Väldigt hög HC...Uppdaterat, HC 99 nu!!!
Väldigt hög HC...Uppdaterat, HC 99 nu!!!
Hej
Jag besiktigade bilen idag och fick 317 i HC, de andra värdena var ok.
Nu är det så att bilen drar olja, så det är ingen överraskning att värdet blev dåligt. Den rykte som f*n när besiktningsgubben gasade
Byte av ventiltätningar löser nog problemet, men vad kan jag göra för att få igenom bilen utan att byta dem?
jag har bytt olja,stift, filter innan besiktningen.
Hjälper det mycket att tanka i E85 innan?
Biltemas low-smoke oil, kan det hjälpa tror ni?
Uppdaterat:
Jag gjorde ett kompressionsprov ikväll.
Fick 9.5 på en, 12.5 på de övriga
Ger dåliga ventiltätningar dålig kompression?
Eller är det en ventil eller kolvring som kan vara dålig?
Ska testa att hälla i lite olja i cylindern och testa igen
Jag besiktigade bilen idag och fick 317 i HC, de andra värdena var ok.
Nu är det så att bilen drar olja, så det är ingen överraskning att värdet blev dåligt. Den rykte som f*n när besiktningsgubben gasade
Byte av ventiltätningar löser nog problemet, men vad kan jag göra för att få igenom bilen utan att byta dem?
jag har bytt olja,stift, filter innan besiktningen.
Hjälper det mycket att tanka i E85 innan?
Biltemas low-smoke oil, kan det hjälpa tror ni?
Uppdaterat:
Jag gjorde ett kompressionsprov ikväll.
Fick 9.5 på en, 12.5 på de övriga
Ger dåliga ventiltätningar dålig kompression?
Eller är det en ventil eller kolvring som kan vara dålig?
Ska testa att hälla i lite olja i cylindern och testa igen
Last edited by ducati on Mon Dec 04, 2006 21:35, edited 2 times in total.
Mvh
Niklas
BMW 530
Porsche 944 Turbo
Niklas
BMW 530
Porsche 944 Turbo
Du "kan" få ned värdena med sådär 30% E85 i tanken och "low smoke" olja.
Helsyntetolja förbränns bättre än mineralolja också.... men TJOCK olja är nog det pålitligaste.
Men.....
, få den å gå igenom från en HC halt på 317 ?
Nja.
Katen brukar inte må bra av den sortens oljeförbrukning heller, så katbyte och ventiltätningsbyte är nog framtida projekt för din pärla.
Är de gamla tätningarna av gummi och INTE spruckna, så kan behandlingar typ OMEGA917 funka, men oftast är tätningarna spruckna å då finns det ingen hjälp.
Helsyntetolja förbränns bättre än mineralolja också.... men TJOCK olja är nog det pålitligaste.
Men.....
Nja.
Katen brukar inte må bra av den sortens oljeförbrukning heller, så katbyte och ventiltätningsbyte är nog framtida projekt för din pärla.
Är de gamla tätningarna av gummi och INTE spruckna, så kan behandlingar typ OMEGA917 funka, men oftast är tätningarna spruckna å då finns det ingen hjälp.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

gargamel wrote:vad är omega blabla då om jag får hoppa in med en ev, dum fråga
Finns hos mekonomen.
Har själv använt det på servon i en Audi100 2.3, samt motorn i en Audi100 1.8 med bra resultat. Finns andra som fått förbättringar också. Men är tätningar/packboxar SPRUCKNA så funkar det ju inte......
Hans Hellström
ducati wrote:Ok, de andra värdena var ok
CO 0.3
CO2500 0,1
LAMBDA 1.02, Det är på gränsen...
HC 317....
Det får bli biltema low smoke + stp + e85
Det där måste ju vara tätningarna, katen verkar ju göra det den skall, hade du noterat CO2 värdet så hade du varit säker på det. CO2 skall helst ligga runt 12 eller högre.
Hans Hellström
- danielr112
ducati wrote:ok, jag har dålig kompression också har jag märkt, se första inlägget
häll i olja och gör komptest igen.
ökar det då är det förmodligen ringarna... ökar det inte är det förmodligen en ventil som inte håller tätt.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
HC
När HC:t är så högt som 300 går det inte på något vis mixtra för att få bilen godkänd hos bilprovningen... Har nyligen fått erfara detta... Hade HC 242 och för hög CO och blev naturligtvis underkänd... Upptäckte att katalysatorn var trasig, keramiken låg som en klump inne i den och skramlade... Trodde då att CO, HC berodde på katalysatorn och bytte till en ny, byte även lambdasonden... Tankade K-sprit, och ny olja och drog i väg till efterkontroll, men HC:t var 157 trots allt... Men istället för att renovera toppen, bytte jag motor, fick tag i en som bara gått 4000 mil för 3000 spänn.. Bilen är nu godkänd hos bilprovningen med värdena CO = 0 HC 0 = CO2000 = 0 och lambda = 1 Avgasvärden som är perfekta
Tyvärr är det bara att bita i det sura när HC är så högt...
Grillar korv i avgasröret.....
9.5 till 12.5 är lite väl stor skillnad.
Men ....inte så stor att det nödvändigtvis betyder att problemet med avgasvärdena ligger där.
Däremot.... så om kompet är lågt i två intilliggande cylindrar så är toppackningen misstänkt. Då sticker just HC halten iväg ( några på citroën.nu har erfarit detta i BX ).
Men ....inte så stor att det nödvändigtvis betyder att problemet med avgasvärdena ligger där.
Däremot.... så om kompet är lågt i två intilliggande cylindrar så är toppackningen misstänkt. Då sticker just HC halten iväg ( några på citroën.nu har erfarit detta i BX ).
Hans Hellström
- danielr112
daromer wrote:jag har fått ner hc ifrån 500 till 50 och där under.. kan funka ibland...
JO... har du t:ex kass lambda, luftläcka i avgasystemet, dåligt servad motor (dåliga tänddelar och gammal olja drar iväg värdena ju) och lite allmänna elfel runt motorn så drar ju avgasvärdena iväg, men det är varken svårt eller speciellt dyrt i sådana fall att fixa det.
Hans Hellström
- danielr112
snillet wrote:daromer wrote:jag har fått ner hc ifrån 500 till 50 och där under.. kan funka ibland...
JO... har du t:ex kass lambda, luftläcka i avgasystemet, dåligt servad motor (dåliga tänddelar och gammal olja drar iväg värdena ju) och lite allmänna elfel runt motorn så drar ju avgasvärdena iväg, men det är varken svårt eller speciellt dyrt i sådana fall att fixa det.
var menat till ecodrive som det lät på att man måste köpa en ny motor för att åtgärda..
som sagt massa småsaker som du skrev snillet kan göra det ganska lätt
- danielr112
Decimal wrote:Har du dåliga ventil tätningar och det bränner massa olja får du även lågt komp för ventilerna blir otäta och då blåser det ut oförbränt i avgasröret
Mvh
hur då menar du? ventiltätningarna har ju inget med kompet att göra.. skulle vara att oljan som rinner ner och förbräns bildar massa kox där ventilen tätar till och då så blir den otät.
men annars så e det ju inte ventiltätningarna som bygger kompet
- danielr112
Decimal wrote:Läs ordentligt...
Har du dåliga ventil tätningar och det bränner massa olja får du även lågt komp för ventilerna blir otäta
jo men du skrev att den förbränner oljan och då blir otäta.. inte att koxet gör ventilerna otäta... var det jag ville ha förtydligat... sorry