Appropå oljeläckage har jag en längre tid dragits med droppar från oljetråget på min T16 och en klagande hyresvärd.
Det sitter motrosilikon (smickasmack) från fabrik så jag hade skaffat mig en packning.
Saken är den att AC-kompressorn sitter skruvad i tråget och är väldigt i vägen vid demontering och montering av tråget.
Long story short: Det sitter smickasmack där igen.
Benjamin wrote:Benny på autofrance letade fram en som passade. Vet inte var den kommer ifrån ursprungligen.
Det måste vara packning till XU5, XU9 och XU10 med plåttråg.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tryggen wrote:Sitter också smicksmak på min. Tänkte ta o sätta på en packning men på peugeot programmet så visades det ingen packning till T16. Finns det nån?
XzTrAz wrote:Idag fick jag nya toppbultar iaf. nu väntas det bara på sotningssatsen. den var det ett par veckors leveranstid på tydligen.. hmhm.
Visst är det från autofrance du har beställt?? Ska beställa därifrån nu den närmaste tiden. Du får gärna specifiera vad allting kostade så att jag vet vad kommer att kosta i slutändan.
Idag så hällde jag i en burk med något medel som fräschar upp tätningarna i oljesystemet av märket omega, dyr vart den iaf. Återstår att se om det har någon verkan, hade helst velat få igång växellådan innan jag börjar ta bort toppen. Om det funkar ett halvår till ett år så är jag nöjd, vet om att toppackningen måste bytas ivf, men vill helst skjuta på det litegranna...
Har tidigare försökt fråga bekanta om det är enbart papperspackning eller om det var tätat med gummi mellan toppen och blocket, så jag chansade och hällde i en sån där burk. Trodde faktiskt inte riktigt på det, var säker till åtminstone 90% att det inte skulle funka..
Nåja, då är det väl bara att beställa kamrem, nya bultar, sotningssats och toppackningen.
På tal om att ta loss toppen, vilka är dom svåraste momenten egentligen om man som nybörjare ska göra en sådan operation?