HELT sprucket panoramaglastak (407SW)!
robert306gti wrote:flake wrote:Hej,
Tack,
Fredrik
hör av dig till KW Bruun på ett sakligt sätt och ifrågasätt bilens säkerhet med take på, som du säger, att det är en bärande del. tycker de borde ta det på good will.
Låter som en bra idé
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Ang. kvaliteten så är det inte ens peugeot som gör dem här glasen, dem special tillvärkas från ex. Pilkington i brasilien som gör civicens glastak, skulle göra iaf. Glas fungerar så att det är spänning i det, när du utsätter det för kyla/värme så kan det spricka. Har den då en försvagad punkt (i ditt fall ett stenskott) så kommer det att börja där.
På punkten säkerhet har du inte en chans, glaset är laminerat med andra matrial som gör att glaset är Grymt tåligt. Sprickan gör det inte osäkert, samma med en framruta.
Kan även säga att det kan vara microsprickor i glas, osynliga för människan, men tillräckligt stora för att vid vibration göra att glaset går sönder. Detta fenomenet har jag beskådat själv efter att jobbat med produktion av special glas, synat glaset efter sprickor, kört upp på stativ, kört förbi med en truck och sen har det rasat. livsfarligt.
På punkten säkerhet har du inte en chans, glaset är laminerat med andra matrial som gör att glaset är Grymt tåligt. Sprickan gör det inte osäkert, samma med en framruta.
Kan även säga att det kan vara microsprickor i glas, osynliga för människan, men tillräckligt stora för att vid vibration göra att glaset går sönder. Detta fenomenet har jag beskådat själv efter att jobbat med produktion av special glas, synat glaset efter sprickor, kört upp på stativ, kört förbi med en truck och sen har det rasat. livsfarligt.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
samma sak hände farsan med framrutan, bilen står i solen och blir varm, sen när man kör på med kallt vatten så spricker skiten, han hade ne liten liten spricka i kanten, syntes knappt.
Om nu detta kan hända "så lätt" så känns det inte speciellt roligt att ha detta glastak och pynta extremt dyra premier alternativt självrisker vid en skada för det går på vagnskadegarantin! Jag skulle kunna köpa en glasgaranti självrisk som ligger runt tusenlappen inte vagnskada.
- Peter Igelhammar
- Crew

Hur gammal e bilen? Ingen nybilsgaranti som täcker? Ring till Kw bruun o prata. Sist hade jag oxå skylt på vandaler vid en viadukt.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Har hört om ett liknande fall på en Citroën C4. Var samma sak där att dom villa ha en självrisk på typ 6500.- men killen gick i luften och kontaktade Citroën och fick rätt på det tillslut.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.